Spisová značka 5843/2015/VOP
Oblast práva Dávky pomoci v hmotné nouzi
Věc mimořádná okamžitá pomoc
Forma zjištění ochránce Zpráva o šetření - § 18
Výsledek šetření Pochybení zjištěno
Vztah k českým právním předpisům 117/1995 Sb., § 51 odst. 3
111/2006 Sb., § 10, § 34, § 35
Vztah k evropským právním předpisům
Datum podání 05. 09. 2015
Datum vydání 10. 05. 2016

Poznámka/Výsledek případu

Úřad práce na základě závěrů ochránce revidoval svůj dosavadní postup ve věci a doplatil stěžovatelce rozdíl v doplatku na bydlení 1.221,- Kč.

Právní věty

I. Úřad práce nemá pro dosažení 15. roku jedním z členů rodiny v měsíci (a tím zvýšení životního minima započítávaného v konkrétním případě místo příjmu) snížit výši příspěvku na bydlení již za tentýž měsíc, ale až za následující měsíc. II. Do dne 31. 12. 2014 měl úřad práce pro doplatek na bydlení započítávat náklady na bydlení připadající na aktuální měsíc. Z povahy věci nemusely být ještě uhrazeny, neboť úřad práce teprve měl poskytnout doplatek na bydlení na úhradu těchto nákladů. III. Poplatky za komunální odpad jsou u doplatku na bydlení součástí služeb. Úřad práce je má započítat v celé výši, tak jak připadají k úhradě aktuální měsíc a u dávky od 1. 1. 2015 v průběhu poskytování dávky tak jak byly uhrazeny v předchozím měsíci. Tomu odporující rozpočítání na období několika měsíců nemá oporu v právní úpravě.

Text dokumentu

V Brně dne 10. května 2016 Sp. zn.: 5843/2015/VOP/MBL Zpráva o šetření ve věci podnětu paní A. B. Paní A. B., nar. xxx, si ve svém podnětu stěžovala na postup Úřadu práce České republiky, krajské pobočky v Příbrami (dále také "úřad práce"), v řízeních o příspěvku na živobytí, doplatku na bydlení a mimořádné okamžité pomoci a o příspěvku na bydlení. A - Předmět šetření S ohledem na podnět stěžovatelky jsem prošetřila rozhodování úřadu práce v řízeních o nepojistných sociálních dávkách. Pro přehlednost strukturuji svá zjištění a hodnocení postupu úřadu práce podle toho, o jakou dávku sociálního zabezpečení se jedná. B - Skutková zjištění a hodnocení věci ochránkyní B.1 Příspěvek na živobytí Nárok na příspěvek na živobytí má podle § 21 odst. 1 zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů, osoba v hmotné nouzi, jestliže její příjem a příjem společně posuzovaných osob nedosahuje částky živobytí. Rozhodné období pro zjištění příjmu tvoří podle § 10 odst. 2 písm. a) zákona o pomoci v hmotné nouzi při podání žádosti o opakovanou dávku pomoci v hmotné nouzi tři kalendářní měsíce předcházející kalendářnímu měsíci podání žádosti, pokud nedošlo k podstatnému poklesu příjmu (například ztrátě příjmu ze mzdy, z podpory v nezaměstnanosti, z podpory při rekvalifikaci). Rozhodným obdobím, za které se zjišťuje příjem v průběhu poskytování opakující se dávky, je podle § 10 odst. 3 zákona o pomoci v hmotné nouzi období kalendářního měsíce předcházejícího aktuálnímu kalendářnímu měsíci. Okruh společně posuzovaných osob tvořila v dubnu 2014 stěžovatelka a pět jejích dětí (tehdy ve věku 14 let, 13 let, 9 let, 7 let a 3 roky). Částka živobytí činila 13.440,- Kč (3.140,- Kč + 4 x 2.140,- Kč + 1.740,- Kč). V březnu 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 360,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 252,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.692,- Kč, po snížení o 30 % (zde maximální rozsah započítání) připadajících na přiměřené náklady na mimopražské bydlení 9.584,4 Kč. Takto upravený příjem nedosahuje částky živobytí 13.440,- Kč o 3.855,6 Kč. Úřad práce přiznal příspěvek na živobytí za duben 2014 ve správné výši 3.856,- Kč. V dubnu 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 150,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 105,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.545,- Kč, po snížení o 30 % připadajících na přiměřené náklady na mimopražské bydlení 9.481,5 Kč. Takto upravený příjem nedosahuje částky živobytí 13.440,- Kč o 3.958,5 Kč. Úřad práce přiznal příspěvek na živobytí za květen 2014 ve správné výši 3.959,- Kč. V květnu 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 600,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 420,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.860,- Kč, po snížení o 30 % připadajících na přiměřené náklady na mimopražské bydlení 9.702,- Kč. Jedno z dětí dosáhlo tento měsíc věku 15 let. Částka živobytí by činila 13.750,- Kč. Podle § 44 zákona o pomoci v hmotné nouzi změní-li se skutečnosti rozhodné pro výši dávky tak, že dávka má být zvýšena, provede se zvýšení dávky od prvního dne kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci, ve kterém tato změna nastala. Proto úřad práce pro červen 2014 stále vycházel z částky živobytí 13.440,- Kč. Příjem 9.702,- Kč nedosahuje částky živobytí 13.440,- Kč o 3.738,-. Úřad práce přiznal příspěvek na živobytí za červen 2014 ve správné výši 3.738,- Kč. V červnu 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 330,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 231,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.671,- Kč, po snížení o 30 % připadajících na přiměřené náklady na mimopražské bydlení 9.569,7 Kč. Příjem nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč o 4.180,3 Kč. Úřad práce přiznal příspěvek na živobytí za červenec 2014 ve správné výši 4.181,- Kč. V červenci 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 270,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 189,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.719,- Kč, po snížení o 30 % připadajících na přiměřené náklady na mimopražské bydlení 9.603,3 Kč. Příjem nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč o 4.146,7 Kč. Podle § 44 odst. 4 zákona o pomoci v hmotné nouzi platí, že pokud má dojít ke zvýšení nebo snížení opakující se dávky o částku nižší než 50,- Kč, nemění se výše dosud vyplácené dávky. Jestliže suma částek, o které se měla zvýšit nebo snížit výše opakující se dávky za aktuální kalendářní měsíc a kalendářní měsíce předchozího období, v němž nedošlo k úpravě výše dávky z důvodu uvedeného ve větě první, dosáhne 50,- Kč, výše opakující se dávky se stanoví nově. Úřad práce správně ponechal příspěvek na živobytí za srpen 2014 ve výši 4.181,- Kč. V srpnu 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.530,- Kč, po snížení o 30 % připadajících na přiměřené náklady na mimopražské bydlení 9.471,- Kč. Příjem nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč o 4.279,- Kč. Úřad práce stanovil příspěvek na živobytí za září 2014 ve správné výši 4.279,- Kč. V září 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.530,- Kč, po snížení o 30 % připadajících na přiměřené