Spisová značka 17/2021/NZ
Oblast práva Detence - vězeňská zařízení
Věc věznice
Forma zjištění ochránce Zpráva z návštěvy zařízení - § 21a
Výsledek šetření Špatné zacházení nezjištěno
Vztah k českým právním předpisům 169/1999 Sb., § 7, § 12a, § 19 odst. 1, § 24 odst. 3
345/1999 Sb., § 6a, § 26 odst. 2, § 51, § 52
40/2009 Sb., § 56
372/2011 Sb., § 30
Vztah k evropským právním předpisům
Datum podání 06. 05. 2021
Datum vydání 03. 08. 2021
Časová osa případu
Sp. zn. 17/2021/NZ

Text dokumentu

Sp. zn.: 17/2021/NZ/MS Č. j.: KVOP-32975/2021 Datum: 3. srpna 2021 Věznice Odolov Zpráva z návštěvy zařízení Adresa zařízení: Odolov 41, 542 34 Malé Svatoňovice Zřizovatel: Ministerstvo spravedlnosti Ředitel: plk. Mgr. Tomáš Kubín Typ zařízení: věznice Kapacita: 295 Datum návštěvy: 24. června 2021 Datum vydání zprávy: 3. srpna 2021 Návštěvu provedli: Mgr. Petra Galová, JUDr. Jiří Matuška, JUDr. Milan Svoboda, JUDr. Ondřej Vala Mgr. Monika Šimůnková zástupkyně veřejného ochránce práv Obsah Úvodní informace Zjištění 1.Vnější diferenciace 2.Hromadný systém ubytování 3.Návštěvy 4.Hygiena 5.Zdravotní péče 6.Důkladné osobní prohlídky 7.COVID -19 Přehled opatření k nápravě Úvodní informace Systematická návštěva a její cíl Od roku 2006 veřejný ochránce práv plní úkoly národního preventivního mechanismu podle Opčního protokolu k Úmluvě proti mučení a jinému krutému, nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání. [1] Současný ochránce JUDr. Stanislav Křeček tuto část své působnosti přenesl na svou zástupkyni, tedy na mě. [2] Proto systematicky navštěvuji místa (zařízení), kde se nacházejí nebo mohou nacházet osoby omezené na svobodě, a to jak z moci úřední, tak v důsledku závislosti na poskytované péči. Věznice jsou jedním ze zařízení, jež mohu navštívit. [3] Cílem návštěv je posílit ochranu před špatným zacházením. [4] Návštěvy probíhají zásadně neohlášeně a jejich provedením zpravidla pověřuji pracovníky Kanceláře veřejného ochránce práv, [5] konkrétně právníky. Návštěva spočívá v prohlídce zařízení, pozorování, rozhovorech s vedoucím, zaměstnanci a klienty, studiu vnitřních předpisů zařízení a dokumentace včetně zdravotnické. [6] Návštěvy jsou preventivní, s cílem působit do budoucna. Zpráva z návštěvy a vyjádření zařízení Po každé návštěvě sepíši zprávu. Většinou obsahuje návrhy opatření k nápravě. Zpráva slouží k dialogu se zařízením a jako vodítko k předcházení špatnému zacházení nebo jeho odstranění. Zpráva nepopisuje zjištěnou správnou praxi zařízení odpovídající dobrým standardům zacházení. Soustředí se pouze na možné nedostatky. Proto může působit velice nepříznivě a nevyváženě. Prosím čtenáře zprávy, aby na to pamatovali. Bez ohledu na závěry zprávy si vážím náročné práce všech zaměstnanců zařízení. Zprávu pošlu zařízení se žádostí o vyjádření k popsaným zjištěním a navrženým opatřením. [7] Pečlivě se zabývám sdělením (vysvětlením), které mi zařízení zašle. Navržená opatření k nápravě se liší svou naléhavostí, náročností a dobou potřebnou k provedení. Pro snazší orientaci obsahuje zpráva na konci přehled opatření k nápravě. Navrhuji také termín provedení. * Bezodkladná opatření je třeba provést zpravidla do 7 dnů od obdržení zprávy. Není-li to možné, provedou se v nejkratší možné době. Za bezodkladná označuji opatření, která považuji za naléhavá a velmi důležitá, anebo opatření běžně snadno proveditelná. * Opatření s delší lhůtou je třeba provést ve stanovené lhůtě, zpravidla do jednoho měsíce, tří měsíců, šesti měsíců nebo jednoho roku. * Opatření s průběžným plněním