Spisová značka 47/2019/NZ
Oblast práva Detence - policejní cely
Věc policejní cely
Forma zjištění ochránce Zpráva z návštěvy zařízení - § 21a
Výsledek šetření Špatné zacházení nezjištěno
Vztah k českým právním předpisům 273/2008 Sb., § 11, § 24 odst. 4, § 29 odst. 1, § 29 odst. 1
Vztah k evropským právním předpisům
Datum podání 17. 05. 2019
Datum vydání 21. 06. 2019
Časová osa případu
Sp. zn. 47/2019/NZ

Text dokumentu

Sp. zn.: 47/2019/NZ/MKL Č. j.: KVOP-28685/2019 Policejní cely Obvodní oddělení Český Krumlov Zpráva z návštěvy zařízení Adresa zařízení: Tovární 165, 381 23 Český Krumlov Zřizovatel: Krajské ředitelství policie Jihočeského kraje Vedoucí: npor. Ing. Jaromír Tichý Typ zařízení: policejní cely Kapacita: 4 lůžka ve dvou vícehodinových celách 1 místo v jedné krátkodobé cele Datum návštěvy: 31. května 2019 Datum vydání zprávy: 21. června 2019 Návštěvu provedli: Mgr. Bc. Ondřej Klabačka, Mgr. Martin Klumpar Mgr. Anna Šabatová, Ph.D. veřejná ochránkyně práv Obsah Úvodní informace Shrnutí Poučení osoby umístěné v cele 1.Vydávání poučení na celu Právní pomoc 2.Seznam advokátů Osobní prohlídka 3.Prostor pro provádění osobní prohlídky 4.Důvod provádění osobní prohlídky 5.Způsob provádění osobní prohlídky 6.Odebírání brýlí Kamery 7.Informace o monitoringu cely Materiální podmínky 8.Poutací oka na celách 9.Nástěnné hodiny 10.Sprchy 11.Pobyt na vzduchu 12.Prostěradlo Přehled opatření k nápravě Úvodní informace Systematická návštěva a její cíl Na základě ustanovení § 1 odst. 3 a 4 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů, vykonávám činnost národního preventivního mechanismu, v jehož rámci provádím systematické návštěvy míst (zařízení), v nichž se nacházejí nebo mohou nacházet osoby omezené na svobodě. Důvodem omezení na svobodě je rozhodnutí orgánu veřejné moci, nebo závislost osoby na poskytované péči. Cílem systematických návštěv je posílit ochranu osob omezených na svobodě před všemi formami špatného zacházení. [1] Policejní cely představují zařízení ve smyslu § 1 odst. 4 písm. b) zákona o veřejném ochránci práv. Návštěvy probíhají zásadně neohlášeně a jejich provedením zpravidla pověřuji pracovníky Kanceláře veřejného ochránce práv. [2] Pracovníky jsou právníci. Šetření spočívá v prohlídce zařízení, pozorování, rozhovorech s vedoucím, policisty a umístěnými osobami, studiu vnitřních předpisů zařízení a dokumentace, včetně evidence trestního řízení. [3] Charakter návštěv je preventivní, s cílem působit do budoucna. Zpráva z návštěvy a vyjádření zařízení Z každé systematické návštěvy pořizuji zprávu, jejíž součástí mohou být návrhy opatření k nápravě. Zpráva slouží k dialogu se zařízením a jako vodítko k prevenci nebo odstranění špatného zacházení. Zpráva nepopisuje praxi zařízení, která odpovídá dobrým standardům zacházení. Proto může působit negativním dojmem. Prosím čtenáře, aby zprávu četli s tímto vědomím a nepovažovali mé závěry za nedocenění náročné práce zařízení. Zprávu zašlu zařízení a vyzvu je, aby se k mým zjištěním a navrženým opatřením vyjádřilo. [4] Jsem připravena zabývat se předloženými argumenty. Navržená opatření k nápravě jsou zpravidla různá svou naléhavostí, náročností a dobou potřebnou k provedení. Při jejich formulaci navrhuji také termín realizace, přičemž očekávám, že zařízení jej buď respektuje, anebo odůvodněně navrhne jiný termín. Pro snazší orientaci poskytuji v závěru zprávy jejich přehled. * Bezodkladná opatření je třeba provést zpravidla do 7 dnů od obdržení zprávy. Je-li jejich realizace náročná, je třeba je provést v nejkratší možné době. Za bezodkladná pokládám opatření, která považuji za naléhavá a přikládám jim velkou důležitost, anebo která považuji za objektivně snadno realizovatelná. * Opatření s delší lhůtou je třeba provést ve stanovené lhůtě, zpravidla do jednoho, tří, šesti měsíců, jednoho roku. * Opatření s průběžným plněním formuluji tam, kde je třeba zavést