náklady na mimopražské bydlení 9.471,- Kč. Příjem nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč o 4.279,- Kč. Úřad práce správně ponechal příspěvek na živobytí za říjen 2014 ve výši 4.279,- Kč. V říjnu 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.530,- Kč, po snížení o 30 % připadajících na přiměřené náklady na mimopražské bydlení 9.471,- Kč. Příjem nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč o 4.279,- Kč. Úřad práce správně ponechal příspěvek na živobytí za listopad 2014 ve výši 4.279,- Kč. V listopadu 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 240,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 168,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.698,- Kč, po snížení o 30 % připadajících na přiměřené náklady na mimopražské bydlení 9.588,6 Kč. Příjem nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč o 4.161,4 Kč. Úřad práce stanovil příspěvek na živobytí za prosinec 2014 ve správné výši 4.162,- Kč. Proti původnímu rozhodnutí úřadu práce ze dne 16. prosince 2014 podala stěžovatelka odvolání, ve kterém zmínila, že úřad práce pro dávku za prosinec 2014 nezapočítal úhradu poplatků za komunální odpad ve výši 2.100,- Kč. Ministerstvo práce a sociálních věcí na základě odvolání stěžovatelky rozhodnutí úřadu práce zrušilo pro nedostatek odůvodnění svým rozhodnutím ze dne 16. února 2016 a vrátilo věc úřadu práce k novému projednání. Úřad práce následně stanovil dávku ve stejné výši rozhodnutím ze dne 10. března 2015, ve kterém také zmínil, že pro příspěvek na živobytí může započítat náklady na mimopražské bydlení maximálně do výše 30 % příjmu. V prosinci 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 390,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 273,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.803,- Kč, po snížení o 30 % připadajících na přiměřené náklady na mimopražské bydlení 9.662,1 Kč. Příjem nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč o 4.087,9 Kč. Úřad práce stanovil příspěvek na živobytí za leden 2015 ve správné výši 4.088,- Kč. V lednu 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 480,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 336,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.866,- Kč, po snížení o 30 % připadajících na přiměřené náklady na mimopražské bydlení 9.706,2 Kč. Příjem nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč o 4.043,8 Kč. Úřad práce stanovil příspěvek na živobytí za únor 2015 ve správné výši 4.044,- Kč. V únoru 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 750,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 525,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 14.055,- Kč, po snížení o 30 % připadajících na přiměřené náklady na mimopražské bydlení 9.838,5 Kč. Příjem nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč o 3.911,5 Kč. Úřad práce stanovil příspěvek na živobytí za březen 2015 ve správné výši 3.912,- Kč. V březnu 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 720,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 504,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 14.034,- Kč, po snížení o 30 % připadajících na přiměřené náklady na mimopražské bydlení 9.823,8 Kč. Nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč o 3.926,2 Kč. Rozdíl na dávce oproti předchozímu měsíci by nedosahoval 50,- Kč. Úřad práce správně ponechal příspěvek na živobytí za duben 2015 ve výši 3.912,- Kč. V dubnu 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 480,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 336,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.866,- Kč, po snížení o 30 % připadajících na přiměřené náklady na mimopražské bydlení 9.706,2 Kč. Příjem nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč o 4.043,8 Kč. Úřad práce stanovil příspěvek na živobytí za květen 2015 ve správné výši 4.044,- Kč. V květnu 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 480,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 336,- Kč, výživné na stěžovatelku 2.200,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 12.066,- Kč, po snížení o 30 % připadajících na přiměřené náklady na mimopražské bydlení 8.446,2 Kč. Příjem nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč o 5.303,8 Kč. Úřad práce stanovil příspěvek na živobytí za červen 2015 ve správné výši 5.304,- Kč. V červnu 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 660,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 462,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 9.992,- Kč, po snížení o 30 % připadajících na přiměřené náklady na mimopražské bydlení 6.994,4,- Kč. Příjem nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč o 6.755,6 Kč. Úřad práce stanovil příspěvek na živobytí za červenec 2015 ve správné výši 6.756,- Kč. V červenci 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 750,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 525,- Kč, výživné na stěžovatelku 1.650,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 11.705,- Kč, po snížení o 30 % připadajících na přiměřené náklady na mimopražské bydlení 8.193,5 Kč. Příjem nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč o 5.556,5,- Kč. Úřad práce stanovil příspěvek na živobytí za srpen 2015 ve správné výši 5.557,- Kč. V srpnu 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob výživné na stěžovatelku 1.650,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 11.180,- Kč, po snížení o 30 % připadajících na přiměřené náklady na mimopražské bydlení 7.826,- Kč. Příjem nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč o 5.924 Kč. Úřad práce stanovil příspěvek na živobytí za září 2015 ve správné výši 5.924,- Kč. V září 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob výživné na stěžovatelku 1.650,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 11.180,- Kč, po snížení o 30 % připadajících na přiměřené náklady na mimopražské bydlení 7.826,- Kč. Příjem nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč o 5.924,- Kč. Úřad práce správně ponechal příspěvek na živobytí za říjen 2015 ve výši 5.924,- Kč. B.2 Příspěvek na bydlení Nárok na příspěvek na bydlení má podle § 24 odst. 1 zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, vlastník nebo nájemce bytu, který je v bytě hlášen k trvalému pobytu, jestliže jeho náklady na bydlení přesahují částku součinu rozhodného příjmu v rodině a koeficientu 0,30 pro mimopražské bydlení a součin rozhodného příjmu v rodině a koeficientu 0,30 není vyšší než částka normativních nákladů na bydlení. Pokud rozhodný příjem rodiny, z něhož se vychází při stanovení výše příspěvku na bydlení, nedosahuje