navrhuji tam, kde je třeba zavést určitý pracovní postup nebo styl práce, nebo naopak něčeho se napříště zdržet. Očekávám, že zařízení opatření zavede co nejdříve a bude dbát na dodržování doporučené praxe. Ráda bych, aby zařízení ve vyjádření ke zprávě sdělilo, že (1) opatření provedlo a jak, nebo (2) kdy a jak opatření provede, nebo (3) navrhne jiné vhodné opatření a termín. Pokud budu vyjádření zařízení nebo dalších oslovených orgánů považovat za dostatečná, vyrozumím je o tom. Mohu si rovněž vyžádat doplňující vyjádření. Rozhodující je vysvětlení zjištěných pochybení, doložení opatření k nápravě či věrohodný příslib jejich provedení. Pokud vyjádření zařízení nebo dalších oslovených orgánů nebudu považovat za dostatečná, vyrozumím o tom nadřízený úřad (vládu, není-li nadřízeného úřadu), případně informuji veřejnost. [8] Rovněž mohu přijet na kontrolní návštěvu. Po ukončení vzájemné komunikace zveřejním anonymizovanou zprávu z návštěvy zařízení (s výjimkou jmen osob pověřených vedením zařízení) a obdržená vyjádření v databázi Evidence stanovisek ochránce (ESO). [9] Charakteristika zařízení Věznice Odolov (dále také jako "věznice") se nachází v Podkrkonoší v areálu bývalého černouhelného dolu a je profilována pro výkon trestu odsouzených mužů se zařazením do nízkého a středního stupně zabezpečení věznice s ostrahou. Odsouzení jsou umístěni na dvou velkých oddílech (B1 a B2) a dvou menších (B2K a B3). Plánovaná kapacita je 295 míst (za předpokladu, že na jednoho odsouzeného připadají 4 m2 ubytovací plochy). V době návštěvy bylo ve věznici fakticky umístěno 78 odsouzených se zařazením v nízkém stupni zabezpečení věznice s ostrahou a 172 odsouzených zařazených ve středním stupni zabezpečení věznice s ostrahou; celkem tedy fyzicky 250 odsouzených, přičemž naplněnost kapacity věznice byla 85 %. Foto č. 1: Věznice Odolov Součástí věznice je také objekt Přední Labská, kde je vyhrazen malý oddíl pro odsouzené v nízkém a středním stupni zabezpečení věznice s ostrahou, kteří jsou pracovně zařazeni na zotavovně Vězeňské služby ČR Přední Labská. Tento objekt nebyl předmětem systematické návštěvy. Ve věznici funguje poměrně unikátní aktivita - dřevomodelářská dílna, ve které se odsouzení pod vedením odborného personálu věznice věnují opravám a výrobě hudebních nástrojů, které dodávají do okolních základních uměleckých škol. V dílně také vyrábí hračky pro okolní školky a nemocnice. Foto č. 2: Dřevomodelářská dílna ve Věznici Odolov Průběh návštěvy Návštěva proběhla dne 24. 6. 2021 bez předchozího ohlášení. Ředitel byl o návštěvě osobně informován při jejím zahájení. Zaměstnanci Kanceláře veřejného ochránce práv (dále jen "Kancelář") mu předali pověření k provedení návštěvy, vyžádali si potřebnou součinnost a dokumentaci. Zaměstnanci Kanceláře na místě hovořili s vedením věznice, se zaměstnanci věznice, lékařským personálem, příslušníky a odsouzenými. Na místě zastižený personál poskytl veškerou součinnost, za což děkuji. Podmínky výkonu trestu ve věznici byly ještě ovlivněny doznívajícími plošnými protiepidemiologickými opatřeními Ministerstva zdravotnictví a Vězeňské služby ČR v souvislosti s COVID-19. Atmosféra v zařízení byla navzdory tomu dobrá, což oceňuji. Zjištění 1. Vnější diferenciace Systém vnější diferenciace věznic sestává od roku 2017 ze dvou typů věznic (s ostrahou/se zvýšenou ostrahou), do které zařadí odsouzeného soud. [10] V rámci věznice s ostrahou pak existují tři stupně zabezpečení (nízký/střední/vysoký), do kterých odsouzené zařazuje Vězeňská služba