do praxe určitý pracovní postup nebo styl práce, nebo naopak něčeho se napříště zdržet. Očekávám, že se tak stane bezodkladně a bude se dbát na uplatňování do budoucna. Očekávám, že zařízení ve vyjádření ke zprávě (1) sdělí, že opatření bylo realizováno a jak, nebo (2) kdy a jak se tak stane, nebo (3) navrhne jeho alternativu. Shledám-li vyjádření zařízení nebo dalších oslovených orgánů dostatečným, vyrozumím je o tom. Mohu si rovněž vyžádat doplňující vyjádření. Rozhodující je pak vysvětlení zjištěných pochybení, doložení navržených opatření k nápravě či hodnověrný příslib jejich realizace. Neshledám-li vyjádření zařízení nebo dalších oslovených orgánů dostatečným, vyrozumím o tom nadřízený úřad (případně vládu, není-li nadřízeného úřadu), případně informuji veřejnost. [5] Rovněž mohu přijet na kontrolní návštěvu. Po ukončení vzájemné komunikace zveřejním anonymizovanou zprávu z návštěvy zařízení (s výjimkou jmen osob pověřených vedením zařízení), včetně obdrženého vyjádření, na svých internetových stránkách [6] a v databázi Evidence stanovisek ochránce ESO. [7] Po provedení série souvisejících návštěv vydávám tzv. souhrnnou zprávu. Tu také zveřejňuji a doručuji příslušným orgánům veřejné moci. V souhrnné zprávě bez vazby na konkrétní navštívené zařízení shrnuji svá zjištění a doporučená opatření k nápravě, navrhuji systémová doporučení, případně formuluji standard dobrého zacházení. Cílem také je, aby zpráva byla k dispozici nenavštíveným zařízením jako vodítko k odstranění nebo prevenci špatného zacházení. [8] Právní úprava Základní úprava práv a povinností osob umístěných v policejních celách a materiálně-technického standardu cel je obsažena v zákoně č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále "zákon o Policii"). Na podzákonné úrovni je to závazný pokyn policejního prezidenta č. 159 ze dne 2. prosince 2009, o eskortách, střežení osob a o policejních celách, ve znění pozdějších pokynů (dále "závazný pokyn"), a nařízení Ministerstva vnitra č. 51 ze dne 31. 10. 2013, o stravování a úhradě nákladů za stravování osob omezených na osobní svobodě Policií České republiky (dále "nařízení MV"). Při posuzování podmínek v policejních celách a zacházení s umístěnými osobami zohledňuji také standardy Evropského výboru pro zabránění mučení a nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání (dále "CPT") týkající se policie. Jedná se o dva standardy, a to "Zadržování ze strany policie" [9] a "Aktualizace standardů CPT ohledně zadržování ze strany policie". [10] Dále při hodnocení podmínek a zacházení s umístěnými zohledňuji judikaturu Evropského soudu pro lidská práva a Ústavního soudu České republiky. Charakteristika zařízení Policejní cely jsou zřízeny při Obvodním oddělení Český Krumlov (v objektu územního odboru). V objektu byly zřízeny dvě vícehodinové cely, každá pro dvě osoby, a jedna krátkodobá cela. Krátkodobá cela se nachází přímo proti kanceláři pro policisty (dozorčí), na stejném patře se také nachází vícehodinové cely. Cely byly standardně vybaveny toaletou, umyvadlem a připevněnými stoly, židlemi, postelemi s omyvatelnými matracemi a zvonkem s telefonem k ostraze cel. Průběh návštěvy Návštěva proběhla dne 31. května 2019 bez předchozího ohlášení. Vedoucí obvodního oddělení npor. Ing. Jaromír Tichý (dále jen "vedoucí") byl o návštěvě osobně informován při jejím zahájení. Zaměstnanci Kanceláře veřejného ochránce práv (dále jen "Kancelář") mu předali pověření k provedení návštěvy, vyžádali si potřebnou součinnost a dokumentaci. Návštěvu provedli právníci Kanceláře veřejného ochránce práv Mgr. Bc. Ondřej Klabačka a Mgr. Martin Klumpar. Zaměstnanci Kanceláře si prohlédli krátkodobou i vícehodinové cely včetně materiálového vybavení. Zkoumali vytipovanou dokumentaci k osobám umísťovaným do cel. Hovořili s vedoucím obvodního oddělení, policisty, kteří běžně zajišťují ostrahu cel, a krátce také s vedoucím