částky životního minima rodiny, započítává se pro stanovení výše příspěvku na bydlení jako rozhodný příjem rodiny podle § 27 odst. 3 zákona o státní sociální podpoře částka odpovídající životnímu minimu této rodiny. Rozhodný příjem se pro příspěvek na bydlení zjišťuje podle § 6 písm. b) bodu 1 za období kalendářního čtvrtletí předcházejícího kalendářnímu čtvrtletí, na které se nárok na výplatu dávky prokazuje, popřípadě nárok na dávku uplatňuje. Náklady na bydlení se pro nárok a výši příspěvku na bydlení stanoví podle § 25 odst. 2 zákona o státní sociální podpoře jako jejich průměr za kalendářní čtvrtletí bezprostředně předcházející kalendářnímu čtvrtletí, na které se nárok na výplatu dávky prokazuje, popřípadě nárok na dávku uplatňuje. Příjem v prvním kalendářním čtvrtletí 2014 tvořily příjmy stěžovatelky ze závislé činnosti ve výši 840,- Kč + 360,- Kč, výživné na stěžovatelku 3 x 4.000,- Kč a na děti 2 x 1.500,- Kč + 2 x 1.500,- Kč + 3 x 1.400,- Kč + 3 x 1.200,- Kč + 3 x 900,- Kč a přídavky na děti 3 x (610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč). Průměrný příjem činí 12.840,- Kč měsíčně. Příjem nedosahuje výše životního minima rodiny 13.440,- Kč měsíčně v dubnu, v květnu a do 28. června 2014 ani 13.750,- Kč od 29. června 2014. Proto se pro výpočet dávky započítá životní minimum rodiny vynásobené koeficientem 0,30 pro mimopražské bydlení, tj. 4.032,- Kč v dubnu, v květnu i červnu 2014 (blíže k tomu níže). Úhrady nákladů na bydlení činily v rozhodném období 3 x 6.000,- Kč + 2.100,- Kč (úhrada poplatků za komunální odpad). Průměrné úhrady nákladů na bydlení činily 6.700,- Kč měsíčně. Náklady na bydlení a jejich úhrady byly podle podrobnějšího rozpisu doloženého k dávkám pomoci v hmotné nouzi nižší (zejména o platbu připadající na internet 350,- Kč měsíčně). Úřad práce stěžovatelku nepoškodil přiznáním příspěvku na bydlení na období ode dne 1. 4. 2014 do dne 30. 6. 2014 ve výši 2.668,- Kč měsíčně. Úřad práce snížil na období počínaje dnem 1. 6. 2014 příspěvek na bydlení z 2.668,- Kč na 2.575,- Kč měsíčně. Jedno z dětí dne 29. června 2014 dosáhlo věku 15 let, proto se změnilo životní minimum rodiny. Podle § 51 odst. 3 zákona o státní sociální podpoře, splňuje-li oprávněná osoba po část kalendářního měsíce nárok na dávku podle tohoto zákona v nižší výměře a po část tohoto kalendářního měsíce nárok na tutéž dávku ve vyšší výměře, náleží za kalendářní měsíc dávka ve výši odpovídající vyšší výměře dávky. Z toho vyplývá, že úřad práce neměl pro dosažení 15. roku věku jedním z dětí dne 29. června 2014 snížit výši příspěvku na bydlení již za červen 2014. Dosažení 15. roku věku měl zohlednit ve výši dávky až za červenec 2014. Rozdíl na dávce by činil 93,- Kč (2.668,- Kč - 2.575,- Kč). Náklady na bydlení a jejich úhrady byly podle podrobnějšího rozpisu doloženého k dávkám pomoci v hmotné nouzi nižší. Úřad práce ve výsledku stěžovatelku nepoškodil snížením dávky za červen 2014. Dne 16. července 2014 podala stěžovatelka novou žádost o příspěvek na bydlení. Příjem ve druhém kalendářním čtvrtletí 2014 tvořily příjmy stěžovatelky ze závislé činnosti 150,- Kč + 330,- Kč + 600,- Kč, výživné na stěžovatelku 3 x 4.000,- Kč a výživné na děti 3 x 1.500,- Kč + 3 x 1.500,- Kč + 3 x 1.400,- Kč + 3 x 1.200,- Kč + 3 x 900,- Kč a přídavky na děti 3 x (610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč). Průměrný příjem činí 13.800,- Kč měsíčně. Příjem přesahuje výši životního minima rodiny 13.750,- Kč měsíčně. Proto se pro výpočet dávky započítá průměrný příjem 13.800,- Kč x koeficient 0,30, tj. 4.140,- Kč. Úhrady nákladů na bydlení činily 3 x 5.650,- Kč + 8.388,- Kč (úhrada nedoplatku z vyúčtování). Průměrné úhrady nákladů na bydlení činily měsíčně 8.446,- Kč. Skutečné náklady na bydlení a jejich úhrady byly podle podrobnějšího rozpisu doloženého k dávkám pomoci v hmotné nouzi nižší. Úřad práce stěžovatelku nepoškodil, když jí poskytl příspěvek na bydlení za třetí kalendářní čtvrtletí 2014 ve výši 4.306,- Kč měsíčně. Příjem ve třetím kalendářním čtvrtletí 2014 tvořily příjem stěžovatelky ze závislé činnosti 270,- Kč, výživné na stěžovatelku 3 x 4.000,- Kč a na děti 3 x 1.500,- Kč + 3 x 1.500,- Kč + 3 x 1.400,- Kč + 3 x 1.200,- Kč + 3 x 900,- Kč a přídavky na děti 3 x (700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč). Průměrný příjem činí 13.620,- Kč měsíčně. Příjem nedosahuje výše životního minima rodiny 13.750,- Kč měsíčně. Proto se pro výpočet dávky započítá životní minimu rodiny 13.750,- Kč x koeficient 0,30, tj. 4.125,- Kč. Úhrady nákladů na bydlení činily 3 x 6.230,- Kč + 2.100,- Kč (úhrada poplatků za komunální odpad). Průměrné úhrady nákladů na bydlení činily měsíčně 6.930,- Kč. Skutečné náklady na bydlení a jejich úhrady byly podle podrobnějšího rozpisu doloženého k dávkám pomoci v hmotné nouzi nižší. Podle podrobnější dokumentace k doplatku na bydlení připadají zvýšené náklady na bydlení na částku 6.230,- Kč měsíčně až od srpna 2014, nikoli od července 2014. Úřad práce stěžovatelku nepoškodil, když jí poskytl příspěvek na bydlení za čtvrté kalendářní čtvrtletí 2014 ve výši 2.805,- Kč měsíčně. Příjem ve čtvrtém kalendářním čtvrtletí 2014 tvořily příjmy stěžovatelky ze závislé činnosti 240,- Kč + 390,- Kč, výživné na stěžovatelku 3 x 4.000,- Kč a na děti 3 x 1.500,- Kč + 3 x 1.500,- Kč + 3 x 1.400,- Kč + 3 x 1.200,- Kč + 3 x 900,- Kč a přídavky na děti 3 x (700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč). Průměrný příjem činí 13.740,- Kč měsíčně. Příjem nedosahuje výše životního minima rodiny 13.750,- Kč měsíčně. Proto se pro výpočet dávky započítá životní minimu rodiny 13.750,- Kč x koeficient 0,30, tj. 4.125,- Kč. Úhrady nákladů na bydlení činily 3 x 6.230,- Kč. Průměrné úhrady nákladů na bydlení činily měsíčně 6.230,- Kč. Úřad práce poskytl příspěvek na bydlení za první kalendářní čtvrtletí 2015 ve správné výši 2.105,- Kč měsíčně. Příjem v prvním kalendářním čtvrtletí 2015 tvořily příjmy stěžovatelky ze závislé činnosti 480,- Kč + 750,- Kč + 720,- Kč, výživné na stěžovatelku 3 x 4.000,- Kč a na děti 3 x 1.500,- Kč + 3 x 1.500,- Kč + 3 x 1.400,- Kč + 3 x 1.200,- Kč + 3 x 900,- Kč a přídavky na děti 3 x (700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč). Průměrný příjem činí 14.180,- Kč měsíčně. Příjem přesahuje výši životního minima rodiny 13.750,- Kč měsíčně. Proto se pro výpočet dávky započítá průměrný příjem 14.180,- Kč x koeficient 0,30, tj. 4.254,- Kč. Úhrady nákladů na bydlení činily 3 x 6.230,- Kč + 2.100,- Kč (úhrada poplatků za komunální odpad). Průměrné úhrady nákladů na bydlení činily měsíčně 6.930,- Kč. Úřad práce poskytl příspěvek na bydlení za druhé kalendářní