ČR. [11] Smyslem je oddělit od sebe vězněné osoby s různými vnějšími a vnitřními riziky; zjednodušeně můžeme říci, že do nízkého stupně zabezpečení jsou zařazováni odsouzení s méně závažnou trestnou činností a převážně ti, kteří dosud nebyli ve výkonu trestu. [12] Je proto ve smyslu účelu výkonu trestu a základních zásad pro umísťování odsouzených [13] vhodné tyto skupiny oddělovat. Dalším důvodem je to, že v každém stupni zabezpečení se uplatňují jiné podmínky pro zajištění bezpečnosti. [14] Ve Věznici Odolov jsou zřízena dvě oddělení - s nízkým a středním stupněm zabezpečení. Oddíl B1 byl původně určen pro odsouzené se zařazením do nízkého stupně zabezpečení a oddíl B2 pro střední stupeň zabezpečení. V době návštěvy byli odsouzení z obou stupňů zabezpečení na oddílech promícháni, protože věznice by jinak nemohla zajistit dodržování mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví k oddělenému umisťování pracujících na vnějších pracovištích (z důvodu prevence šíření onemocnění COVID-19). [15] V době návštěvy tedy sloužil oddíl B1 k umísťování převážně pracovně zařazených odsouzených, zatímco oddíl B2 k umísťování zejména nepracujících odsouzených, a to vždy obou stupňů zabezpečení (tedy nízký i střední). [16] Zmiňované opatření Ministerstva zdravotnictví bylo s účinností k 1. 7. 2021 zrušeno, a věznici se tak otevřela cesta k tomu, aby znovu odděleně umístila odsouzené dle stanoveného stupně zabezpečení. Věřím, že k tomu věznice sama aktivně přistoupila, přesto bych uvítala ujištění ze strany věznice, že k tomu opravdu došlo, případně, zda oddělenému umístění něco nadále brání. Opatření: 1) Odděleně umístit odsouzené zařazené do nízkého a středního stupně zabezpečení (bezodkladně). 2. Hromadný systém ubytování Největším nešvarem věznice je její architektura, která bohužel odpovídá původnímu účelu objektu, nikoliv moderním evropským trendům. Typicky je to vidět na podobě oddílů, které jsou poměrně velké s mnohočetnými ložnicemi. Výhodou jsou naopak velkoryse dimenzované společné chodby oddílů B1 a B2, které věznice využívá pro šíření informací (nástěnky) i pro volnočasové aktivity vězněných osob (stolní tenis, žebřiny). Oceňuji řadu investičních akcí, které věznice již zrealizovala nebo je plánuje a jež svědčí o dobrém vedení věznice. V objektu věznice je např. nová pracovní hala připravená pro soukromé zaměstnavatele; v době návštěvy bylo nově otevřeno zrekonstruované zdravotnické středisko a řada dalších rekonstrukcí probíhá. Oceňuji, že v plánu rozvoje věznice je např. i investiční akce na rozdělení ubytovny odsouzených (plán na rok 2023 až 2024). Avšak pozornost by si ve věznici zasloužil mimo velikosti oddílů a ubytoven i samotný systém ubytování odsouzených tak, aby se omezil jeho hromadný ráz. Věznice v době návštěvy nebyla zcela kapacitně naplněna. Z toho důvodu byly na některých ložnicích prázdné (neobsazené) postele, nicméně při plné kapacitě může být atmosféra na hromadných ubytovacích místnostech živnou půdou pro řadu rizikových situací. [17] Např. na oddíle B2K by podle podlahové plochy a počtu postelí mohlo být ve třech propojených ložnicích umístěno až 21 odsouzených (12 + 5 + 4). Takový způsob ubytovávání odsouzených považuji za nevyhovující. Opatření: 2) Usilovat o investiční projekty omezující hromadný systém ubytování odsouzených (průběžně). Pro úplnost dodávám, že pozornost by měla být věnována i pracovním podmínkám odborného personálu. Např. na oddíle B1 je zázemí pro vychovatele tvořeno jednou malou kanceláří kterou sdílí 4 odborní pracovníci plus aktuálně ještě jeden další v rámci zácviku. 