-
Podání podnětu/založení spisu
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
-
Souhrnná zpráva sněmovně § 23/1
22. 03. 2012
Text dokumentu
SOUHRNNÁ ZPRÁVA O ČINNOSTI VEŘEJNÉHO OCHRÁNCE PRÁV ZA ROK 2011 Výňatek 2.18 Dozor a kontrola státu nad územní samosprávou Limity dozoru Ústava zaručuje obcím právo na samosprávu. Obce nemají při výkonu samostatné působnosti nadřízený orgán, v právních vztazích vystupují svým jménem a nesou odpovědnost z těchto vztahů vyplývající. Výkon samostatné působnosti obce podléhá v omezené míře dozoru a kontrole státu v mezích stanovených čl. 101 odst. 4 Ústavy ČR a § 7 odst. 1 zákona o obcích (zákon č. 128/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Státní orgány a orgány krajů mohou do samostatné působnosti zasahovat, jen vyžaduje-li to ochrana zákona a jen způsobem, který stanoví zákon a nepřísluší jim posuzovat činnost obce z jiných hledisek. Nedílnou součástí práva obce na samosprávu je právo obce samostatně hospodařit s vlastním majetkem a nést odpovědnost za výsledky hospodaření. Stát neručí za hospodaření a závazky obce. Hospodaření obce podléhá kontrole státu podle zákona o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí (zákon č. 420/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Náprava zjištěných nedostatků náleží výhradně zastupitelstvu obce. Nakládání s obecním majetkem může být posuzováno také Ministerstvem vnitra v rámci dozoru a kontroly nad samostatnou působností obcí, s výjimkou případů porušení právních předpisů soukromého práva, které jsou vyloučeny z dozoru ustanovením § 124 odst. 6 zákona o obcích. Odpovědnost obce za porušení právních předpisů soukromého práva se řídí ustanoveními o odpovědnosti za škodu v této oblasti a posouzení těchto případů přísluší soudům. Změna zákona o místních poplatcích a výzva k doplnění obecně závazných vyhlášek obcí o osvobození od poplatku V roce 2011 ochránce zaznamenal nárůst podání, ve kterých si občané, kteří jsou přihlášeni k trvalému pobytu v České republice a dlouhodobě žijí v zahraničí, stěžovali, že jsou nuceni k úhradě místního poplatku za provoz systému nakládání s komunálním odpadem. V minulosti místní poplatek nehradili, protože správce poplatku vyhověl jejich žádosti o prominutí poplatku podle ustanovení § 16 zákona o místních poplatcích (zákon č. 565/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů), umožňujícího v individuálních případech promíjet poplatek z důvodu tvrdosti. Toto ustanovení však bylo zrušeno s účinností od 1. ledna 2011. Obecní úřady obcí, které osoby dlouhodobě žijící v zahraničí neosvobodily od poplatkové povinnosti v obecně závazné vyhlášce, kterou stanovily místní poplatek, úhradu požadují. Ochránce je přesvědčen, že obce by měly reagovat na změnu právní úpravy a rozhodnou-li se osvobodit některé skupiny poplatníků, měly by osvobodit i osoby žijící dlouhodobě v zahraničí. Požádal proto Ministerstvo vnitra, aby v rámci metodické činnosti působilo na obce, aby osoby žijící dlouhodobě v zahraničí vyhláškou osvobodily od poplatkové povinnosti a navrhl zapracovat toto doporučení do metodického stanoviska. Ministerstvo vnitra se stanoviskem ochránce souhlasilo a v rámci metodické činnosti vede obce ke změně obecně závazných vyhlášek. Právo občana pořídit si obrazový a zvukový záznam ze zasedání zastupitel-stva obce a právo jednotlivce na ochranu osobnosti Problematika pořizování obrazových a zvukových záznamů ze zasedání zastupitelstva obce a jejich použití souvisí s právní úpravou ochrany osobnosti. V konkrétním případě může dojít ke střetu práva na informace o činnosti obce s právem na ochranu osobnosti podle občanského zákoníku (zákon č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů), které je chráněno, jen pokud jde o pořízení a použití záznamů projevů osobní povahy. Ne každý projev fyzické osoby je však projevem osobní povahy (viz rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 11. května 2005, sp. zn. 30 Cdo 64/2004). Zasedání zastupitelstva obce má veřejný charakter. Ochránce proto zastává názor, že fyzická osoba se na zasedání zastupitelstva zapojuje do správy věcí veřejných, ať již se tohoto zasedání účastní jako člen zastupitelstva obce, či jako občan, který zde realizuje svá práva občana obce anebo pouze čerpá informace o činnosti obce. Projevy fyzické osoby při této veřejné činnosti proto nelze podřadit pod projevy osobní povahy, s nimiž je spojeno právo na ochranu osobnosti. Metodická pomoc Ministerstva vnitra Podle názoru ochránce je metodická pomoc Ministerstva vnitra ve vztahu k samostatné působnosti obcí, realizovaná formálními i neformálními postupy, na vysoké úrovni. Otevřenost a transparentnost webových stránek odboru dozoru a kontroly veřejné správy je dobrým příkladem i pro jiné odbory Ministerstva vnitra.