čtvrtletí 2015 ve správné výši 2.676,- Kč měsíčně. Příjem ve druhém kalendářním čtvrtletí 2015 tvořily podle získané dokumentace příjmy stěžovatelky ze závislé činnosti 480,- Kč + 480,- Kč + 660,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč + 2.200,- Kč a na děti 3 x 1.500,- Kč + 3 x 1.500,- Kč + 3 x 1.400,- Kč + 3 x 1.200,- Kč + 3 x 900,- Kč a přídavky na děti 3 x (700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč). Průměrný příjem činí 9.106,67 Kč měsíčně. Příjem nedosahuje výše životního minima rodiny 13.750,- Kč měsíčně. Proto se pro výpočet dávky započítá životní minimum rodiny 13.750,- Kč x koeficient 0,30, tj. 4.125,- Kč. Úhrady nákladů na bydlení činily 3 x 6.230,- Kč + 2.213,- Kč (úhrada vyúčtovaného nedoplatku). Průměrné úhrady nákladů na bydlení činily měsíčně 6.967,67 Kč. Úřad práce poskytl příspěvek na bydlení za třetí kalendářní čtvrtletí 2015 ve správné výši 2.843,- Kč měsíčně. B.3 Doplatek na bydlení Podle § 33 odst. 1 písm. b) zákona o pomoci v hmotné nouzi má nárok na doplatek na bydlení (mimo jiné) nájemce bytu, jestliže by po úhradě odůvodněných nákladů na bydlení snížených o příspěvek na bydlení byl jeho příjem a příjem společně posuzovaných osob zvýšený o vyplacený příspěvek na živobytí nižší než částka živobytí společně posuzovaných osob (k rozhodnému období pro zjištění příjmu blíže výše u příspěvku na živobytí). Výše doplatku na bydlení za kalendářní měsíc činí podle § 35 písm. b) zákona o pomoci v hmotné nouzi rozdíl mezi částkou odůvodněných nákladů na bydlení, sníženou o příspěvek na bydlení vyplacený v měsíci bezprostředně předcházejícím aktuálnímu kalendářnímu měsíci, a částkou, o kterou příjem osoby a společně posuzovaných osob zvýšený o vyplacený příspěvek na živobytí převyšuje částku živobytí společně posuzovaných osob (jsou-li zároveň oprávněnými osobami v hmotné nouzi). Dne 14. května 2014 podala stěžovatelka úřadu práce žádost o doplatek na bydlení. Okruh společně posuzovaných osob tvořila v květnu 2014 stěžovatelka a 5 jejích dětí (tehdy ve věku 14 let, 13 let, 9 let, 7 let a 3 roky). Částka živobytí činila 13.440,- Kč (3.140,- Kč + 4 x 2.140,- Kč + 1.740,- Kč). Rozhodné období pro určení výše příjmu tvořily kalendářní měsíce únor až duben 2014. V únoru 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 840,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 588,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 14.028,- Kč. V březnu 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 360,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 252,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.692,- Kč. V dubnu 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 150,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 105,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.545,- Kč. Průměrný příjem v rozhodném období činil 13.755,- Kč měsíčně. Příjem 13.755,- Kč, zvýšený o příspěvek na živobytí 3.959,- Kč, tj. 17.714,- Kč, po úhradě odůvodněných nákladů na bydlení 5.459,- Kč + 8.388,- Kč (z vyúčtování nedoplatku plnění poskytovaných spolu s užíváním bytu), snížených o příspěvek na bydlení 1.968,- Kč, vyplacený v předchozím měsíci, činí 5.835,- Kč. Nedosahuje částky živobytí 13.440,- Kč. Rozdíl odůvodněných nákladů na bydlení 5.459,- Kč + 8.388,- Kč, snížených o příspěvek na bydlení 1.968,- Kč, vyplacený v předchozím měsíci, a částky, o kterou příjem 13.755,- Kč, zvýšený o příspěvek na živobytí 3.959,- Kč, přesahuje částku živobytí 13.440,- Kč, činí 7.605,- Kč. Úřad práce měl za květen 2014 přiznat doplatek na bydlení ve výši 7.605,- Kč. Místo toho žádost o doplatek na bydlení ze dne 14. května 2014 chybně zamítl. Pro doplatek na bydlení za květen 2014 úřad práce nezohlednil v odůvodněných nákladech na bydlení vyúčtování zmíněného nedoplatku 8.388,- Kč, splatného (a uhrazeného) v květnu 2014. Započítal však tento náklad pro doplatek na bydlení za červen 2014. Podle § 35 zákona o pomoci v hmotné nouzi v tehdejším znění (účinném do dne 31. prosince 2014) se pro doplatek na bydlení započítávají odůvodněné náklady na bydlení připadající na aktuální kalendářní měsíc, nikoli náklady na bydlení uhrazené v předchozím měsíci. Náklady na bydlení připadající na aktuální měsíc nemusejí být ještě z povahy věci uhrazeny, neboť úřad práce teprve poskytne dávku na úhradu těchto nákladů. Započítání nákladů na bydlení připadajících na aktuální (nikoli předchozí) kalendářní měsíc zmínila také normativní instrukce Ministerstva práce a sociálních věcí č. 10/2013 (pro nárok str. 11 odst. 2, pro výši str. 40 odst. 4). Úřad práce pro doplatek na bydlení chybně rozpočítal náklady na poplatky za komunální odpad ve výši 2.100,- Kč z března 2013 po 350,- Kč měsíčně. Pro příspěvek na bydlení přitom zohlednil náklad v částce 2.100,- Kč jako úhradu nákladů na bydlení v prvním kalendářním čtvrtletí 2014 v souladu s dokladem o úhradě dne 31. března 2014. Z poskytnuté dokumentace vyplývá, že stěžovatelka tyto poplatky uhradila naráz částkou 2.100,- Kč. Podle výslovného sdělení v rozpisu nákladů za byt měla stěžovatelka sama hradit tyto náklady. Vedle doložení potvrzení o zaplacení poplatků za komunální odpad v částce 2.100,- Kč k položce výběru 2.500,- Kč ze dne 28. března 2014 poznamenala na (kopii) výpisu z bankovního účtu za březen 2013, že se jedná o výběr finančních prostředků zejména za účelem úhrady poplatků za komunální odpad. Zmíněné rozpočítání poplatku za komunální odpad (součásti služeb v odůvodněných nákladech na bydlení) úřadem práce neodpovídá právní úpravě, včetně § 34 a § 35 zákona o pomoci v hmotné nouzi, ani normativní instrukci Ministerstva práce a sociálních věcí č. 10/2013 (str. 17 odst. 1 až 3). V květnu 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 600,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 420,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.860,- Kč. Okruh společně posuzovaných osob tvořila v květnu 2014 stěžovatelka a 5 jejích dětí (tehdy ve věku 14 let - od 29. června 2014 ve věku 15 let, 13 let, 9 let, 7 let a 3 roky). Částka živobytí činila 13.440,- Kč, protože ke zvýšení na 13.750,- Kč (3.140,- Kč + 2.450,- Kč + 3 x 2.140,- Kč + 1.740,- Kč) pro dosažení věku 15 let jedním z dětí by úřad práce přihlédl až následující měsíc, jak stanoví § 44 odst. 2 zákona o pomoci v hmotné nouzi. Příjem 13.860,- Kč, zvýšený o příspěvek na živobytí 3.738,- Kč, tj. 17.598,- Kč, po úhradě odůvodněných nákladů na bydlení 5.459,- Kč, snížených o příspěvek na bydlení 2.668,- Kč, činí 14.807,- Kč. Přesahuje částku živobytí 13.440,- Kč. Úřad práce měl za červen 2014 odejmout doplatek na bydlení. Místo toho přiznal dávku ve výši 