Spisová značka 2834/2023/VOP
Oblast práva Ochrana přírody a krajiny, EIA a báňská správa
Věc posouzení vlivu záměru na životní prostředí (EIA)
Forma zjištění ochránce Sankce - § 20
Výsledek šetření Pochybení zjištěno
Vztah k českým právním předpisům 100/2001 Sb., § 5 odst. 4, § 7 odst. 3, § 7 odst. 6
500/2004 Sb., § 45 odst. 2
183/2006 Sb., § 90, § 92 odst. 1, § 96b odst. 1
Vztah k evropským právním předpisům
Datum podání 17. 05. 2023
Datum vydání 15. 07. 2025
Časová osa případu
Sp. zn. 2834/2023/VOP

Právní věty

Smyslem stanovení koeficientů přípustného využití území je regulace obytné zástavby v návaznosti na sledované parametry (např. minimální podíl zeleně, maximální podlažní plocha). Pro účely ověření splnění koeficientu přípustné míry využití území nelze zahrnout tentýž pozemek postupně do výpočtu různých (etap) záměrů.

Text dokumentu

Sp. zn. 2834/2023/VOP/JCZ Č. j. KVOP-31302/2025 Datum 15. července 2025 Vážený pane A., navazuji na naši dosavadní vzájemnou korespondenci v záležitosti šetření postupu stavebního úřadu městské části Praha Y, orgánu územního plánování, stavebního úřadu a orgánu ochrany prostředí Magistrátu hlavního města Prahy, jakož i Ministerstva pro místní rozvoj ve věci schvalování "Obytného souboru X" na území městské části Praha-X a oznamuji Vám, že jsem se po seznámení s vyjádřeními úřadů rozhodl své šetření ukončit. K mnou navrženým opatřením k nápravě, obsaženým v závěrečném stanovisku ze dne 25. 3. 2025, a primárně směřujícím do budoucna, se šetřené úřady postavily vstřícně. Konkrétně Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) poukázalo, že mé návrhy opatření k nápravě týkající se jeho metodického vedení (problematika posuzování souladu s územním plánem, resp. posuzování stavebního záměru s ohledem na závěry zjišťovacího řízení) korespondují jeho metodice. MMR publikuje svá metodická vyjádření k aplikaci nového stavebního zákona na www.mmr.gov.cz. MMR odkázalo zejména na své "Metodické sdělení k postupu orgánů územního plánování při vydávání závazných stanovisek podle § 96b stavebního zákona po 30. 6. 2024" (dostupné na jeho webových stránkách), ve kterém jsou podřízené stavební úřady upozorňovány na další možnou součinnost odborů územního plánování a stavebních úřadů podle § 8 odst. 2 a § 136 odst. 3 správního řádu, a to i v oblasti posuzování hodnoty koeficientu přípustné míry využití území. Stavební úřady se také mohou v předmětných záležitostech obracet s dotazy přímo na MMR, kde je k tomu účelu zřízena e-mailová adresa nszinformace@mmr.gov.cz. Magistrát hlavního města Prahy mi pak přislíbil, že bude odpovědně přistupovat k příštímu posouzení etap "výstavby bytových domů J+K". V rámci pravidelného metodického vedení pak magistrát přislíbil prostřednictvím další porady s vedoucími stavebních úřadů městských částí Praha 1 až 22 (v červnu t. r.) stavební úřady instruovat, aby v případě projednávání záměru, k němuž příslušný orgán EIA vydá tzv. negativní závěr zjišťovacího řízení, se vždy důsledně zabývaly identitou záměru a přezkoumatelně se s problematikou vypořádaly v rámci svého rozhodování. Rovněž stavební úřad městské části Praha Y mě ve spojitosti s mým závěrečným stanoviskem s opatřením k nápravě ujistil, že bude v souladu s platnou legislativou postupovat v jeho intencích. Vaše doplňující sdělení o zahájení řízení stavebního úřadu městské části Praha Y ve věci povolení dalších etap záměru - tzv. fází J a další označované nyní jako X. terasy (včetně vydání tzv. jednotného environmentálního stanoviska k nim), jsem vzal na vědomí. V těchto řízeních lze uplatňovat veškerá procesní práva účastníka, včetně opravných prostředků (k tomu v podrobnostech viz též přiložené informační letáky Stavební činnost a Správní řád). Máte-li tedy indicie nasvědčující tomu, že v řízení o žádostech o povolení předmětných záměrů není postupováno v souladu s požadavky platné právní úpravy (uvádíte: "pokud by občané měli definitivně přijít o veřejnou zeleň, parky atd."), je třeba na to upozornit stavební úřad, a nebude-li to dostačující, obrátit se s využitím opravných instrumentů i na příslušné nadřízené instance. I vzhledem ke shora uvedenému příslibu šetřených úřadů postupovat v souladu s mými závěry, je pro mě právě možnost zapojení instančně nadřízených správních orgánů (magistrát, MMR) z jejich nezávislé pozice dostatečnou zárukou dalšího řádného výkonu státní správy. Prostor pro svoji další intervenci tak nyní nespatřuji. Vážený pane inženýre, na základě těchto skutečností Vás informuji, že ve smyslu § 20 zákona o veřejném ochránci práv své šetření ve věci uzavírám. Shora uvedené není na překážku tomu, abyste se na mě kdykoli v budoucnu obrátil znovu, pokud k tomu v konkrétních postupech správních orgánů shledáte důvod a doložíte-li, že jste se již na úřady s výzvou k nápravě marně obracel. Jinými slovy, jsem připraven se problematikou zabývat v případě doložení nového podnětu splňujícího náležitosti podání ochránci a případně i zvážit uplatnění Vámi akcentované žaloby ve veřejném zájmu proti případnému nezákonnému rozhodování stavebních úřadů. S tímto závěrečným hodnocením seznámím samostatnými dopisy vrcholné představitele šetřených institucí, tj. starostu městské části Praha Y, primátora hlavního města Prahy a ministra pro místní rozvoj. S výsledkem šetření vhodnou formou seznámím veřejnost. Podávám Vám tuto zprávu a jsem s pozdravem. JUDr. Stanislav Křeček veřejný ochránce práv Přílohy Stavební činnost Správní řád