územního odboru. Všichni policisté poskytli veškerou součinnost, za což děkuji. Dále bych ráda upozornila na to, že odpovědi oslovených policistů se v některých případech vzájemně lišily, proto bych na úvod chtěla uvést, že na konkrétní pochybení upozorňuji i v těch případech, kdy vycházím jen z výpovědi jednoho z policistů. Současně upozorňuji, že v textu budu používat i v tomto případě množné číslo, abych chránila zdroj těchto informací. Shrnutí Tato zpráva se věnuje průběhu umístění v policejních celách a souvisejícím podmínkám. Jejím primárním účelem je prevence před špatným zacházením s cílem posílit ochranu práv umístěných osob. Následující text je stručným shrnutím zjištění, která ve zprávě dále rozvádím. Pro efektivní uplatnění práv osob umístěných do cely je třeba, aby si tyto osoby byly svých práv vědomy. Během prvotního poučení si však mohou všechna svá práva jen stěží zapamatovat. Za tím účelem je třeba vydávat osobám na celu formulář poučení. Možnost přítomnosti právního zástupce od počátku omezení osoby na svobodě představuje jednu ze základních záruk proti špatnému zacházení. Za účelem volby právního zástupce musí policie poskytnout součinnost a umožnit volbu právního zástupce ze seznamu, který osobě předloží. Při provádění osobních prohlídek by policisté měli usilovat o minimalizaci zásahů do soukromí na nezbytně nutnou mez. To se odráží v důvodech pro provedení osobní prohlídky svlékáním do naha (přiměřeně), ve způsobu provedení takové prohlídky (do půl těla, obléknout a následně druhá polovina těla) a také v realizaci osobní prohlídky v patřičných prostorech (bez možnosti pozorování na osobní prohlídce nezúčastněnou osobou). K odebírání zdravotních pomůcek by mělo docházet pouze v případě existence zvláštního důvodu. Poučení osoby umístěné v cele 1. Vydávání poučení na celu Umístěné osobě musí být do cely vydán formulář poučení o jejích právech a povinnostech (dále jen "poučení"). Osoba má právo ponechat si poučení u sebe po celou dobu omezení osobní svobody. [11] Policisté dle jejich vyjádření nevydávají formulář poučení osobám na celu, pouze zakládají do evidence podepsané poučení. Nevydání poučení má dopad na možnost umístěné osoby se i následně během pobytu v cele opakovaně seznámit se svými právy. Nepovažuji za přiměřené požadovat po osobě, aby si všechna svá práva pamatovala. Opatření: 1) Vydávat osobě do cely poučení (průběžně). Právní pomoc 2. Seznam advokátů Osoba omezená na svobodě má právo zajistit si na vlastní náklady právní pomoc a mluvit s právním zástupcem bez přítomnosti třetí osoby. Za tímto účelem poskytne policista neprodleně nezbytnou součinnost, požádá-li o ni tato osoba. [12] Z rozhovorů s policisty vyplynulo, že by případnou žádost osoby umístěné do cely o zajištění právní pomoci řešili přes zpracovatele věci nebo by doporučili známého advokáta. Takový postup může představovat nežádoucí prodlení nebo omezení volby právního zástupce. Pro splnění požadavku na poskytnutí nezbytné součinnosti bez prodlení je potřeba využívat policejní intranet obsahující seznam advokátů. Část seznamu s místně dostupnými advokáty, či v případě žádosti úplný seznam by měl být zpřístupněn umístěné osobě, aby si sama vybrala advokáta, kterého by pak příslušný policista vyrozuměl. Opatření: 2) Využívat policejní intranet pro poskytnutí údajů o advokátech (průběžně). Osobní prohlídka 3. Prostor pro provádění osobní prohlídky Prohlídky osoby se mají provádět v místnosti pro provádění prohlídek. V případě, že oddělení nemá takovou místnost k dispozici, provádí policista prohlídku na chodbě či v jiné vhodné místnosti. [13] Dle Evropského soudu pro lidská práva platí, že už "vědomí člověka, že byl neoděn vystaven pohledům jiných, může vzbudit v člověku silný pocit, že jeho právo na soukromí nebylo respektováno, a to bez ohledu na to, zda ho někdo skutečně viděl". [14] Z výpovědi policistů vyplynulo, že osobní