7.532,- Kč. Pokud by stěžovatelka podala v červenci 2014 novou žádost o doplatek na bydlení, výši dávky by bylo třeba určit následovně. V dubnu 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 150,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 105,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.545,- Kč. V květnu 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 600,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 420,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.860,- Kč. V červnu 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 330,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 231,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.671,- Kč. Průměrný příjem činil 13.692,- Kč měsíčně. Příjem 13.692,- Kč, zvýšený o příspěvek na živobytí 4.181,- Kč, tj. 17.873,- Kč, po úhradě odůvodněných nákladů na bydlení 5.459,- Kč, snížených o příspěvek na bydlení 2.668,- Kč, činí 15.082,- Kč. Přesahuje částku živobytí 13.750,- Kč. Úřadu práce by nezbylo, než případnou novou žádost stěžovatelky o doplatek na bydlení z července 2014 zamítnout. Věcně dospěl k obdobnému výsledku, když dávku za tento měsíc odňal. Dne 27. srpna 2014 podala stěžovatelka úřadu práce novou žádost o doplatek na bydlení. V květnu 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 600,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 420,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.860,- Kč. V červnu 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 330,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 231,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.671,- Kč. V červenci 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 270,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 189,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.719,- Kč. Průměrný příjem činil 13.750,- Kč měsíčně. Příjem 13.750,- Kč, zvýšený o příspěvek na živobytí 4.181,- Kč, tj. 17.931,- Kč, po úhradě odůvodněných nákladů na bydlení 6.230,- Kč, snížených o příspěvek na bydlení 2.668,- Kč, činí 14.369,- Kč. Přesahuje částku živobytí 13.750,- Kč. Úřadu práce nezbylo než žádost stěžovatelky o doplatek na bydlení ze dne 27. srpna 2014 zamítnout, což také učinil. Dne 21. října 2014 podala stěžovatelka úřadu práce novou žádost o doplatek na bydlení. V červenci 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 270,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 189,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.719,- Kč. V srpnu 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.530,- Kč. V září 2014 tvořily příjem společně posuzovaných osob výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.530,- Kč. Průměrný příjem činil 13.593,- Kč měsíčně. Změnu rozhodného období ke stanovení příjmu pro ztrátu příjmu ze závislé činnosti nebylo možno aplikovat s ohledem na § 10 odst. 2 písm. a) zákona o pomoci v hmotné nouzi, neboť v měsíci podání žádosti (v říjnu 2014) tato ztráta netrvala vzhledem k získání příjmu ze závislé činnosti v obdobné výši 240,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 168,- Kč. Příjem 13.593,- Kč, zvýšený o příspěvek na živobytí 4.279,- Kč, tj. 17.872,- Kč, po úhradě odůvodněných nákladů na bydlení 6.230,- Kč, snížených o příspěvek na bydlení 4.306,- Kč, činí 15.948,- Kč. Přesahuje částku živobytí 13.750,- Kč. Úřadu práce nezbylo než žádost stěžovatelky o doplatek na bydlení ze dne 21. října 2014 zamítnout, což také učinil. Dne 7. dubna 2015 podala stěžovatelka úřadu práce další žádost o doplatek na bydlení. V lednu 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 480,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 336,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.866,- Kč. V únoru 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 750,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 525,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 14.055,- Kč. V březnu 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 720,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 504,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 14.034,- Kč. Průměrný příjem činil 13.985,- Kč měsíčně. Příjem 13.985,- Kč, zvýšený o příspěvek na živobytí 3.912,- Kč, tj. 17.897,- Kč, po úhradě odůvodněných nákladů na bydlení 6.230,- Kč (nezahrnují započítání úhrady poplatků za komunální odpad v předchozím měsíci, neboť podle § 10 zákona o pomoci v hmotné nouzi, ve znění účinném od 1. ledna 2015, je rozhodným obdobím pro zjištění ostatních podmínek při podání žádosti o opakovanou dávku aktuální kalendářní měsíc), snížených o příspěvek na bydlení 2.105,- Kč, činí 13.772,- Kč. Příjem přesahuje částku živobytí 13.750,- Kč. Úřad práce měl žádost stěžovatelky o doplatek na bydlení ze dne 7. dubna 2015 zamítnout. Místo toho přiznal dávku za duben 2014 ve výši 328,- Kč. Úřad práce rozpočítal úhradu do odůvodněných nákladů na bydlení za komunální odpad 2.100,- Kč na 350,- Kč měsíčně (blíže k tomu výše). Na základě případné žádosti z května 2015 by úřad práce zohlednil tyto skutečnosti. V únoru 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 750,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 525,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 14.055,- Kč. V březnu 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 720,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 504,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 14.034,- Kč. V dubnu 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 480,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 336,- Kč, výživné na stěžovatelku 4.000,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 13.866,- Kč. Průměrný příjem činil 13.985,- Kč. Příjem 13.985,- Kč, zvýšený o příspěvek na živobytí 4.044,- Kč, tj. 18.029,- Kč, po úhradě odůvodněných nákladů na bydlení 6.230,- Kč, snížených o příspěvek na bydlení 2.105,- Kč, činí 13.904,- Kč. Přesahuje částku živobytí 13.750,- Kč. Za květen 2015 neměl úřad práce poskytnout doplatek na bydlení. Místo toho poskytl dávku ve výši 328,- Kč. Rozhodné období pro doplatek na bydlení za červen 2015 na základě případné nové žádosti stěžovatelky by tvořil kalendářní měsíc červen 2015, vzhledem k § 10 odst. 2 písm. a) zákona o pomoci v hmotné nouzi, zohledňujícím podstatný pokles příjmu. Tento měsíc příjem již nezahrnoval výživné na stěžovatelku. V červnu 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 660,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 462,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 9.992,- Kč. Příjem 9.992,- Kč, zvýšený o příspěvek na živobytí 5.304,- Kč, tj. 15.296,- Kč, po úhradě odůvodněných nákladů na