Spisová značka 1605/2025/VOP
Oblast práva Diskriminace - zboží a služby
Věc dopravní služby
Forma zjištění ochránce Odložení
Výsledek šetření Nezjišťuje se
Vztah k českým právním předpisům
Vztah k evropským právním předpisům
Datum podání 04. 03. 2025
Datum vydání 19. 03. 2025
Časová osa případu
Sp. zn. 1605/2025/VOP

Text dokumentu

Sp. zn. 1605/2025/VOP/LK Č. j. KVOP-12305/2025 Datum 19. března 2025 Vážená paní A., reaguji na Váš podnět, v němž upozorňujete na incident, který se dne 27. února 2025 odehrál v pražské tramvaji. Dle dostupného videozáznamu řidič tramvaje verbálně napadal ukrajinské cestující s dítětem a nakonec je vykázal z vozu. Máte za to, že chování řidiče bylo nevhodné a diskriminační. Děkuji za důvěru, s níž jste se na mě obrátila. Zmíněný incident jsem zaznamenal a také mě velmi znepokojil. Jednání řidiče tramvaje zachycené na videozáznamu pokládám za zcela nepřijatelné. Tímto způsobem by se řidič neměl chovat vůči komukoli, tím spíše za přítomnosti dítěte. Za nepřípustné pak považuji urážky související s ukrajinskou národností cestujících, které by mohly představovat obtěžování zakázané antidiskriminačním zákonem. [1] Proto mě těší, že tento incident nezůstal bez odezvy jak ze strany společnosti, která jej většinově odsoudila, tak ze strany subjektů příslušných k jeho řešení. Z veřejně dostupných informací se zdá, že Dopravní podnik hlavního města Prahy již ve vztahu k dotčenému řidiči podnikl razantní kroky k nápravě a situací se začala zabývat rovněž policie. V tuto chvíli tedy nemám, jak bych mohl více přispět k řešení této věci. V oblasti práva na rovné zacházení podle zákona především poskytuji metodickou pomoc obětem diskriminace. [2] Tato pomoc obvykle spočívá v tom, že případ posoudím z pohledu zákazu diskriminace a případně stěžovateli doporučím další vhodné kroky (např. podání antidiskriminační žaloby). [3] Svůj podnět jste formulovala jako obecné upozornění na nevhodné chování řidiče tramvaje a netvrdíte v něm, že byste se sama stala obětí diskriminace nebo že by popsané jednání jiným způsobem zasahovalo přímo do Vašich práv. Jelikož jste neuvedla žádný individuální problém, který by se Vás osobně týkal, nemohu se Vaším podnětem blíže zabývat. [4] Ubezpečuji Vás však, že pokud by se na mě obrátily přímé oběti tohoto incidentu, jsem připraven jim metodickou pomoc poskytnout. Vážená paní A., Vaše rozhořčení nad tímto incidentem je pochopitelné. Přestože Vám nyní nemohu pomoci více než výše uvedenými informacemi, oceňuji, že jste na problém upozornila. Pevně věřím, že šlo o individuální selhání konkrétního řidiče a že podobná situace se již nebude opakovat. Takové agresivní chování ve veřejném prostoru skutečně nelze tolerovat. Každý cestující si naopak zaslouží slušný a rovný přístup nehledě na to, odkud pochází. S pozdravem JUDr. Stanislav Křeček veřejný ochránce práv Přílohy Ombudsman Diskriminace [1] Dle § 4 odst. 1 zákona č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon). [2] Ustanovení § 1 odst. 5 ve spojení s § 21b zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv. Bližší informace o mých dalších činnostech naleznete v přiloženém letáku "Ombudsman". [3] Více informací o diskriminaci a mé činnosti v této oblasti naleznete v přiloženém letáku "Diskriminace". [4] Viz ustanovení § 12 odst. 1 zákona o veřejném ochránci práv.