Spisová značka 1766/2024/VOP
Oblast práva Ochrana zdraví před hlukem
Věc hluk z hudební produkce / provozovny
Forma zjištění ochránce Sankce - § 20
Výsledek šetření Pochybení zjištěno
Vztah k českým právním předpisům 258/2000 Sb., § 30 odst. 1, § 84 odst. 1 písm. m)
Vztah k evropským právním předpisům
Datum podání 18. 03. 2024
Datum vydání 10. 10. 2025
Časová osa případu
Sp. zn. 1766/2024/VOP

Text dokumentu

Sp. zn. 1766/2024/VOP/TM Č. j. KVOP-45636/2025 Datum 10. října 2025 Vážený pan prof. MUDr. Vlastimil Válek, CSc., MBA, EBIR ministr Ministerstvo zdravotnictví Palackého náměstí 375/4 128 00 Praha 2 - Nové Město Vážený pane ministře, obracím se na Vás v návaznosti na šetření týkající se obtěžování hlukem ze střelnice B. v katastrálním území B. u Častolovic. Předmětem šetření byl postup Krajské hygienické stanice Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (KHS) a Krajského ředitelství policie Královéhradeckého kraje, odboru služby pro zbraně a bezpečnostní materiál (policie). Zákon o veřejném ochránci práv [1] mi ukládá, abych informoval nadřízený úřad, když shledám, že jeho podřízený úřad postupoval nesprávně a neučinil dostatečná opatření k nápravě. KHS neprovedla dostatečná opatření k nápravě. Tímto dopisem tedy informuji Vaše ministerstvo jako orgán nadřízený KHS o svých závěrech, které podrobněji rozvádím níže. V rámci šetření jsem dospěl k závěru, že ani policie ani KHS nepochybily při vyřízení podnětu stěžovatelek na pozastavení provozu střelnice. Od KHS jsem však očekával další úkony k prověření skutkového stavu. Dospěl jsem totiž k závěru, že by se KHS při navazujícím zdravotním dozoru měla zaměřit na brokovou střelbu jako na činnost, která již dříve byla prokazatelně hlukově nadlimitní a bez adekvátních protihlukových opatření může být zdrojem nadlimitního hluku i nadále. V podrobnostech odkazuji na zprávu o šetření ze dne 15. dubna 2025, kterou přikládám. Dne 5. srpna 2025 jsem ve věci vydal závěrečné stanovisko, ve kterém jsem KHS navrhl, aby k prověření skutkového stavu přijala tato opatření k nápravě: (A) Pro zjištění skutečného stavu věci KHS provede státní zdravotní dozor spojený s měřením hluku brokové střelby. Učiní tak při nejbližší příležitosti ‒ dle kalendáře provozovatele v pátek 22. srpna 2025, kdy má v době od 12:00 do 17:00 hodin probíhat příprava na brokové závody, nebo v sobotu 23. srpna 2025, kdy mají proběhnout celodenní závody v brokové střelbě. (B) V případě, že měřením hluku KHS zjistí překročení hlukového limitu, přiměje provozovatele k odstranění této hygienické závady. K tomu využije všechny nástroje zákona o ochraně veřejného zdraví [2]. V prvé řadě uloží (další) pokutu za přestupek (§ 92g zákona). V případě, že budou splněny podmínky pro uložení nápravného opatření, zahájí řízení o pozastavení provozu nebo používání zdroje hluku (provozování střelby z brokových zbraní) do doby odstranění závady [§ 84 odst. 1 písm. m) zákona]. Ve sdělení ze dne 14. srpna 2025 mě KHS informovala o tom, že inspekční měření hluku z tréninku brokové střelby provede na podzim 2025. Měření hluku z příprav na brokové závody dne 22. 8. 2025 neprovede, protože došlo ke zkrácení časového úseku brokových střeleb z pěti na dvě hodiny. To by dle odborného posouzení KHS nebyl reprezentativní časový úsek, během kterého by bylo možné ověřit účinnost provedených protihlukových opatření a správnost výše zmíněné hlukové studie. K termínu 23. 8. 2025 (celodenní závody v brokové střelbě) KHS uvedla, že závody považuje za ojedinělou událost, jejíž měření by bylo v přímém rozporu se závaznou metodikou (Metodický návod pro měření a hodnocení hluku v mimopracovním prostředí), kterou je KHS povinna se řídit. KHS dále uvedla, že se se mnou nadále rozchází v názoru, jak hodnotit brokovou střelbu na předmětné střelnici. Opatření k nápravě přijaté KHS považuji s ohledem na okolnosti věci za nedostatečné. Vedou mě k tomu následující úvahy. Navazující státní zdravotní dozor v termínech 22. a 23. srpna 2025 Dle mých zjištění závody v brokové střelbě i nadále probíhají, navzdory vyjádření provozovatele o ukončení pořádání těchto akcí. Nemám výhrady k vysvětlení