Spisová značka 6148/2023/VOP
Oblast práva Péče o zdraví, ostatní působnost Ministerstva zdravotnictví
Věc ostatní
Forma zjištění ochránce Zpráva o šetření - § 18
Výsledek šetření Pochybení zjištěno
Vztah k českým právním předpisům 20/1966 Sb., § 27
297/2021 Sb., § 3 odst. 1, § 3 odst. 2, § 6
Vztah k evropským právním předpisům
Datum podání 07. 11. 2023
Datum vydání 17. 09. 2024

Poznámka/Výsledek případu

Ministerstvo vyhovělo nové žádosti stěžovatelky a přiznalo jí odškodnění za protiprávní sterilizaci ve výši 300 tis. Kč. Ochránce proto své šetření ukončil.

Právní věty

Informovaný souhlas se sterilizací je považován za právně perfektní, pokud jej osoba udělila na základě konkrétní a úplné informace o účelu a povaze zákroku, jakož i o nevratných následcích a rizicích sterilizace.

Text dokumentu

Brno 17. září 2024 Sp. zn.: 6148/2023/VOP/MKZ Č. j.: KVOP-36686/2024 Zpráva o šetření ve věci zamítnutí žádosti o odškodnění protiprávní sterilizace Paní A., nar. xxx, bytem xxx (stěžovatelka), mě požádala o pomoc, protože jí Ministerstvo zdravotnictví (ministerstvo) zamítlo žádost o poskytnutí jednorázové peněžní částky osobám sterilizovaným v rozporu s právem (žádost o odškodnění). Stěžovatelka namítá, že ke sterilizaci nedala souhlas. Na základě jejího podnětu jsem zahájil šetření [1] postupu ministerstva ve věci zamítnutí žádosti o odškodnění. A. Shrnutí závěrů Dospěl jsem k závěru, že ministerstvo pochybilo, když vyhodnotilo, že sterilizace byla stěžovatelce provedena v souladu s právem, a zamítlo její žádost o odškodnění. Konkrétně: (1) Ministerstvo chybně posoudilo splnění podmínky odůvodněné žádosti o provedení sterilizace (viz část C.2.1). (2) Ministerstvo chybně posoudilo splnění podmínky lékařské indikace sterilizace (viz část C.2.2). (3) Ministerstvo chybně posoudilo, že stěžovatelka udělila ke sterilizaci svobodný a informovaný souhlas (viz část C.2.3). B. Skutková zjištění Stěžovatelka požádala dne 8. března 2022 ministerstvo o odškodnění za protiprávní sterilizaci, kterou podstoupila dne 5. září 1990 v tehdejším OÚNZ C, nemocnice s poliklinikou v B. (nemocnice B.). [2] Poukazuje na to, že sociální pracovnice vyvíjely na Romky s více dětmi nátlak, aby podstupovaly sterilizace. Nechápe, proč i na ni, když měla jen dvě děti. Dne 17. května 1990 podepsala žádost o sterilizaci. Do nemocnice v B. nastoupila za účelem sterilizace dne 3. září 1990. I když podepsala žádost, namítá, že jí byl zákrok proveden bez předchozího srozumitelného vysvětlení povahy a důsledků takové operace. Zdravotnická dokumentace obsahuje podepsaný souhlas s operací s vyznačeným datem 4. července 1990. Stěžovatelka namítá, že jí byl předložen až po provedení zákroku. Uvedla také, že v souvislosti se sterilizací obdržela příspěvek ve výši 10 tis. Kč v hotovosti a poukázku na 5 tis. Kč. Tuto skutečnost však nemá jak prokázat. Správní orgán, který o dávce rozhodoval, už neexistuje a spisová dokumentace k tomu byla skartována. Ministerstvo žádost o odškodnění zamítlo. [3] Podle něj ze zdravotnické dokumentace vyplývá, že stěžovatelka o sterilizaci požádala, sterilizační komise žádost schválila a sterilizaci povolila a stěžovatelka následně podepsala souhlas se sterilizací. Podle ministerstva měla dostatek času si sterilizaci rozmyslet, a to s ohledem na několik měsíců, které uběhly mezi podepsáním žádosti a vlastním výkonem sterilizace. Stěžovatelka neprokázala, že obdržela v souvislosti se sterilizací příspěvek nebo poukázku. Bránila se rozkladem, který ministr z důvodu opožděnosti zamítl. [4] C. Právní hodnocení C.1 Účel zákona o odškodnění protiprávních sterilizací Od 1. 