prohlídka zpravidla probíhá ve výslechové místnosti, která není vybavena kamerou. Tento prostor považuji za dostatečný. Z výpovědi policistů však také vyplynulo, že v ojedinělých případech může osobní prohlídka probíhat i přímo na cele. Cela je však vybavena kamerou s vyvedením obrazu na dozorčí stanoviště. Při provádění prohlídek svlékáním do naha v cele nelze zaručit, že osoba nebude vystavena pohledu jiných policistů sledujících monitory, na které je vyvedena kamera. Opatření: 3) Zajistit, aby osobní prohlídka v případě svlékání do naha probíhala v prostorách skýtajících dostatečné soukromí (průběžně). 4. Důvod provádění osobní prohlídky Policista je povinen dbát, aby žádné osobě v důsledku jeho postupu nevznikla bezdůvodná újma, a postupovat tak, aby případný zásah do práv a svobod osob, vůči nimž směřuje úkon, nepřekročil míru nezbytnou k dosažení účelu sledovaného úkonem. [15] Ze sdělení policistů vyplývá, že při provádění prohlídky svlečením do naha se musí osoba zpravidla zcela vysvléknout a provést předklon nebo dřep. Osobní prohlídka svlečením do naha s případným vykonáním dřepu (dála také jen "důkladná osobní prohlídka") by neměla být postupem běžným a rutinním, ale s ohledem na zásadu přiměřenosti pouze výjimečným, v případech, kdy z konkrétních okolností případů bude patrné riziko ohrožení bezpečnosti osoby umísťované do cely nebo jiných osob. Vzhledem k výjimečnosti takového postupu je žádoucí, aby byl o důvodech pro provedení důkladné osobní prohlídky, resp. o hrozících rizicích, proveden záznam do služebních pomůcek nebo informačního systému. [16] Opatření: 4) Provádět osobní prohlídku svlečením do naha s případným vykonáním dřepu pouze ve výjimečných případech (průběžně). 5) Zapisovat do služebních pomůcek nebo informačního systému důvod k provedení osobní prohlídky svlečením do naha s případným vykonáním dřepu (průběžně). 5. Způsob provádění osobní prohlídky "Mělo by být vyvinuto veškeré rozumné úsilí k minimalizaci pocitu trapnosti; zadržené osoby, které jsou prohledávané, by běžně neměly být žádány, aby svlékly všechno své oblečení zároveň, např. by jim mělo být povoleno, aby sundaly oděv od pasu nahoru a oblékly se, než budou sundávat další oblečení." [17] Z výpovědí policistů vyplynulo, že při důkladné osobní prohlídce se osoba musela zcela vysvléknout do naha, a to naráz. S takovým postupem nesouhlasím a navrhuji méně invazivní postup, jak by měla prohlídka osoby probíhat. Při provádění prohlídky osoby před umístěním do cely způsobem spočívajícím v přímém pozorování odhaleného těla je třeba umožnit postupné svlékání tak, že osoba nebude muset být v jednom okamžiku zcela obnažena. Opatření: 6) Provádět osobní prohlídky svlečením do naha tak, aby prohlížené osobě bylo umožněno sundat nejprve oděv od pasu nahoru a obléknout se, než bude sundávat oblečení od pasu dolů (průběžně). 6. Odebírání brýlí Policista je oprávněn odebrat věc způsobilou ohrozit život, anebo zdraví, avšak je-li touto věcí zdravotní pomůcka, jejíž odnětí způsobuje psychickou nebo fyzickou újmu, musí být pro odebrání zvláštní důvod. [18] Z vyjádření policistů vyplynulo, že brýle zpravidla umístěným osobám odebírají. Upozorňuji, že brýle, popř. jiné zdravotní pomůcky, je nutné umístěnému zásadně ponechávat. Zákon umožňuje odebrat brýle či jinou zdravotní pomůcku pouze v individuálních případech poté, co byl zjištěn "zvláštní" důvod pro odebrání zdravotní pomůcky (odlišný od toho, že se jedná o věc způsobilou ohrozit život nebo zdraví). Tento "zvláštní" důvod pro odebrání je potřeba uvést do služebních pomůcek. [19] Opatření: 7) Ponechávat osobám umístěným v cele brýle. Brýle odebírat jen na základě individuálně vyhodnocených "zvláštních" důvodů. Ty je nutné zaznamenat do informačního systému (průběžně). Kamery 7. Informace o monitoringu cely V prostoru viditelném z krátkodobé cely musí být umístěna tabulka informující osoby umístěné