Spisová značka 7214/2024/VOP
Oblast práva Péče o zdraví, ostatní působnost Ministerstva zdravotnictví
Věc činnost orgánů ochrany veřejného zdraví - ostatní
Forma zjištění ochránce Zpráva o šetření - § 18
Výsledek šetření Pochybení zjištěno
Vztah k českým právním předpisům 258/2000 Sb., § 2 odst. 2, § 3d odst. 2 písm. c), § 84 odst. 1 písm. e)
Vztah k evropským právním předpisům
Datum podání 09. 12. 2024
Datum vydání 05. 02. 2025

Poznámka/Výsledek případu

Na základě šetření ochránce krajská hygienická stanice případ projednala a poznatky využijete v rámci své kontrolní činnosti . Ochránce považuje za dostatečné, že koleje mají nově schválený provozní řád, který by měl zamezit opakování výskytu bakterií rodu Legionella, a to kontrolou účinnosti dezinfekce. Koleje se zavázaly pravidelně provádět rozbor vzorků teplé vody a předávat výsledky KHS. Tento postup ochránce považuje za příklad dobré praxe. Ochránce své šetření ukončil. S ohledem na riziko přítomnosti bakterií rodu Legionella bude však usilovat o změnu metodického doporučení Státního zdravotního ústavu, aby provozní řády obsahovaly frekvenci kontrol účinnosti dezinfekce spolu s předložením KHS.

Text dokumentu

Sp. zn. 7214/2024/VOP/BV Č. j. KVOP-5131/2025 Datum 5. února 2025 Vážená paní Ing. Jana Loosová, Ph.D. ředitelka Krajská hygienická stanice Libereckého kraje se sídlem v Liberci Husova 186/64 460 31 Liberec Vážená paní ředitelko, obdržel jsem podnět studentů na vysokoškolských kolejích A. ve věci postupu Krajské hygienické stanice Libereckého kraje (KHS) při výskytu bakterie rodu Legionella a informuji Vás o svých zjištěních a závěrech šetření. Zjistil jsem, že KHS nepostupovala v souladu s principem efektivnosti. Očekávám, že své poznatky promítne do přestupkového řízení a využije je ve své kontrolní činnosti. Své závěry Vám přiblížím dále. Ochrana veřejného zdraví je souhrn činností a opatření k vytváření a ochraně zdravých životních a pracovních podmínek a zabránění šíření infekčních a hromadně se vyskytujících onemocnění, ohrožení zdraví v souvislosti s vykonávanou prací, vzniku nemocí souvisejících s prací a jiných významných poruch zdraví a dozoru nad jejich zachováním. [1] Orgány ochrany veřejného zdraví v rozsahu své působnosti mohou zakázat nebo omezit používání teplé vody, a to do doby odstranění závady. Mohou určit nápravná opatření v případě nedodržení jakosti teplé vody nebo změnit přijatá nápravná opatření, a to do doby odstranění závady. [2] Zákon zdůrazňuje, že ubytovací zařízení s kapacitou nad 50 osob patří mezi prioritní prostory z hlediska rizika přítomnosti bakterií rodu Legionella v rozvodu teplé vody. [3] KHS se zasazuje o naplňování principů dobré správy. Jedním z nich je i princip efektivnosti. [4] KHS je tak ve své činnosti důsledná a usiluje o skutečné, nikoliv pouze formální vyřešení celé věci. Činí proto účelné kroky k realizaci svých rozhodnutí v praxi a provádí i následnou kontrolu jejich naplňování. Obdržel jsem vyjádření Ing. Jarmily Petříčkové. Z vyjádření vyplývá, že KHS jako orgán ochrany veřejného zdraví v rámci svých naplánovaných kontrol sleduje plnění povinností výrobce teplé vody a v případě, že nejsou splněny, vydává zákaz a požaduje provedení patřičných opatření, která povedou k nápravě závadného stavu. KHS ke svému postupu zejména uvedla, že vydala dne 29. listopadu 2024 zákaz sprchování v objektech A, B, C a E vysokoškolských kolejí A. [5] V platnosti na konci ledna 2025 zůstává zákaz sprchování na bloku A, kde nebyla provedená opatření zatím účinná. Koleje sdělily, jak o situaci informovaly ubytované. KHS o situaci také informovala veřejnost na svých webových stránkách. KHS na dotaz informovala studenty o popisu opatření, která povedou k nápravě závadného stavu - termická a chemická dezinfekce. Rozumím tomu, že KHS má v této oblasti omezené možnosti v zákoně o ochraně veřejného zdraví. Nezbývá mi však než vyhodnotit, že uvedený stav považuji za nedostatečný. Očekávám, že KHS promítne svá zjištění do přestupkového řízení a vyhodnotí je v tomto řízení. Předpokládám také, že KHS využije své poznatky v souladu s principem efektivnosti v rámci své kontrolní činnosti. Současně KHS vyzývám, aby předestřela, jaké kroky bude v tomto roce činit, aby se situace stabilizovala a v budoucnu neopakovala. V úvahu by mohlo přicházet i předložení nového provozního řádu. Nastalá situace může také naznačovat nutnost zakotvení legislativního rámce, aby byl postup KHS efektivní. Proto jsem se rozhodl, že s úvahou nad změnou právní úpravy seznámím ministra zdravotnictví prof. MUDr. Vlastimila Válka, CSc., MBA, EBIR. Vážená paní ředitelko, podle § 18 odst. 1 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, Vás žádám, abyste se ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení této zprávy vyjádřila k mým závěrům a informovala mě o přijatých opatřeních k nápravě. Děkuji Vám za spolupráci. S pozdravem JUDr. Stanislav Křeček veřejný ochránce práv [1] Ustanovení § 2 odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů. [2] Ustanovení § 84 odst. 1 písm. e) zákona o ochraně veřejného zdraví. [3] Ustanovení § 3d odst. 2 písm. c) zákona o ochraně veřejného zdraví. [4] Viz Principy dobré správy. Veřejný ochránce práv ‒ ombudsman. Online. Brno: Kancelář veřejného ochránce práv. Dostupné z https://www.ochrance.cz/dokument/principy-dobre-spravy/principy-dobre-spravy.pdf [cit. 2025-01-28]. [5] Zákaz na blocích B, C, E pozbyl účinnosti dne 23. prosince 2024.