1. 2022 je účinná právní úprava, [5] která umožňuje odškodnit osoby, které byly v minulosti v rozhodném období [6] sterilizovány v rozporu s právem. Zákon za protiprávní sterilizace považuje situace, kdy osoba souhlas s provedením sterilizace neudělila; nebo osoba souhlas s provedením sterilizace udělila, avšak došlo k takovému porušení právních předpisů upravujících v rozhodném období provedení zdravotního výkonu zabraňujícího plodnosti či za takových okolností, jež vylučují nebo vážně narušují svobodu a prostotu omylu uděleného souhlasu; nebo v souvislosti s provedením sterilizace byla oprávněné osobě poskytnuta sociální dávka, jejíž poskytnutí bylo vázáno na podstoupení sterilizace (jedná se o vyvratitelnou domněnku). C.2 Podmínky legální sterilizace Stěžovatelka podstoupila sterilizaci dne 5. září 1990. Podmínky pro provedení sterilizace byly tehdy stanoveny v zákoně o péči o zdraví lidu [7] a v tzv. sterilizační směrnici. [8] Podle sterilizační směrnice byla sterilizace provedena v souladu s právem, pokud byly prokazatelně splněny tyto podmínky: * řádně odůvodněná písemná žádost nebo souhlas osoby, u které má být sterilizace provedena (viz část C.2.1); * souhlas sterilizační komise s provedením sterilizace, který se opírá o existenci lékařské indikace podle přílohy sterilizační směrnice (viz část C.2.2); * souhlas osoby, která má zákrok podstoupit, s provedením sterilizace (viz část C.2.3). Pouze splnění všech uvedených náležitostí legitimizuje z pohledu práva výkon sterilizace na zdravých pohlavních orgánech [9] a činí jej právně perfektním. V případě stěžovatelky se zachovala zdravotnická dokumentace. Z ní jsem vycházel při hodnocení postupu ministerstva. C.2.1 Žádost o provedení sterilizace O sterilizaci mohla požádat sama dotčená osoba nebo ošetřující lékař s jejím souhlasem. [10] V obou případech se muselo jednat o projev svobodné, vážné a omylu prosté vůle osoby sterilizaci podstoupit. Žádost musela být písemná a řádně odůvodněná. [11] Ministerstvo vyhodnotilo, že stěžovatelka o sterilizaci požádala dne 17. května 1990. Zaměřil jsem se na to, zda žádost splňuje výše uvedené náležitosti. Součástí zdravotnické dokumentace není samostatný dokument - žádost. Nalezl jsem pouze listinu bez bližšího označení. Obsahuje předtištěný text, do jehož kolonek byly psacím strojem doplněny osobní údaje stěžovatelky včetně dalších poznámek. Je rozdělena na dvě části. V horní části je předtištěná věta: "Dle ustanovení § 27 zák. č. 20_66 Sb., žádám o provedení sterilizace z těchto důvodů: Romo, počet porodů 2, počet spont. AB / (proškrtnuto), počet UTP / (proškrtnuto)." Údaje jsou dopsány psacím strojem daleko výraznějším písmem. Dále je předtištěno "v B." a doplněno datum 17. 5. 