v cele o nepřetržitém monitorování prostoru cely kamerovým systémem ve znění: "Prostor cely je sledován kamerovým systémem". Pro tyto účely lze do prostoru cely (především pro potřeby cizích státních příslušníků) umístit i piktogram kamery s textem "NONSTOP". [20] Vícehodinové cely byly informací o monitoringu kamerou vybaveny. Na krátkodobou celu je zaměřena kamera také, ale pracovníci Kanceláře informaci o monitoringu v uvedeném prostoru neviděli. Opatření: 8) Vybavit prostor před krátkodobou celou informací o monitoringu kamerou (do 1 měsíce). Materiální podmínky 8. Poutací oka na celách Výbor CPT opakovaně vyzval Českou republiku, aby policie odstranila pevné předměty na zdi k připoutávání osob ze všech policejních zařízení. Cela by měla být již dostatečně zabezpečená. V případě, že se osoba v zajištění chová agresivně, může být používání pout ospravedlněno. Nicméně dotyčná osoba by neměla být připoutána k pevným předmětům, ale namísto toho by měla být držena pod přísným dozorem v bezpečném prostředí a v případě potřeby by měla být vyhledána lékařská pomoc. [21] Židle na vícehodinových celách byla vybavena oky pro připoutání. Dle vyjádření policistů byla tato oka přidána v nedávné době. Ve světle výše uvedeného doporučení považuji instalaci ok k poutání na celách za nevhodnou. Opatření: 9) Odstranit oka pro poutání na celách (do 6 měsíců). 9. Nástěnné hodiny Cely nebyly vybaveny hodinami. Z tohoto důvodu může být osoba umístěná v cele časově dezorientována, sic jsou cely vybaveny okny, a osoba tak může vnímat střídání dne a noci. Uvítala bych umístění hodin na viditelné místo do cely, přičemž by se mělo jednat o hodiny digitální s 24hodinovým zobrazením času. 10. Sprchy U cel nebyly zřízeny sprchy. Při případné rekonstrukci cel doporučuji uvažovat i o zřízení sprchy pro osoby umístěné do cely. 11. Pobyt na vzduchu Osobám zadržovaným na policejní stanici po dobu 24 nebo více hodin by měl být podle možností nabídnut každý den pohyb na čerstvém vzduchu. [22] Pobyt na vzduchu není dle vyjádření policistů osobám umístěným do cely umožňován. Doporučuji na výše uvedený standard pamatovat do budoucna a při případné rekonstrukci zřídit ve dvoře oddělení vhodný prostor pro pobyt na vzduchu. 12. Prostěradlo Podle závazného pokynu policejního prezidenta o eskortách, střežení osob a o policejních celách musí organizační článek policie disponovat prostěradlem nebo jednorázovou rouškou na lůžko, přičemž za jednorázovou roušku se nepovažuje pruh papíru typu balicí papír. [23] Přímo na celách byly na matracích využívány jako prostěradla modré plastové návleky na lůžko. V zásobách materiálového vybavení však byla i jednorázová bílá textilní prostěradla. Doporučuji užívat textilní prostěradla namísto plastových. Přehled opatření k nápravě Do 1 měsíce * Vybavit prostor před krátkodobou celou informací o monitoringu kamerou (opatření č. 8) Průběžně * Vydávat osobě do cely poučení (opatření č. 1) * Využívat policejní intranet pro poskytnutí údajů o advokátech (opatření č. 2) * Zajistit, aby osobní prohlídka v případě svlékání do naha probíhala v prostorách skýtajících dostatečné soukromí (opatření č. 3) * Provádět osobní prohlídku svlečením do naha s případným vykonáním dřepu pouze ve výjimečných případech (opatření č. 4) * Zapisovat do služebních pomůcek nebo informačního systému důvod k provedení osobní prohlídky svlečením do naha s případným vykonáním dřepu (opatření č. 5) * Provádět osobní prohlídky svlečením do naha tak, aby prohlížené osobě bylo umožněno sundat nejprve oděv od pasu nahoru a obléknout se, než bude sundávat oblečení od pasu dolů (opatření č. 6) * Ponechávat osobám umístěným v cele brýle. Brýle odebírat jen na základě individuálně vyhodnocených "zvláštních" důvodů. Ty je nutné zaznamenat do informačního systému (opatření č. 7) Do 6 měsíců * Odstranit oka pro poutání na celách (opatření č. 9) [1] Špatným zacházením se