-
Podání podnětu/založení spisu
20. 10. 2014
-
Odložení
15. 12. 2014
Právní věty
Text dokumentu
Naše značka: 6684/2014/VOP/BN Datum: 15. prosince 2014 Vážená paní magistro, z pověření veřejné ochránkyně práv Mgr. Anny Šabatové, Ph.D., reaguji na Váš podnět ze dne 20. října 2014. V něm namítáte diskriminační postup při přijímání žáků do základních škol, zejména z důvodu vymezení školských obvodů. Domníváte se, že trvalý pobyt ve školském obvodu spádové školy je povinnou a stěžejní podmínkou pro ředitele a ředitelky škol při rozhodování o přijetí. Znevýhodnění spatřujete v tom, že žák se nemůže vzdělávat podle jím vybraného školního vzdělávacího programu. To opíráte zvláště o tvrzení, že mezi základními školami existují značné rozdíly. Dále poukazujete na skutečnost, že některých ředitelů či ředitelek základních škol se dotkla situace, kdy musí odmítnout žáka, který nemá trvalý pobyt v jejich školském obvodě. Jako problém spatřujete také skutečnost, když na vybranou základní školu nejsou přednostně přijaty tzv. nespádové děti, které však navštěvovaly předškolní vzdělávání v zařízení, které je součástí vybrané školy. Na úvod, prosím, přijměte moji omluvu za prodlevu spojenou s vyřizováním Vašeho spisu. Byla způsobena velkým počtem podnětů, které ochránkyně obdržela dříve než Váš. Podle zákona o veřejném ochránci práv[1] je ochránkyně oprávněna zejména chránit osoby před nezákonným či jinak nesprávným jednáním úřadů a dalších institucí při výkonu státní správy, případně před jejich nečinností. Jestliže ředitel/ka základní školy rozhoduje o přijetí žáka k základnímu vzdělávání, tak vystupuje jako úřad[2] (rozhoduje o právech a povinnostech konkrétní osoby ve správním řízení). Váš podnět tedy spadá do jedné z oblastí, kterou se ochránkyně ze zákona zabývá. Nejprve je potřeba uvést, že zřizovatelem většiny základních škol je obec[3]. Právě obec má povinnost pečovat o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů[4], z čehož jednoznačně vyplývá také povinnost zajistit podmínky pro plnění povinné školní docházky dětí s místem trvalého pobytu na jejím území. Nese tedy zodpovědnost za to, že vytvoří dostatečný počet volných míst pro "své" děti v základních školách, jež zřizuje[5]. V opačném případě by se dopustila významného pochybení. Školský zákon[6] podporuje tuto povinnost tím, že obec musí vymezit tzv. školské obvody spádových škol. Díky tomu může obec lépe zohlednit počet dětí žijících v jednotlivých částech obce a každému dítěti garantovat dostupnost základní školy, ve které může vykonat povinnou školní docházku. Z uvedeného tedy vyplývá, že školské obvody jsou vymezeny na území celé České republiky a nejedná se pouze o regionální odlišnost města Hradce Králové[7]. Jako velmi důležité se jeví posouzení toho, do jaké míry vymezení školských obvodů ovlivňuje proces přijímání žáků do základních škol. Zde je zejména potřeba poukázat na § 36 odst. 7 školského zákona, který stanoví následující: "Ředitel spádové školy je povinen přednostně přijmout žáky s místem trvalého pobytu v příslušném školském obvodu a žáky umístěné v tomto obvodu ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči, a to do výše povoleného počtu žáků uvedené ve školském rejstříku." Jedná se tedy o zákonnou povinnost ředitele či ředitelky školy, které se nemůže zprostit a která chrání tzv. spádové děti před nuceným dojížděním do vzdálenějších škol. Tzv. spádové děti tak mají právní nárok na to, aby byly přednostně ke vzdělávání přijaty.