1990 a podpis žadatelky. Spodní část listiny je oddělena tečkovanou čárou a je označena jako ROZHODNUTÍ. Kromě strojem vepsaného slova "Romo" a počet porodů "2" chybí v žádosti jakékoli řádné odůvodnění. Těžko tak lze přijmout, že by stěžovatelka žádala o sterilizaci, protože je Romka a má již dvě děti. Ministerstvo pochybilo, protože se nezabývalo zákonnými náležitostmi žádosti, zejména chybějícím odůvodněním. Dospěl jsem k závěru, že nebyla splněna podmínka řádně odůvodněné žádosti o sterilizaci. C.2.2 Indikační kritéria, sterilizační komise Pokud měla být sterilizace provedena na zdravých pohlavních orgánech, musela existovat objektivní lékařská indikace podle přílohy sterilizační směrnice a provedení sterilizace muselo být schváleno sterilizační komisí. [12] C.2.2.1 Indikační kritéria Příloha sterilizační směrnice stanovuje taxativní výčet lékařských indikací, za nichž je sterilizace přípustná. V již zmíněné neoznačené listině, která plní pravděpodobně i funkci protokolu, je ve spodní části označené jako ROZHODNUTÍ předtištěno: "Sterilizace je přípustná u žadatelky, protože těhotenství nebo porod by ohrozily její život nebo způsobily těžkou újmu na zdraví." K tomu je strojem doplněno: "3x porod - 3 děti." Text pokračuje: "Sterilizační komise souhlasí se sterilizací, pacientka splňuje podmínky pro sterilizaci a je indikována dle seznamu indikací obsaženým v příloze záv. op. č. 1_71 Věst.- §2, b-XIV - 3." V tomto článku přílohy sterilizační směrnice je uvedena porodnicko-gynekologická indikace: "Při více dětech, do 35. roku po čtyřech dětech, u žen po 35. roku věku po třech dětech." Z dokumentace jasně vyplývá, že stěžovatelce bylo v době provedení sterilizace 20 let a měla pouze dvě děti, nikoli čtyři podle schválené indikace. Rozhodnutí sterilizační komise obsažené v neoznačené listině je navíc doplněno o větu, že "Bude provedeno po III. porodu." Je tak nepochopitelné, že by sterilizační komise přehlédla, že má žadatelka pouze dvě děti a nesplňuje indikační kritéria uvedená v čl. XIV odst. 3 přílohy indikační směrnice. Uvedený údaj 3krát porod - 3 děti svědčí spíše tvrzení stěžovatelky, že tento stav byl dopsán do ROZHODNUTÍ skutečně až po třetím porodu a sterilizaci a stěžovatelce byly dokumenty předány k podpisu až po provedení sterilizace. Musím se zastavit také u poznámky "Romo". Vnímám ji jako aspekt protiprávnosti sterilizace. Označení "Romo" vysoce pravděpodobně pokazuje na etnický původ stěžovatelky a naznačuje, že při posuzování mají být brány v potaz i jiné než lékařské okolnosti. Důvod "Romo" nezakrývá, že by "žádaná" sterilizace měla být něčím jiným než sociálním opatřením. Zohledňování etnického původu bylo v rozporu s tehdy platnou právní úpravou, resp. s indikacemi podle sterilizační směrnice. Dospěl jsem k závěru, že nebyla splněna podmínka lékařské indikace pro sterilizaci. C.2.2.2 Sterilizační komise Zákon o péči o zdraví lidu ve znění účinném do 31. prosince 1991 neupravoval podmínky složení a fungování sterilizační komise. Ty stanovila pouze sterilizační směrnice. Podle ní měla mít sterilizační komise tři členy - ředitele nemocnice, vedoucího lékaře nemocničního ženského oddělení a odborného lékaře, z jehož oboru je indikace, popř. kontraindikace. O každém projednání sterilizace měl být vyhotoven protokol. [13] Stěžovatelce byla sterilizace provedena v roce 1990. V již zmíněné neoznačené listině, která plní i funkci protokolu, jsou uvedeni jmenovitě členové komise včetně odborností a podpisů. Datum schválení komisí je sice přepisováno, nicméně nelze určit, který měsíc byl zaznamenán nejdříve. Dospěl jsem k závěru, že byla splněna zákonná podmínka složení sterilizační komise. C.2.3 Informovaný a svobodný