rozumí jednání, které nerespektuje lidskou důstojnost a dosahuje určitého stupně závažnosti (samo o sobě, nebo při kumulativním účinku jednotlivých zásahů). Ve zdravotnických zařízeních může mít špatné zacházení například podobu nezajištění bezpečí, nerespektování lidské důstojnosti, práva na soukromí, posilování závislosti na poskytované péči, nerespektování sociální autonomie, práva na spoluúčast při rozhodování o léčebném postupu, anebo podobu neodůvodněného používání omezovacích prostředků. [2] V souladu s § 25 odst. 6 zákona o veřejném ochránci práv. [3] V souladu s § 21a ve spojení s § 15 zákona o veřejném ochránci práv. [4] Ustanovení § 21a odst. 3 a 4 zákona o veřejném ochránci práv. [5] Tzv. sankční opatření, u kterých se postupuje obdobně podle § 20 odst. 2 zákona o veřejném ochránci práv. [6] Veřejný ochránce práv - ombudsman [online]. Brno: (c) Kancelář veřejného ochránce práv [cit. 2018-02-05]. Dostupné z http://www.ochrance.cz/ochrana-osob-omezenych-na-svobode/. [7] Evidence stanovisek ochrance (ESO) je dostupná z http://eso.ochrance.cz/Vyhledavani/Search. [8] Zpráva ze systematických návštěv veřejného ochránce práv - Policejní cely 2017. Dostupné z https://www.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/ESO/22-2017-NZ_Souhrnna_zprava_Policejni_cely_2017_CZ.pdf. [9] Evropský výbor pro zabránění mučení a nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání (CPT). Standardy CPT. Zadržování ze strany policie [online]. CPT/Inf(92)3-part1, [cit. 20. 12. 2018]. Dostupné z https://rm.coe.int/16806cea1a. [10] Evropský výbor pro zabránění mučení a nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání (CPT). Standardy CPT. Aktualizace standardů CPT ohledně zadržování ze strany policie [online]. CPT/Inf(2002)15-part, [cit. 20. 12. 2018]. Dostupné z https://rm.coe.int/16806cd1d8. [11] Článek 15 odst. 1 závazného pokynu. [12] Ustanovení § 24 odst. 4 zákona o Policii. [13] Veřejný ochránce práv. Zpráva ze systematických návštěv veřejného ochránce práv - Policejní cely. 2017 [online]. [cit. 13. 1. 2019]. S 18. Dostupné z https://www.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/ESO/22-2017-NZ_Souhrnna_zprava_Policejni_cely_2017_CZ.pdf. [14] Rozsudek Evropského soudu pro lidská práva ve věci Jaeger proti Estonsku ze dne 31. července 2014, č. 1574/13. Soud konstatoval porušení článku 8 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod a práva na soukromý život. [15] Ustanovení § 11 zákona o Policii. [16] Doporučení provést záznam o provedení důkladné osobní prohlídky je patrné i z metodického pokynu "Před umístěním do policejní cely", který vydal odbor vnitřní kontroly Policejního prezidia České republiky. [17] Evropský výbor pro zabránění mučení a nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání (CPT). Zpráva pro vládu České republiky o návštěvě České republiky, kterou vykonal Evropský výbor pro zabránění mučení a nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání (CPT) ve dnech 1. až 10. dubna 2014, bod č. 22. [cit. 18. 6. 2018]. Dostupné z https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168069568d. [18] Ustanovení § 29 odst. 1 zákona o Policii. [19] Článek 20 odst. 1 závazného pokynu. [20] Příloha č. 2 článku 2 písm. m) k závaznému pokynu. [21] Zpráva pro vládu České republiky o návštěvě České republiky, kterou vykonal Evropský výbor pro zabránění mučení a nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání (CPT) ve dnech 1. až 10. dubna 2014, odst. 21. Dostupné z https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168069568d. [22] Evropský výbor pro zabránění mučení a nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání (CPT). Aktualizace standardů CPT ohledně zadržování ze strany policie [online]. CPT/Inf(2002)15-part, bod 47 [cit. 13. 6. 2019]. Dostupné z https://rm.coe.int/16806cd1d8. [23] Příloha č. 1 článku 4 odst. 1 a 2 k závaznému pokynu.