3. Návštěvy Návštěvní místnost věznice je v samostatném objektu před vstupní branou. Tento koncept považuji za velmi vhodný, protože návštěvníky není nutné navádět přes objekt věznice. U budovy návštěvnického centra jsou tři zastřešené stoly s lavicemi, takže návštěva se může konat i mimo prostor návštěvní místnosti. Prostory návštěvní místnosti působí civilně a jsou vhodně doplněny menším prostorem pro děti. V návštěvní místnosti je i automat s nápoji a drobným občerstvením. Foto č. 3 a 4: Návštěvní místnost a její okolí. S účinností ode dne 1. 7. 2021 bylo zrušeno také mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví, [18] které omezovalo návštěvy vězněných osob (na návštěvu mohl pouze omezený počet osob a nebyl umožněn fyzický kontakt návštěvy s odsouzenými). Z návštěvní místnosti tak měly být již odstraněny plexisklové zástěny na stolech oddělující návštěvníky od odsouzených. Odsouzený má právo přijímat v čase určeném ředitelem věznice návštěvy blízkých osob na dobu 3 hodin během jednoho kalendářního měsíce. [19] V odůvodněných případech může ředitel věznice nebo jím pověřený zaměstnanec Vězeňské služby ČR rozdělit na základě žádosti odsouzeného dobu návštěvy na více oddělených časových úseků rozvržených do kalendářního měsíce. [20] Dle zjištěných informací věznice neumožňuje dělení návštěv. Odsouzení o této možnosti neměli povědomí. Pro specifické případy odsouzených tato možnost může představovat velmi vhodný způsob, jak uspořádat své kontakty s blízkými. Typicky např. v případě vícečetných rodin z blízkého okolí, případně rodin s malými dětmi, které nevydrží absolvovat celý tříhodinový interval návštěvy. Opatření: 3) Umožňovat v odůvodněných případech dělení návštěv na více intervalů (průběžně). 4. Hygiena Odsouzení nemohou obdržet v balíčku podle § 24 odst. 3 zákona o výkonu trestu (ve vězeňském argotu jde o tzv. "kilovku") hygienické prostředky. [21] Vzhledem k faktu, že odsouzení si mohou prát v pračkách na oddílech vlastní oděvy, umývat nádobí, pochopitelně i vykonávat osobní hygienu, považuji zejména u nemajetných odsouzených možnost obdržení hygienických potřeb touto cestou za vhodnou. Ostatně sama zákonná konstrukce daného ustanovení počítá s tím, že v předmětném balíčku mohou být v případě žen-matek i věci pro dítě, tedy typicky i hygienické potřeby. Rozumím argumentaci pracovníků věznice o tom, že hygienu si mohou vězněné osoby zakoupit v kantýně, anebo ji přijmout v řádném nárokovém balíčku 1x za 6 měsíců, a že i tyto balíčky představují riziko pronášení nepovolených látek a předmětů do věznice. Domnívám se však, že tato argumentace nemůže být úspěšná. Někteří z odsouzených zcela jistě mají v programu zacházení v rámci snah o resocializaci uvedeno, aby dodržovali běžné hygienické návyky. Řada odsouzených je také nemajetná. Proto se domnívám, že by odsouzení měli mít možnost přijímat hygienické prostředky i mimo nárokový balíček. Opatření: 4) Umožňovat odsouzeným přijímat v balíčku podle § 24 odst. 3 zákona o výkonu trestu hygienické prostředky (průběžně). 