-
Podání podnětu/založení spisu
24. 04. 2025
-
Odložení
17. 06. 2025
Text dokumentu
Sp. zn. Č. j. Datum 2820/2025/VOP/LK KVOP-25245/2025 17. června 2025 Vážený pane A., reaguji na Váš podnět, v němž upozorňujete na incident, který se odehrál v brněnské prodejně B. Dle videozáznamu, který koluje na internetu, pracovník ostrahy verbálně i fyzicky napadal ukrajinského zákazníka podezřelého z krádeže. Máte za to, že chování pracovníka ostrahy bylo diskriminační. Děkuji za důvěru, s níž jste se na mě obrátil. Zmíněný incident jsem zaznamenal a také mě velmi znepokojil. Jednání pracovníka ostrahy zachycené na videozáznamu pokládám za zcela nepřijatelné. Za nepřípustné pak považuji urážky související s ukrajinskou národností zákazníka, které by mohly představovat obtěžování zakázané antidiskriminačním zákonem. [1] Proto jsem rád, že tento incident nezůstal bez odezvy. Z veřejně dostupných informací se zdá, že společnost B. se od chování pracovníka ostrahy distancovala, za incident se veřejně omluvila a podnikla kroky k nápravě. Není mi známo, jestli bylo napadení zákazníka nahlášeno policii. Pokud ano, věřím, že se bude situací v rámci svých zákonných možností rovněž náležitě zabývat. V tuto chvíli tedy nemám, jak bych mohl více přispět k řešení této věci. V oblasti práva na rovné zacházení podle zákona především poskytuji metodickou pomoc obětem diskriminace. [2] Tato pomoc obvykle spočívá v tom, že případ posoudím z pohledu zákazu diskriminace a případně stěžovateli doporučím další vhodné kroky (např. podání antidiskriminační žaloby). [3] Svůj podnět jste formuloval jako obecné upozornění na nevhodné chování pracovníka ostrahy a netvrdíte v něm, že byste se sám stal obětí diskriminace nebo že by popsané jednání jiným způsobem zasahovalo přímo do Vašich práv. Jelikož jste neuvedl žádný individuální problém, který by se Vás osobně týkal, nemohu se Vaším podnětem blíže zabývat. [4] Ubezpečuji Vás však, že pokud by se na mě obrátil dotčený Ukrajinec jakožto přímá oběť tohoto incidentu, jsem připraven mu metodickou pomoc poskytnout. Vážený pane A., Vaše rozhořčení nad tímto incidentem je pochopitelné. Přestože Vám nyní nemohu pomoci více než výše uvedenými informacemi, oceňuji, že jste na problém upozornil. Pevně věřím, že šlo o individuální selhání konkrétního pracovníka a že podobná situace se již nebude opakovat. Takové agresivní chování ve veřejném prostoru skutečně nelze tolerovat. Každý zákazník si naopak zaslouží slušný a rovný přístup nehledě na to, odkud pochází. S pozdravem JUDr. Stanislav Křeček veřejný ochránce práv Přílohy Diskriminace Ombudsman [1] Dle § 4 odst. 1 zákona č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon). [2] Ustanovení § 1 odst. 5 ve spojení s § 21b zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv. Bližší informace o mých dalších činnostech naleznete v přiloženém letáku Ombudsman. [3] Více informací o diskriminaci a mojí činnosti v této oblasti naleznete v přiloženém letáku Diskriminace. [4] Viz ustanovení § 12 odst. 1 zákona o veřejném ochránci práv.