souhlas Podle § 27 zákona o péči o zdraví lidu se smí sterilizace provést jen se souhlasem nebo na vlastní žádost osoby, u níž má být sterilizace provedena, a to za podmínek stanovených ministerstvem (tj. sterilizační směrnicí). Před samotným zákrokem, byl-li povolen, musela osoba, u níž měla být sterilizace provedena, podepsat prohlášení, že s provedením sterilizace souhlasí a že byla písemně poučena o tom, do jaké míry je zákrok reparabilní. [14] Souhlas tedy musela udělit na základě konkrétní a úplné informace o účelu a povaze zákroku, jakož o následcích a rizicích sterilizace. Všechny rozhodné informace musejí být osobě sděleny pravdivě, úplně a srozumitelně, aby se mohla náležitě rozhodnout, zda se zákrokem souhlasí. Ministerstvo uvádí, že na druhé straně operačního záznamu Operační vložka chirurgická do záznamu o zdraví a nemoci je žadatelkou podepsano vyjádření, že souhlasí s operací. Na čistém listu papíru jsem skutečně našel záznam: "SOUHLASÍM S OPERACÍ" podepsaný žadatelkou s datem 4. září 1990, tj. den před sterilizací. Tento zápis obecného souhlasu s operací nelze v žádném případě považovat za svobodný a informovaný souhlas stěžovatelky s provedením sterilizace. Ve zdravotnické dokumentaci jsem nenalezl ani dokument s podrobným poučením stěžovatelky o tom, co je sterilizace, v čem spočívá, jaký má význam a jaké jsou její důsledky včetně její nevratnosti. Ke stejnému zjištění dospěla ředitelka odboru zdravotní péče ministerstva Ing. Mgr. Venuše Škampová po posouzení zdravotnické dokumentace stěžovatelky. Závěr zaznamenala v dopisu ze dne 20. 7. 2022 určeném pro právní odbor ministerstva, který vyřizuje žádosti o odškodění. [15] Ministerstvo toto zjištění přešlo a vůbec se k němu v odůvodnění rozhodnutí nevyjádřilo. Poučení o všech aspektech sterilizace je však základní podmínkou informovaného souhlasu. Městský soud v Praze se také již vyjádřil ke kvalitě informovaného souhlasu. [16] "Zákonodárce toto výslovně akcentuje v ust. § 3 odst. 2 zákona č. 297/2021 Sb., kde zcela explicitně uvádí, že porušením právních předpisů a okolnostmi podle odstavce 1 se rozumí ... i skutečnost, že oprávněná osoba nebyla srozumitelným způsobem a v dostatečném rozsahu informována o svém zdravotním stavu a o účelu, povaze, předpokládaném přínosu, možných důsledcích a rizicích navrhovaného zdravotního výkonu a o jiných možnostech řešení zdravotního stavu, jejich vhodnosti, přínosech a rizicích." Soud jasně konstatoval, že "(...) Má za to, že ze spisu vyplývá, že žadatelka nebyla ve smyslu § 3 odst. 2 zákona srozumitelným způsobem a v dostatečném rozsahu informována o svém zdravotním stavu (...), o účelu (...), o povaze a o možných důsledcích a o jiných možnostech řešení zdravotního stavu, jejich vhodnosti, přínosech a rizicích. (...) Již toto byl důvod, aby žalobkyni byla poskytnuta jednorázová peněžní částka, a rozhodnutí žalovaného je tak z tohoto důvodu nezákonné. Tedy již jen absence informovaného souhlasu je důvodem pro to, aby bylo žadatelce poskytnuto odškodnění." Dospěl jsem k závěru, že nebyla splněna podmínka informovaného souhlasu. C.3 Shrnutí Ministerstvo nepřiznalo stěžovatelce nárok na odškodnění, protože její sterilizace proběhla v souladu s právem. Podle něj ze zdravotnické dokumentace vyplývá, že o sterilizaci požádala, sterilizační komise žádost schválila a sterilizaci povolila