5. Zdravotní péče Ve věznici je nově zrekonstruováno zdravotní středisko včetně čekáren vybavených výstupy z kamer instalovaných v ordinacích lékaře i stomatologa. Výstup z kamer je aktivní pouze, pokud lékař kameru zapne tak, aby byl příslušník prostřednictvím kamery přítomen na dohled a mohl reagovat na případná rizika. Výstup z kamery je vhodně umístěn tak, aby k němu měl přístup pouze příslušník, a nikoliv například odsouzení čekající na vyšetření. Ve věznici se nacházelo v době návštěvy 25 odsouzených cizinců, převážná část státních příslušníků Slovenska a Polska, kde není zpravidla výraznější jazyková bariéra. Ve věznici se však nacházel také státní příslušník Kuby a několik státních příslušníků Gruzie. Nelze vyloučit, že bude v budoucnu do věznice kmenově umístěn odsouzený s totální jazykovou bariérou (např. státní příslušník Vietnamu) a naléhavým onemocněním. Pro tyto případy by věznice měla mít připraven způsob zajištění tlumočníka (například i prostřednictvím telefonu) při poskytování zdravotních služeb. [22] Opatření: 5) Zajišťovat odsouzeným cizincům s jazykovou bariérou služby tlumočníka při poskytování zdravotních služeb (průběžně). 6. Důkladné osobní prohlídky K důkladné osobní prohlídce se přistoupí, existuje-li důvodné podezření založené na individuálním zhodnocení rizik, že vězněná osoba má u sebe nebezpečné předměty nebo nepovolené věci a nelze-li jejího účelu dosáhnout jiným opatřením (např. použitím vhodných technických prostředků či provedením preventivní osobní prohlídky). [23] Prohlídkové místnosti ve věznici jsou vhodně vybaveny rohožemi, topením, věšáky a odkládacími prostory. V prohlídkových prostorách nejsou instalovány kamery. Foto č. 5 a 6: Prohlídkové prostory. Důkladné osobní prohlídky se provádí dle odsouzených téměř vždy po návštěvě i po návratu z vnějšího pracoviště. Vedení věznice v průběhu návštěvy ujistilo zaměstnance Kanceláře veřejného ochránce práv, že se důkladná osobní prohlídka provádí nikoliv plošně - je na příslušníkovi, aby u každého odsouzeného posoudil individuální rizika, když má podezření. S ohledem na výpovědi odsouzených žádám přes ujištění ze strany věznice, aby instruovala příslušníky, kteří provádějí důkladné osobní prohlídky, o podmínkách jejich provádění s důrazem na individuální vyhodnocování rizik pronášení nepovolených předmětů a látek u každého odsouzeného. Opatření: 6) Instruovat příslušníky, aby důkladné osobní prohlídky odsouzených prováděli individuálně (bezodkladně). 7. COVID-19 Ve věznici byla nákaza COVID-19 odhalena začátkem roku 2021, kdy věznice zaznamenala poměrně vysoké počty pozitivně testovaných na straně odsouzených i vězeňského personálu. Věznice se musela vypořádat s tím, jak nastavit personálu směny a zvláštní ochranu přiznat pracujícím odsouzeným - např. kuchařům. K žádným náznakům nepokojů ve věznici nedošlo; vedení věznice pravidelně komunikovalo s vězněnými osobami prostřednictvím tzv. aktivů, aby se šířily aktuální informace o vývoji situace. Věznice zaznamenala na straně pozitivně testovaných vězněných osob minimum případů s vážnějšími průběhy onemocnění. V době návštěvy nebyl v zařízení žádný pozitivně testovaný odsouzený ani žádný odsouzený v karanténě. Proočkovanost odsouzených proti onemocnění COVID-19 byla k 22. 6. 2021 alespoň 1. dávkou 90 odsouzených, což je 35,86 % vězeňské populace Věznice Odolov. Přehled opatření k nápravě Bezodkladně * Odděleně umístit odsouzené zařazené do nízkého a středního stupně zabezpečení (opatření č. 1). * Instruovat příslušníky, aby důkladné osobní prohlídky odsouzených prováděli individuálně (opatření č. 6). Průběžně * Usilovat o investiční projekty omezující hromadný systém ubytování odsouzených (opatření č. 2). * Umožňovat v odůvodněných případech dělení návštěv na více intervalů (opatření č. 3). * Umožňovat odsouzeným přijímat v balíčku podle § 24 odst. 3 zákona o výkonu trestu hygienické prostředky (opatření č. 4). * Zajišťovat odsouzeným cizincům s jazykovou