Spisová značka 3972/2012/VOP
Oblast práva Dávky pomoci v hmotné nouzi
Věc mimořádná okamžitá pomoc
Forma zjištění ochránce Závěrečné stanovisko - § 19
Výsledek šetření Pochybení zjištěno
Vztah k českým právním předpisům 48/1997 Sb., § 16 odst. 1, § 16 odst. 2
Vztah k evropským právním předpisům
Datum podání 20. 06. 2012
Datum vydání 06. 05. 2013

Poznámka/Výsledek případu

Orgány pomoci v hmotné nouzi odmítly zjednat nápravu.

Právní věty

I. Neposkytnutí mimořádné okamžité pomoci na úhradu doplatků na léky nelze odůvodnit bez dalšího tím, že vždy je možné předepsat léky bez doplatku, neboť ne vždy je určitý lék pro pacienta vhodný. Pokud zdravotní pojišťovna hradí lék pouze částečně a pacient se na úhradě podílí doplatkem, nelze aplikovat ustanovení § 16 zákona o veřejném zdravotním pojištění, které umožňuje zdravotní pojišťovně ve výjimečných případech uhradit zdravotní péči jinak nehrazenou. II. Jestliže z vyjádření ošetřujícího lékaře plyne, že nelze předepsat léky bez doplatku, je možné poskytnout na úhradu doplatků na léky mimořádnou okamžitou pomoc, pokud je částka na doplatky na léky vysoká a klient ji nemůže hradit z příspěvku na živobytí.

Text dokumentu

Veřejný ochránce práv JUDr. Pavel Varvařovský V Brně dne 6. května 2013 Sp. zn.: 3972/2012/VOP/AV Vaše č. j.: 2013/17552-91/1 Vážená paní ministryně, obdržel jsem Vaše vyjádření k mým závěrům o šetření, které jsem vedl ve věci podnětu pana S.Š. (dále také "stěžovatel"). Z Vašeho vyjádření vyplývá, že dávka mimořádné okamžité pomoci není určena k úhradě nákladů na léky, a nelze ji na tento výdaj poskytnout. Ve vyjádření zmiňujete, že náklady na léky je nutno řešit přednostně jiným systémem sociálního zabezpečení, tj. zejména z prostředků zdravotní péče (ze zdravotního pojištění). Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů, upravuje dle Vašeho sdělení úhrady léčiv z veřejného zdravotního pojištění a zaručuje pacientům poskytnutí léčiv i bez doplatku. Je na účastníkovi řízení, aby po lékaři požadoval předpis léků bez doplatku a využil všech možností, včetně žádosti o úhradu zdravotní služby jinak nehrazené přes zdravotní pojišťovnu. V této souvislosti jsem požádal o poskytnutí součinnosti ošetřujícího lékaře stěžovatele, který mi sdělil, že v době, kdy si stěžovatel žádal o mimořádnou okamžitou pomoc na úhradu doplatků na léky (v květnu 2012), nebylo možné zvolit jinou léčbu než tu, která byla stanovena (z důvodu komplikací), tj. nebylo možné předepsat léky, které by byly plně hrazeny zdravotní pojišťovnou. Stěžovateli tak nebylo možné poskytnout léky bez doplatku. Uvádíte, že náklady vynaložené na léky je možno hradit z dávky příspěvku na živobytí. Při výši příspěvku na živobytí 3.410,- Kč si však bohužel lze jen stěží představit, že z této částky budou hrazeny potraviny, základní hygienické pomůcky, ošacení, a navíc také doplatky za léky. Jak jsem již uvedl ve zprávě o šetření, zdravotní pojišťovna hradí zdravotní služby, které jinak nejsou hrazeny vůbec, tj. nikoliv zdravotní služby částečně hrazené ze zdravotního pojištění. Úhradu z prostředků zdravotního pojištění dle ustanovení § 16 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů, tedy nelze aplikovat na doplatky na léky. Z vyjádření náměstka ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny pro právo a legislativu, které mám k dispozici, plyne, že institut ustanovení § 16 citovaného zákona se vztahuje výlučně ke zcela nehrazené zdravotní péči, kdy jde navíc o přísně výjimečnou situaci, a poskytnutí zdravotní služby je jediná možnost z hlediska zdravotního stavu pojištěnce. Toto vyjádření Vám zasílám v příloze tohoto dopisu. Nadále tak setrvávám na svých závěrech, které jsem formuloval v rámci předchozího dopisu a v podrobnostech na ně odkazuji. Vzhledem k tomu, že v této záležitosti mezi námi nepanuje dosud shoda, uvítám, pokud bude záležitost předmětem společného jednání zástupců Kanceláře veřejného ochránce práv, Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva zdravotnictví a Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR, které bych chtěl v blízké době iniciovat. Dovoluji si Vás požádat o vyjádření také k případné účasti zástupců Ministerstva práce a sociálních věcí na tomto jednání. Považujte, prosím, tento dopis za mé závěrečné stanovisko ve věci. Jako opatření k nápravě si dovoluji navrhnout v souladu s ustanovením § 19 písm. a) zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o veřejném ochránci práv"), provedení přezkumného řízení a dále změnu metodického vedení v otázce poskytování mimořádné okamžité pomoci na úhradu doplatků na léky. V souladu s ustanovením § 20 odst. 1 zákona o veřejném ochránci práv si Vás dovoluji požádat o poskytnutí sdělení o provedených opatřeních k nápravě ve lhůtě 30 dnů od doručení tohoto stanoviska. S pozdravem JUDr. Pavel V a r v a ř o v s k ý v. r. Příloha Vyjádření náměstka ředitele VZP ČR pro právo a legislativu Vážená paní Ing. Ludmila Müllerová ministryně Ministerstvo práce a sociálních věcí Na Poříčním právu 1/376 128 01 Praha 2