a stěžovatelka následně podepsala souhlas se sterilizací. S tím absolutně nesouhlasím. V případě stěžovatelky se ministerstvo nedůsledně zabývalo zákonnými náležitostmi žádosti o sterilizaci, lékařskou indikací sterilizace a podmínkami informovaného souhlasu. Ministerstvo v řízení pominulo, že stěžovatelka sice podala žádost, ale ta nebyla řádně odůvodněná. Navíc důvod "Romo" je zcela v rozporu s právní úpravou. Ministerstvo zcela ignorovalo, že stěžovatelka nesplňovala schválenou lékařskou indikaci ke sterilizaci a konečně, že její obecné vyjádření souhlasu s operací není absolutně možné považovat za svobodný a informovaný souhlas. Ministerstvo pochybilo, když vyhodnotilo, že sterilizace byla stěžovatelce provedena v souladu s právem, a zamítlo žádost o odškodnění. Při šetření podnětů ve věci odškodnění protiprávní sterilizace jsem zjistil, že ministr vyhověl rozkladu žadatelky, v jejímž případě nebyla splněna podmínka lékařské indikace, a přiznal jí odškodnění. Jedná se o rozhodnutí ze dne 10. března 2023, č. j. MZDR 2003/2023- 3/PRO. V případě stěžovatelky však ministerstvo nepochopitelně zaujalo opačný postoj a nesprávná indikace nebyla důvodem k přiznání nároku. D. Informace o dalším postupu Zprávu zasílám ministru zdravotnictví prof. MUDr. Vlastimilu Válkovi, CSc., MBA, EBIR, a žádám, aby se ve lhůtě 30 dnů od jejího doručení vyjádřil ke zjištěným pochybením a vyrozuměl mě o přijatých opatřeních k nápravě. [17] Pokud neodpoví, nepřijme opatření k nápravě nebo provedená opatření nebudu považovat za dostatečná, vydám závěrečné stanovisko, v němž navrhnu opatření k nápravě. [18] Zprávu zasílám rovněž stěžovatelce. JUDr. Stanislav Křeček veřejný ochránce práv [1] Podle ustanovení § 14 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv. [2] Dnes Sdružené zdravotnické zařízení B., p. o. [3] Rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví ze dne 7. listopadu 2022, č. j. MZDR 9119/2022-7/PRO. [4] Rozhodnutí ministra zdravotnictví o zamítnutí rozkladu ze dne 31. srpna 2023, č. j. MZDR 13069/2023-3/PRO. [5] Podle zákona č. 297/2021 Sb., o poskytnutí jednorázové peněžní částky osobám sterilizovaným v rozporu s právem a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o odškodnění protiprávních sterilizací). [6] Od 1. července 1966 do 31. března 2012. [7] Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu. [8] Směrnice Ministerstva zdravotnictví České socialistické republiky č. 1/1972, ze dne 17. prosince 1971, o provádění sterilizace, publikovaná ve věstníku MZ ČSR č. 1-2, ze dne 29. 2. 1972. [9] Jedná se o tzv. neterapeutickou sterilizaci v případech podle ustanovení § 2 písm. b) až g) sterilizační směrnice. [10] Ustanovení § 27 zákona o péči o zdraví lidu a ustanovení § 2 sterilizační směrnice. [11] Ustanovení § 6 sterilizační směrnice. [12] Ustanovení § 5 odst. 1 písm. b) sterilizační směrnice. [13] Ustanovení § 5 odst. 1 písm. b) a § 10 sterilizační směrnice. [14] Ustanovení § 11 sterilizační směrnice. [15] Její závěr zní zcela jasně. Ve zdravotnické dokumentaci chybí zmínka o tom, že stěžovatelka byla o významu a důsledcích zdravotního výkonu sterilizace poučena. [16] Rozsudek ze dne 13. prosince 2023, č. j. 8 Ad 6/2023-33; dostupné na www.nssoud.cz. [17] Podle § 18 odst. 1 zákona o veřejném ochránci práv. [18] Podle § 18 odst. 2 zákona o veřejném ochránci práv.