bydlení 6.230,- Kč, snížených o příspěvek na bydlení 2.676,- Kč, činí 11.742,- Kč. Příjem nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč. Rozdíl výše odůvodněných nákladů na bydlení 6.230,- Kč, snížených o příspěvek na bydlení 2.676,- Kč, a částky, o kterou příjem 9.992,- Kč, zvýšený o příspěvek na živobytí 5.304,- Kč, přesahuje částku živobytí 13.750,- Kč, činí 2.008,- Kč. Úřad práce by při správném postupu přiznal doplatek na bydlení za červen 2015 ve výši 2.008,- Kč. Místo toho poskytl dávku ve výši 284,- Kč. Rozdíl činí 1.724,- Kč. V červnu 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 660,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 462,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 9.992,- Kč. Příjem 9.992,- Kč, zvýšený o příspěvek na živobytí 6.756,- Kč, tj. 16.748,- Kč, po úhradě odůvodněných nákladů na bydlení 6.230,- Kč + 2.213,- Kč (úhrada nedoplatku nákladů na bydlení), snížených o příspěvek na bydlení 2.676,- Kč, činí 10.981,- Kč. Nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč. Rozdíl výše odůvodněných nákladů na bydlení 6.230,- Kč + 2.213,- Kč, snížených o příspěvek na bydlení 2.676,- Kč, a částky, o kterou příjem 9.992,- Kč, zvýšený o příspěvek na živobytí 6.756,- Kč, přesahuje částku živobytí 13.750,- Kč, činí 2.769,- Kč. Úřad práce měl přiznat doplatek na bydlení za červenec 2015 ve výši 2.769,- Kč. Místo toho poskytl dávku ve výši 3.119,- Kč. Rozdíl činí 350,- Kč. V červenci 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob příjem ze závislé činnosti 750,- Kč, po snížení o druh příjmu na 70 % 525,- Kč, výživné na stěžovatelku 1.650,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 11.705,- Kč. Příjem 11.705,- Kč, zvýšený o příspěvek na živobytí 5.557,- Kč, tj. 17.262,- Kč, po úhradě odůvodněných nákladů na bydlení 6.230,- Kč + 2.100,- Kč (připadajících na úhradu poplatků za komunální odpad), snížených o příspěvek na bydlení 2.676,- Kč, činí 11.608,- Kč. Příjem nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč. Rozdíl výše odůvodněných nákladů na bydlení 6.230,- Kč + 2.100,- Kč, snížených o příspěvek na bydlení 2.676,- Kč, a částky, o kterou příjem 11.705,- Kč, zvýšený o příspěvek na živobytí 5.557,- Kč, přesahuje částku živobytí 13.750,- Kč, činí 2.142,- Kč. Podle § 39 zákona o pomoci v hmotné nouzi nedosahuje-li doplatek na bydlení za kalendářní měsíc částky 50,- Kč, náleží v této částce. Úřad práce měl přiznat doplatek na bydlení za srpen 2015 ve výši 2.142,- Kč. Místo toho poskytl dávku ve výši 604,- Kč. Rozdíl činí 1.538,- Kč. V srpnu 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob výživné na stěžovatelku 1.650,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 11.180,- Kč. Příjem 11.180,- Kč, zvýšený o příspěvek na živobytí 5.924,- Kč, tj. 17.104,- Kč, po úhradě odůvodněných nákladů na bydlení 6.230,- Kč, snížených o příspěvek na bydlení 2.843,- Kč, činí 13.717,- Kč. Příjem nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč. Rozdíl výše odůvodněných nákladů na bydlení 6.230,- Kč, snížených o příspěvek na bydlení 2.843,- Kč, a částky, o kterou příjem 11.180,- Kč, zvýšený o příspěvek na živobytí 5.924,- Kč, přesahuje částku živobytí 13.750,- Kč, činí 33,- Kč. Podle § 39 zákona o pomoci v hmotné nouzi nedosahuje-li doplatek na bydlení za kalendářní měsíc částky 50,- Kč, náleží v této částce. Úřad práce měl přiznat doplatek na bydlení za září 2015 ve výši 50,- Kč. Místo toho poskytl dávku ve výši 604,- Kč. Rozdíl činí 554,- Kč. V září 2015 tvořily příjem společně posuzovaných osob výživné na stěžovatelku 1.650,- Kč, výživné na děti 1.500,- Kč + 1.500,- Kč + 1.400,- Kč + 1.200,- Kč + 900,- Kč a přídavky na děti 700,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 610,- Kč + 500,- Kč, celkem 11.180,- Kč. Příjem 11.180,- Kč, zvýšený o příspěvek na živobytí 5.924, tj. 17.104,- Kč, po úhradě odůvodněných nákladů na bydlení 6.230,- Kč, snížených o příspěvek na bydlení 2.843,- Kč, činí 13.717,- Kč. Nedosahuje částky živobytí 13.750,- Kč. Rozdíl výše odůvodněných nákladů na bydlení 6.230,- Kč, snížených o příspěvek na bydlení 2.843,- Kč, a částky, o kterou příjem 11.180,- Kč, zvýšený o příspěvek na živobytí 5.924,- Kč, přesahuje částku živobytí 13.750,- Kč, činí 33,- Kč. Podle § 39 zákona o pomoci v hmotné nouzi nedosahuje-li doplatek na bydlení za kalendářní měsíc částky 50,- Kč, náleží v této částce. Úřad práce měl přiznat doplatek na bydlení za říjen 2015 ve výši 50,- Kč. Místo toho poskytl dávku ve výši 604,- Kč. Rozdíl činí 554,- Kč. B.4 Mimořádná okamžitá pomoc Dne 9. června 2014 podala stěžovatelka úřadu práce žádost o mimořádnou okamžitou pomoc na úhradu části nákladů dětského tábora "Malování a muzicírování dětí s rodiči". Stěžovatelka uvedla požadovanou výši dávky v částce 14.400,- Kč a doložila podklady ke kurzu. Úřad práce vyhověl žádosti, jak vyplývá z oznámení ze dne 9. června 2014. Zmíněný náklad vyhodnotil jako odůvodněný, související se vzděláním nebo zájmovou činností nezaopatřených dětí. Přiznal dávku v požadované výši 14.400,- Kč. V postupu úřadu práce na základě žádosti stěžovatelky o mimořádnou okamžitou pomoc ze dne 9. června 2014 neshledávám pochybení. Dne 20. srpna 2014 podala stěžovatelka úřadu práce žádost o mimořádnou okamžitou pomoc ve výši 2.560,- Kč na úhradu nákladů na účast syna a dcery v kurzu mažoretek v měsících září až prosinec 2014. Doložila údaje o uvedených nákladech kurzu. Úřad práce rozhodnutím ze dne 15. září 2015 žádost zamítl. V odůvodnění rozhodnutí poukázal zejména na příjmy, celkové sociální a majetkové poměry, na vyhovění jiným žádostem stěžovatelky o mimořádnou okamžitou pomoc, včetně poskytnutí částky 14.400,- Kč na dětský tábor, "Malování a muzicírování dětí s rodiči". Dodal, že se dle něj nejedná o nezbytné ani odůvodněné náklady související se zájmovou činností, neboť nejsou spojeny s povinnou školní docházkou. Podle § 2 odst. 5 písm. c) zákona o pomoci v hmotné nouzi může orgán pomoci v hmotné nouzi považovat i osobu, která nemá vzhledem k příjmům a celkovým sociálním a majetkovým poměrům dostatečné prostředky na úhradu odůvodněných nákladů souvisejících se vzděláním nebo zájmovou činností nezaopatřeného dítěte. V rozhodování úřadu práce shledávám pochybení, neboť nesprávně podmínil poskytnutí dávky vázaností nákladů souvisejících se vzděláním nebo zájmovou činností na povinnou školní docházku. Úřad práce v rozhodnutí opírá výrok rozhodnutí také o § 63 odst. 2 zákona o pomoci v hmotné nouzi, zmiňující následky případného znemožnění sociálního šetření nesouhlasem se vstupem do obydlí, aniž by podle získaných podkladů stěžovatelka takto jednala. Na základě odvolání