KHS, proč neprovedla měření v době přípravy na brokové závody dne 22. srpna 2025. KHS však mohla provést státní zdravotní dozor spojený s měřením hluku dne 23. srpna 2025 během závodů v brokové střelbě. Neučinila tak s odkazem na důvody, které považuji za nesprávné. Nadále trvám na svých závěrech vyjádřených ve zprávě o šetření, že broková střelba je součástí běžného provozu střelnice, ať již jde o její trénink, nebo o součást střeleckých závodů a soutěží. KHS se jí proto musí zabývat. Výklad Metodického návodu pro měření a hodnocení, který zastává KHS, by umožňoval "krátkodobý" provoz nadlimitních zdrojů hluku bez jakéhokoliv povolení. Jako podzákonný interní předpis ministerstva by tak aproboval situace, které jsou v rozporu se zákonem jako právním předpisem vyšší právní síly (povinnost nepřekračovat hygienické limity dle § 30 odst. 1 zákona). Hlukově nadlimitní činnost však není obsahem žádného veřejnoprávního povolení k provozu střelnice. V případě, že KHS zjistí překročení hlukového limitu, uloží provozovateli zdroje hluku pokutu za přestupek. Pokud ani opakovaně a pravomocně uložená pokuta provozovatele nepřiměje ke zjednání nápravy, může KHS přijmout nápravná opatření dle § 84 odst. 1 písm. m) zákona a v souladu s metodickým pokynem Ministerstva zdravotnictví k pozastavení nadlimitního zdroje hluku [3] - provozování střelby z brokových zbraní (nikoli tedy střelnice jako celku). Navazující státní zdravotní dozor na podzim 2025 Pokud jde o záměr KHS provést měření hluku z brokové střelby na podzim roku 2025, KHS uvádí, že má jít o ověření protihlukových opatření dle "hlukové studie". V prvé řadě k tomu uvádím, že uvedený protokol z roku 2023 není hlukovou studií (přesněji výpočtovou akustickou studií) ve smyslu přílohy G Metodického návodu pro měření a hodnocení hluku. Jde o protokol o modelovém (řízeném) měření hluku ve smyslu Přílohy D (Měření a hodnocení vysoce impulsního hluku střelby) Metodického návodu, jehož cílem bylo získat podklady pro regulaci provozu střelnice. Jedním ze závěrů z vyhodnocení výsledků modelového měření bylo, že vypočtené počty výstřelů v rámci brokové střelby zejména na jednom střelišti ("trap") prakticky znemožňují pořádání střeleckých soutěží nebo intenzivnější trénink. Z dostupných sdělení KHS mi ostatně ani není známo, zda již provozovatel doložil KHS oficiálně jím dlouhodobě avizovanou a připravovanou hlukovou studii s návrhem protihlukových opatření (k neúčinnosti dosud provedených protihlukových opatření viz zprávu o šetření). Vítám, že KHS měření brokové střelby v budoucnu hodlá provést dle veřejně dostupného kalendáře provozovatele. Domnívám se však, že měření hluku z brokové střelby (na podzim roku 2025 či jindy) by nemělo být pojato jako "modelové měření", ale jako státní zdravotní dozor s kontrolním měřením hluku, jehož předmětem zkoumání bude právě broková střelba [viz část A. (A) závěrečného stanoviska]. Závěr S ohledem na uvedené Vás v souladu s § 20 odst. 2 písm. a) zákona o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí vyrozumívám, že KHS v šetřeném případě dosud neprovedla dostatečné opatření k nápravě. Tímto daný případ formálně uzavírám. O důvodech uzavření věci informuji rovněž ředitele KHS, ředitele krajského policejního ředitelství a stěžovatelky. Děkuji Vám za spolupráci. S pozdravem JUDr. Stanislav Křeček veřejný ochránce práv Přílohy Zpráva o šetření Závěrečné stanovisko Sdělení Krajské hygienické stanice Královéhradeckého kraje ze dne 12. 5. 2025, č. j. KHSHK 10899/2025/HOK.RK/Ha Sdělení Krajské hygienické stanice královéhradeckého kraje ze dne 14. 8. 2025, č. j. KHSHK 19977/2025/HOK.RK/Ha Sdělení Krajské hygienické stanice královéhradeckého kraje ze dne 21. 8. 2025, č. j. KHSHK 20550/2025/HOK.RK/Ha [1] Zákon č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí. [2] Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví (zákon). [3] Metodický pokyn hlavní hygieničky ČR ze dne 27. října 2023, č. j. MZDR 29929/2023-1/OVZ, pro krajské hygienické stanice a Hygienickou stanici hl. m. Prahy k pozastavení zdroje nadlimitního hluku podle § 84 odst. 1 písm. m) zákona o ochraně veřejného zdraví.