[8] Máte pravdu, že se může stát, že kapacita školy bude zcela naplněna žáky ze školského obvodu a pro ostatní žáky již místa nezbydou. V jejich prospěch tak ředitel/ka školy využije přednostního práva přijetí. V některých případech je ředitel/ka školy ve spolupráci s obcí nucen/a řešit i situace s nedostatečnou kapacitou pro tzv. spádové děti. V opačném případě však nic nebrání tomu, aby do školy ředitel/ka přijal/a i tzv. nespádové děti, a doplnil/a tak kapacitu školy. Tímto se realizuje právo zákonných zástupců přihlásit dítě do jakékoliv základní školy[9], nicméně na přijetí do těchto škol neexistuje právní nárok. Jinými slovy právo na přístup k povinné školní docházce, kterou stát chápe jako povinnost, je důležitější než právo individuální volby konkrétní školy. Ochránkyně přednostní přijímání tzv. spádových dětí chápe jako přípustné a přiměřené opatření, které sleduje legitimní cíl, a to zajistit každému dítěti realizaci práva na vzdělání v místě jeho trvalého pobytu a garanci přístupu ke vzdělání, resp. místa v základní škole. Za diskriminační by považovala pouze situace, kdy by nevhodné vymezení školského obvodu prokazatelně znevýhodňovalo nebo mohlo znevýhodňovat zákonem chráněné skupiny obyvatelstva. Pokud se ředitel/ka základní školy dostane do situace, kdy musí upřednostnit při výběru žáka ze školského obvodu a současně odmítnout žáka z jiného školského obvodu, je pochopitelné, že jde o nepříjemnou situaci. Nicméně je potřeba naplnit základní právo každé osoby na vzdělání, garantované mimo jiné Listinou základních práv a svobod[10]. Pokud by školské obvody neexistovaly, byly by školy vystaveny nepředvídatelnému vývoji počtu žáků a obce, resp. stát, by jen těžko mohly garantovat každému dítěti dostupnost povinné školní docházky. Ač chápu Vaši výtku týkající se nezohlednění místa předškolního vzdělávání, ani v této praxi ochránkyně nespatřuje diskriminační postup. Jak již bylo uvedeno výše, ředitel/ka základní školy je povinen/povinna upřednostnit žáky ze svého školského obvodu. Trvalý pobyt ve školském obvodě je tak jediným kritériem, které může přijímání dětí do základních škol ovlivnit. Jakákoliv doplňující kritéria jsou u povinného vzdělávání nežádoucí. Vážená paní magistro, vzhledem ke skutečnosti, že ochránkyně nespatřuje v tomto případě nezákonnost postupu či diskriminační jednání[11], nemůže Vám pomoci jinak než výše uvedeným vysvětlením. Ochránkyně si je vědoma rozdílností jednotlivých škol, kterou do značné míry může ovlivnit zřizovatel (prostřednictvím volby ředitele/ky, materiálním a finančním zázemím). Ochránkyně se nicméně domnívá, že i přes tyto rozdíly by kvalita všech škol měla být srovnatelná. Pokud se však na základě výše uvedených skutečností domníváte, že konkrétní ředitel/ka postupoval/a ve vztahu k Vašim dětem v rozporu se zákonem, žádám Vás, abyste svůj podnět do 15 dnů od doručení tohoto dopisu k výše uvedené spisové značce doplnila. V opačném případě bude ochránkyně nucena Váš podnět odložit. Vezměte prosím na vědomí, že v takovém případě Vás již nebude písemně vyrozumívat. Přípravou podkladů pro ochránkyni ve Vaší věci je pověřena Mgr. Barbora Němcová, kterou v případě jakýchkoliv nejasností můžete kontaktovat na telefonu 542 542 310 nebo prostřednictvím e-mailové adresy barbora.nemcova@ochrance.cz. V případě, že budete v budoucnu stát před problémem, při jehož řešení by Vám mohla ochránkyně za využití svých zákonem stanovených oprávnění pomoci, můžete se na ni s důvěrou obrátit. S pozdravem Mgr. Jiří Šamánek zástupce vedoucího oddělení rovného zacházení Přílohy Jak se obracet na veřejného ochránce práv Rovné zacházení a ochrana před diskriminací [1] zákon č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů [2] ustanovení § 165 odst. 2 písm. e) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů [3] ustanovení § 178 odst. 1 školského zákona [4] ustanovení § 2 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů [5] Tato povinnost zároveň nevylučuje, že by volnou kapacitu nemohla nabídnout dětem bez trvalého pobytu v obci. [6] ustanovení § 178 odst. 2 školského zákona [7] Školské obvody jsou v Hradci Králové určeny obecně závaznou vyhláškou č. 1/2012, kterou se stanoví školské obvody základních škol, zřizovaných statutárním městem Hradec Králové, ve znění pozdějších předpisů. [8] A to až do výše povoleného počtu žáků uvedené ve školském rejstříku. [9] ustanovení § 36 odst. 5 školského zákona [10] čl. 33 odst. 1 ústavního zákona č. 2/1993 Sb., ve znění ústavního zákona č. 162/1998 Sb. [11] V příloze Vám přikládám informační leták, který problematiku diskriminace a rovného zacházení více rozpracovává.