stěžovatelky Ministerstvo práce a sociálních věcí svým rozhodnutím ze dne 27. listopadu 2014 rozhodnutí úřadu práce ze dne 15. září 2014 zrušilo a věc vrátilo úřadu práce k novému projednání. Úřad práce vydal dne 19. prosince 2014 další rozhodnutí, kterým znovu zamítl žádost stěžovatelky o mimořádnou okamžitou pomoc ve výši 2.560,- Kč ze dne 20. srpna 2014 na úhradu nákladů účasti syna a dcery stěžovatelky v kurzu mažoretek. V odůvodnění rozhodnutí poukázal zejména na příjmy, celkové sociální a majetkové poměry, na vyhovění jiným žádostem stěžovatelky o mimořádnou okamžitou pomoc včetně poskytnutí částky 14.400,- Kč na dětský tábor "Malování a muzicírování dětí s rodiči". Uvedl, že kurz mažoretek lze uhradit z rodinných příjmů včetně přídavků na děti a výživného, neboť náklady kurzu vycházejí v přepočtu na 320,- Kč měsíčně. Podle výše uvedené ceny kurzu se v případě 320,- Kč měsíčně jedná o přepočtené náklady připadající na jedno dítě. Při nákladech na dvě děti, jak by odpovídalo žádosti, by se v přepočtu jednalo o náklady 640,- Kč měsíčně. V rozhodování úřadu práce shledávám pochybení, neboť podle odůvodnění rozhodnutí zohlednil pouze poloviční výši nákladů kurzu oproti skutečné výši nákladů kurzu. Navíc rozhodnutí ze dne 19. prosince 2014 v rozporu s § 69 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, ve znění pozdějších předpisů, označil za opravné rozhodnutí. Účelem rozhodnutí ze dne 19. prosince 2014 věcně ani nebyla oprava tzv. zřejmých nesprávností v písemném vyhotovení předchozího rozhodnutí podle § 70 správního řádu. Úřad práce v rozhodnutí opět opírá výrok rozhodnutí také o § 63 odst. 2 zákona o pomoci v hmotné nouzi, zmiňující následky případného znemožnění sociálního šetření nesouhlasem se vstupem do obydlí, aniž by podle získaných podkladů stěžovatelka takto jednala. Na základě odvolání stěžovatelky Ministerstvo práce a sociálních věcí svým rozhodnutím ze dne 4. února 2014 rozhodnutí úřadu práce ze dne 19. prosince 2014 zrušilo a věc vrátilo úřadu práce k novému projednání. Úřad práce vydal dne 24. února 2015 další rozhodnutí, kterým opět zamítl žádost stěžovatelky o mimořádnou okamžitou pomoc ve výši 2.560,- Kč ze dne 20. srpna 2014 na úhradu nákladů účasti syna a dcery stěžovatelky v kurzu mažoretek. V odůvodnění rozhodnutí opět poukázal zejména na příjmy, celkové sociální a majetkové poměry, na vyhovění jiným žádostem stěžovatelky o mimořádnou okamžitou pomoc, včetně poskytnutí částky 14.400,- Kč na dětský tábor "Malování a muzicírování dětí s rodiči", a na možnost hradit kurz z rodinných příjmů včetně přídavků na děti a výživného, neboť náklady kurzu vycházejí v přepočtu na 320,- Kč měsíčně. V rozhodování úřadu práce shledávám pochybení, neboť podle odůvodnění rozhodnutí opět zohlednil pouze poloviční výši nákladů kurzu oproti skutečné výši nákladů kurzu. Úřad práce v uvedeném rozhodnutí znovu opírá výrok rozhodnutí také o § 63 odst. 2 zákona o pomoci v hmotné nouzi, zmiňující následky případného znemožnění sociálního šetření nesouhlasem se vstupem do obydlí, aniž by podle získaných podkladů stěžovatelka takto jednala. Na základě odvolání stěžovatelky Ministerstvo práce a sociálních věcí svým rozhodnutím ze dne 31. března 2015 rozhodnutí úřadu práce ze dne 24. února 2015 zrušilo a věc vrátilo úřadu práce k novému projednání. Úřad práce vydal dne 22. dubna 2015 další rozhodnutí, kterým znovu zamítl žádost stěžovatelky o mimořádnou okamžitou pomoc ze dne 20. srpna 2014 na úhradu nákladů účasti syna a dcery stěžovatelky v kurzu mažoretek. V odůvodnění rozhodnutí opět poukázal zejména na příjmy, celkové sociální a majetkové poměry, na vyhovění jiným žádostem stěžovatelky o mimořádnou okamžitou pomoc, včetně poskytnutí částky 14.400,- Kč na dětský tábor "Malování a muzicírování dětí s rodiči", a na možnost hradit kurz z rodinných příjmů včetně přídavků na děti a výživného, neboť náklady kurzu vycházejí v přepočtu na 320,- Kč měsíčně na jedno dítě a v přepočtu 640,- Kč měsíčně na dvě děti. V tomto rozhodnutí úřadu práce neshledávám pochybení. Správní úvaha, že stěžovatelka může tyto nižší náklady hradit z příjmů, nevybočuje ze zákonných mezí. Taktéž je třeba přihlédnout ke skutečnosti, že úřad práce dávkou mimořádné okamžité pomoci neuhradí veškeré zájmové aktivity, které by bylo možné dětem sjednat, nýbrž pouze aktivity v přiměřeném počtu a za přiměřenou cenu. Dne 16. prosince 2014 podala stěžovatelka úřadu práce další žádost o mimořádnou okamžitou pomoc ve výši 2.120,- Kč na úhradu nákladů na účast syna a dcery v kurzu mažoretek v měsících leden a březen 2015. Doložila údaje o zmíněné ceně kurzu. Úřad práce vyrozuměl sdělením ze dne 22. prosince 2014 stěžovatelku o možnosti seznámit se s podklady pro vydání rozhodnutí. Rozhodnutím ze dne 15. ledna 2015 žádost zamítl. V odůvodnění rozhodnutí poukázal zejména na příjmy, celkové sociální a majetkové poměry, na vyhovění jiným žádostem stěžovatelky o mimořádnou okamžitou pomoc, včetně poskytnutí částky 14.400,- Kč na dětský tábor "Malování a muzicírování dětí s rodiči", a na možnost úhrady kurzu mažoretek z příjmů včetně přídavků na děti a výživného. Odvolání stěžovatelky zamítlo Ministerstvo práce a sociálních věcí rozhodnutím ze dne 16. února 2015. V postupu úřadu práce na základě žádosti stěžovatelky o mimořádnou okamžitou pomoc ze dne 16. prosince 2014 neshledávám pochybení. Dne 25. března 2015 podala stěžovatelka úřadu práce novou žádost o mimořádnou okamžitou pomoc ve výši 2.080,- Kč na úhradu nákladů na účast syna a dcery v kurzu mažoretek. Doložila podklady obsahující údaj o uvedené ceně kurzu na období duben a červen 2015. Úřad práce sdělením ze dne 31. března 2015 vyrozuměl stěžovatelku o možnosti seznámit se s podklady pro vydání rozhodnutí. Rozhodnutím ze dne 22. dubna 2015 žádost zamítl. V odůvodnění rozhodnutí poukázal zejména na příjmy, celkové sociální a majetkové poměry, na vyhovění jiným žádostem stěžovatelky o mimořádnou okamžitou pomoc, včetně poskytnutí částky 14.400,- Kč na dětský tábor "Malování a muzicírování dětí s rodiči", a na možnost úhrady kurzu mažoretek z příjmů včetně přídavků na děti a výživného. V postupu úřadu práce na základě žádosti stěžovatelky o mimořádnou okamžitou pomoc ze dne 25. března 2014 neshledávám pochybení. Dne 7. dubna 2015 podala stěžovatelka žádost o mimořádnou okamžitou pomoc 1.500,- Kč na pořízení předmětu dlouhodobé potřeby, psacího stolu do dětského pokoje. Úřad práce žádost zamítl rozhodnutím ze dne 29. dubna 2015. V odvodnění zejména poukázal na závěry ze sociálního šetření ze dne 17. března 2015, podle kterých se v pokoji syna stěžovatelky nenachází psací stůl, ale v dalších prostorách