bariérou služby tlumočníka při poskytování zdravotních služeb (opatření č. 5). [1] Na základě § 1 odst. 3 a 4 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů. [2] Podle § 2 odst. 4 zákona o veřejném ochránci práv. Více na www.ochrance.cz v části O nás → Mgr. Monika Šimůnková, zástupkyně veřejného ochránce práv. [3] Podle § 1 odst. 4 písm. a) zákona o veřejném ochránci práv. [4] Špatným zacházením se rozumí jednání, které nerespektuje lidskou důstojnost a dosahuje určitého stupně závažnosti (samo o sobě, nebo při kumulativním účinku jednotlivých zásahů). Ve věznici může mít špatné zacházení například podobu nezajištění bezpečí, nerespektování lidské důstojnosti, anebo podobu nepřiměřeného používání donucovacích prostředků. [5] Podle § 25 odst. 6 zákona o veřejném ochránci práv. [6] Podle § 21a ve spojení s § 15 zákona o veřejném ochránci práv. [7] Ustanovení § 21a odst. 3 a 4 zákona o veřejném ochránci práv. [8] Tzv. sankční opatření, u kterých se postupuje obdobně podle § 20 odst. 2 zákona o veřejném ochránci práv. [9] Evidence stanovisek ochrance (ESO) je dostupná z https://eso.ochrance.cz. [10] Podle kritérií stanovených v § 56 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů. [11] Podle § 12a a násl. zákona č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody, ve znění pozdějších předpisů. [12] Blíže viz § 6a vyhlášky č. 345/1999 Sb., kterou se vydává řád výkonu trestu odnětí svobody, ve znění pozdějších předpisů. [13] Ustanovení § 7 zákona o výkonu trestu. [14] Podle § 51 řádu výkonu trestu se např. odsouzení zařazení do oddělení s nízkým stupněm zabezpečení pohybují v určených prostorách věznice zpravidla bez dohledu zaměstnance Vězeňské služby ČR. Odsouzení zařazení do středního stupně zabezpečení se podle § 52 řádu výkonu trestu naopak pohybují v prostorách věznice zpravidla organizovaně pod dohledem zaměstnance Vězeňské služby ČR. [15] Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 26. srpna 2020, č. j. MZDR 16220/2020-5/MIN/KAN, kterým se Vězeňské službě ČR nařizuje vydávat rozhodnutí o dočasném společném ubytování pracovně zařazených odsouzených vykonávajících trest ve věznici s ostrahou v nízkém a středním stupni zabezpečení nebo ve středním a vysokém stupni zabezpečení podle jejich zařazení na pracoviště. [16] V době návštěvy bylo např. na oddíle B2 celkem fyzicky 91 odsouzených; z toho v nízkém stupni zabezpečení 23 odsouzených a ve středním stupni zabezpečení 68 odsouzených. [17] Blíže k rizikům spojeným s hromadným systémem ubytování viz Zpráva ze systematických návštěv veřejného ochránce práv - Věznice 2016 [online], s. 16-18, dostupné z: https://www.ochrance.cz/uploads-import/ochrana_osob/ZARIZENI/Veznice/Veznice-2016.pdf [cit. 23. 7. 2021]. [18] Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 6. dubna 2021, č. j. MZDR 14598/2021-1/MIN/KAN. [19] Ustanovení § 19 odst. 1 zákona o výkonu trestu. [20] Ustanovení § 26 odst. 2 řádu výkonu trestu. [21] Podle § 24 odst. 3 zákona o výkonu trestu se na balíčky obsahující prádlo, oděv a potřeby k realizaci programu zacházení, pro vzdělávání nebo zájmovou činnost a na balíčky obsahující věci pro potřeby dítěte, které má ve výkonu trestu jeho matka u sebe, nevztahují omezení týkající se nárokových balíčků - tedy např. co do četnosti zasílání. [22] Ve smyslu § 30 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, ve znění pozdějších předpisů. [23] Ustanovení § 94 nařízení generálního ředitele Vězeňské služby ČR č. 33/2019, o vězeňské a justiční stráži, ve znění pozdějších předpisů.