bytu je několik stolů s židlemi využitelných pro školní přípravu dětí. Odvolání stěžovatelky zamítlo Ministerstvo práce a sociálních věcí rozhodnutím ze dne 2. července 2015. Součástí podkladů pro vydání rozhodnutí byl i podrobnější strojově psaný záznam o sociálním šetření, navazující na ručně vyplněný záznam pořízený při šetření a informačně z něj čerpající. Z prvního záznamu vyplývá, že s tímto byla stěžovatelka seznámena, na rozdíl od druhého záznamu. Správní řád v § 36 odst. 3 stanoví povinnost správnímu orgánu dát účastníkům před vydáním rozhodnutí ve věci možnost vyjádřit se k podkladům rozhodnutí; ledaže se jedná o žadatele, jehož žádosti se v plném rozsahu vyhovuje, účastníka, který se práva vyjádřit se k podkladům rozhodnutí vzdal nebo pokud zákon staví jinak. Podle § 74 zákona o pomoci v hmotné nouzi povinnost správního orgánu dát účastníku řízení před vydáním rozhodnutí možnost vyjádřit se k podkladům rozhodnutí neplatí, jedná-li se pouze o podklady, které správnímu orgánu předložil tento účastník řízení. V postupu úřadu práce na základě žádosti stěžovatelky o mimořádnou okamžitou pomoc ze dne 7. dubna 2014 shledávám pochybení spočívající v neposkytnutí možnosti stěžovatelce seznámit se před vydáním rozhodnutí s podklady a vyjádřit se k nim. V samotné věcném závěru, zamítnutí žádosti, s ohledem na zjištěný skutkový stav pochybení neshledávám. Dne 15. dubna 2015 podala stěžovatelka úřadu práce žádost o mimořádnou okamžitou pomoc na úhradu nákladů účasti dcery na plánovaném zahraničním jazykovém kurzu angličtiny ve Spojeném království v částce 9.590,- Kč. Poskytla podklady ke kurzu včetně přípisu školy úřadu práce. Úřad práce vyhodnotil zmíněný náklad jako odůvodněný, související se vzděláním nebo zájmovou činností nezaopatřeného dítěte. Rozhodnutím ze dne 28. dubna 2015 žádosti zčásti vyhověl, zčásti žádost zamítl. Přiznal dávku ve výši 8.470,- Kč. Rozdíl výše přiznané dávky oproti požadované částce připadal na kapesné dítěte na kurz. Úřad práce v odůvodnění rozhodnutí podrobněji rozebral příjmy společně posuzovaných osob, celkové sociální a majetkové poměry a odkázal zejména na eventuální vyčlenění částky připadající na doporučené kapesné z přídavku na dítě a výživného. Před rozhodnutím úřad práce v rozporu s § 74 zákona o pomoci v hmotné nouzi ve spojení s § 36 odst. 3 správního řádu nevyrozuměl stěžovatelku o možnosti seznámit se s podklady pro vydání rozhodnutí a vyjádřit se k nim. Dokumentace však obsahuje podklady o komunikaci úřadu práce přímo se školou před vydáním rozhodnutí, které si úřad práce opatřil sám. V postupu úřadu práce na základě žádosti stěžovatelky o mimořádnou okamžitou pomoc ze dne 15. dubna 2014 shledávám pochybení spočívající v neposkytnutí možnosti stěžovatelce seznámit se před vydáním rozhodnutí s podklady a vyjádřit se k nim. V přiznané výši dávky 8.470,- Kč nespatřuji pochybení. Dne 22. dubna 2015 podala stěžovatelka úřadu práce žádost o mimořádnou okamžitou pomoc na úhradu školy v přírodě ve výši 3.090,- Kč. Doložila informace školy o ceně včetně údaje o ceně v požadované výši. Úřad práce vyhodnotil zmíněný náklad jako odůvodněný, související se vzděláním nebo zájmovou činností nezaopatřeného dítěte. Žádosti vyhověl, jak vyplývá z oznámení ze dne 28. dubna 2015. Dávku přiznal v požadované výši. V postupu úřadu práce na základě žádosti stěžovatelky o mimořádnou okamžitou pomoc ze dne 22. dubna 2015 neshledávám pochybení. Dne 19. května 2015 podala stěžovatelka úřadu práce žádost o mimořádnou okamžitou pomoc ve výši 6.760,- Kč opět na úhradu nákladů na účast syna a dcery v kurzu mažoretek. Doložila údaj o zmíněné ceně za období školního roku 2014/2015. Úřad práce rozhodnutím ze dne 11. června 2015 žádost zamítl. V odůvodnění rozhodnutí poukázal zejména na příjmy, celkové sociální a majetkové poměry, na vyhovění jiným žádostem stěžovatelky o mimořádnou okamžitou pomoc, včetně poskytnutí částky 14.400,- Kč na dětský tábor "Malování a muzicírování dětí s rodiči", a na možnost úhrady kurzu mažoretek z příjmů včetně přídavků na děti a výživného. Odvolání stěžovatelky Ministerstvo práce a sociálních věcí zamítlo rozhodnutím ze dne 2. září 2015. V postupu úřadu práce na základě žádosti stěžovatelky o mimořádnou okamžitou pomoc ze dne 25. března 2014 neshledávám pochybení. Dne 25. června 2015 podala stěžovatelka úřadu práce žádost o mimořádnou okamžitou pomoc na úhradu nákladů účasti syna na plánovaném letním soustředění pro výběr do koncertního sboru školy ve výši 3.550,- Kč. Doložila podklady k letnímu soustředění včetně údaje o zmíněné výši nákladů. Úřad práce žádosti vyhověl, jak uvedl v oznámení ze dne 2. července 2015. Vyhodnotil zmíněný náklad jako odůvodněný, související se vzděláním nebo zájmovou činností nezaopatřeného dítěte. Dávku přiznal v požadované výši 3.550,- Kč. V postupu úřadu práce na základě žádosti stěžovatelky o mimořádnou okamžitou pomoc ze dne 25. června 2015 neshledávám pochybení. Dne 10. srpna 2015 podala stěžovatelka úřadu práce žádost o mimořádnou okamžitou pomoc na úhradu nákladů na účast dcery v letním soustředění "kytarových dílnách" (a dalších obdobných zájmově vzdělávacích aktivit) spolupořádaných uměleckou školou, navštěvovanou dcerou stěžovatelky. Požadovanou výši dávky uvedla stěžovatelka v částce 1.500,- Kč a doložila informace o uvedeném letním soustředění včetně zmíněné ceny. Úřad práce, jak vyplývá z oznámení ze dne 18. srpna 2015, žádosti vyhověl. Vyhodnotil zmíněný náklad jako odůvodněný, související se vzděláním nebo zájmovou činností nezaopatřeného dítěte a situaci rodiny žadatelky shledal odpovídající poskytnutí dávky. Dávku přiznal v plné požadované výši. V postupu úřadu práce na základě žádosti stěžovatelky o mimořádnou okamžitou pomoc ze dne 10. srpna 2015 neshledávám pochybení. C - Závěry V rozhodování úřadu práce o příspěvku na živobytí neshledávám pochybení. Při stanovení výše příspěvku na bydlení úřad práce stěžovatelku nepoškodil. Výši doplatku na bydlení stanovil chybně nízkou v měsících květen 2014, červen 2015 a srpen 2015 a chybně vysokou v měsících červen 2014, duben 2015, květen 2015, červenec 2015, září 2015 a říjen 2015. Celkem přiznal na doplatku na bydlení o 1.221,- Kč méně, než měl. Při stanovení výše mimořádné okamžité pomoci stěžovatelku nepoškodil. Úřad práce by měl stěžovatelce doplatit celkem 1.221,- Kč. Podle § 18 odst. 1 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejné ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů, zasílám zprávu o šetření úřadu práce a zároveň jej žádám o odpověď do 30 dnů. Mgr. Anna Šabatová, Ph.D., v. r. veřejná ochránkyně práv (zpráva je opatřena elektronickým podpisem)