-
Podání podnětu/založení spisu
10. 03. 2023
-
Zpráva z návštěvy zařízení - § 21a
08. 06. 2023
Text dokumentu
Sp. zn.: 8/2023/NZ/PG Č. j.: KVOP-21860/2023 Věznice Rapotice Zpráva z návštěvy zařízení Adresa zařízení: Lesní Jakubov 44, 675 71 Náměšť nad Oslavou Zřizovatel: Ministerstvo spravedlnosti Ředitel: plk. Mgr. František Melichar Typ zařízení: věznice Kapacita: 741 odsouzených Datum návštěvy: 18. dubna 2023 Datum vydání zprávy: 8. června 2023 Návštěvu provedli: Bc. Jitka Bolinová Fialová, Mgr. Petra Galová, JUDr. Jiří Matuška, JUDr. Milan Svoboda JUDr. Vít Alexander Schorm zástupce veřejného ochránce práv Obsah Úvodní informace Shrnutí Zjištění 1. Kontakt s vnějším světem 2. Materiální podmínky 3. Zdravotní péče 4. Kulturní a sociální potřeby 5. Stravování Přehled opatření k nápravě Úvodní informace Systematická návštěva a její cíl Od roku 2006 veřejný ochránce práv plní úkoly národního preventivního mechanismu podle Opčního protokolu k Úmluvě proti mučení a jinému krutému, nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání. [1] Současný ochránce JUDr. Stanislav Křeček tuto část své působnosti přenesl na mě jako svého zástupce. [2] Proto systematicky navštěvuji místa (zařízení), kde se nacházejí nebo mohou nacházet osoby omezené na svobodě, a to jak z moci úřední, tak v důsledku závislosti na poskytované péči. Věznice jsou jedním ze zařízení, jež mohu navštívit. [3] Cílem návštěv je posílit ochranu před špatným zacházením. [4] Návštěvy probíhají zásadně neohlášeně a jejich provedením zpravidla pověřuji pracovníky Kanceláře veřejného ochránce práv, [5] konkrétně právníky a zdravotní sestry. Návštěva spočívá v prohlídce zařízení, pozorování, rozhovorech s vedoucím, zaměstnanci a klienty, studiu vnitřních předpisů zařízení a dokumentace včetně zdravotnické. [6] Návštěvy jsou preventivní, s cílem působit do budoucna. Zpráva z návštěvy a vyjádření zařízení Po každé návštěvě sepíši zprávu. Většinou obsahuje návrhy opatření k nápravě. Zpráva slouží k dialogu se zařízením a jako vodítko k předcházení špatnému zacházení nebo jeho odstranění. Zpráva nepopisuje zjištěnou správnou praxi zařízení odpovídající dobrým standardům zacházení. Soustředí se pouze na možné nedostatky. Proto může působit velice nepříznivě a nevyváženě. Prosím čtenáře zprávy, aby na to pamatovali. Bez ohledu na závěry zprávy si vážím náročné práce všech zaměstnanců zařízení. Zprávu pošlu zařízení se žádostí o vyjádření k popsaným zjištěním a navrženým opatřením. [7] Pečlivě se zabývám sdělením (vysvětlením), které mi zařízení zašle. Navržená opatření k nápravě se liší svou naléhavostí, náročností a dobou potřebnou k provedení. Pro snazší orientaci obsahuje zpráva na konci přehled opatření k nápravě. Navrhuji také termín provedení. * Bezodkladná opatření je třeba provést zpravidla do 7 dnů od obdržení zprávy. Není-li to možné, provedou se v nejkratší možné době. Za bezodkladná označuji opatření, která považuji za naléhavá a velmi důležitá, anebo opatření běžně snadno proveditelná. * Opatření s delší lhůtou je třeba provést ve stanovené lhůtě, zpravidla do jednoho měsíce, tří měsíců, šesti měsíců nebo jednoho roku. * Opatření s průběžným plněním navrhuji tam, kde je třeba zavést určitý pracovní postup nebo styl práce, nebo naopak něčeho se napříště zdržet. Očekávám, že zařízení opatření zavede co nejdříve a bude dbát na dodržování doporučené praxe. Rád bych, aby zařízení ve vyjádření ke zprávě sdělilo, že (1) opatření provedlo a jak, nebo (2) kdy a jak opatření provede, nebo (3) navrhne jiné vhodné opatření a termín. Pokud budu vyjádření zařízení nebo dalších oslovených orgánů považovat za dostatečná, vyrozumím je o tom. Mohu si rovněž vyžádat doplňující vyjádření. Rozhodující je vysvětlení zjištěných pochybení, doložení opatření k nápravě či věrohodný příslib jejich provedení. Pokud vyjádření zařízení nebo dalších oslovených orgánů nebudu považovat za dostatečná, vyrozumím o tom nadřízený úřad (vládu, není-li nadřízeného úřadu), případně informuji veřejnost. [8] Rovněž mohu přijet na kontrolní návštěvu. Po ukončení vzájemné komunikace zveřejním anonymizovanou zprávu z návštěvy zařízení (s výjimkou jmen osob pověřených vedením zařízení) a obdržená vyjádření v databázi Evidence stanovisek ochránce (ESO). [9] Po dokončení řady návštěv zařízení téhož druhu vydávám tzv. souhrnnou zprávu. Tu také zveřejňuji a posílám ji příslušným orgánům veřejné moci. V souhrnné zprávě bez vazby na konkrétní zařízení shrnuji svá zjištění a doporučená opatření k nápravě, navrhuji systémová doporučení, případně vytvářím standard dobrého zacházení. Souhrnná zpráva může sloužit nenavštíveným zařízením jako vodítko k odstranění špatného zacházení a jeho předcházení. Charakteristika zařízení Věznice Rapotice se nachází v Kraji Vysočina. Objekt v letech 1989 až 2003 sloužil jako základna raketového vojska Armády České republiky. V roce 2005 se stal objekt Rapotice oddělením Vazební věznice Brno a od roku 2009 je samostatnou věznicí. Věznice je profilována jako věznice s ostrahou s nízkým, středním a vysokým stupněm zabezpečení pro odsouzené muže. Celková kapacita je 741 odsouzených (za předpokladu, že na jednoho odsouzeného připadají 4 m2 ubytovací plochy). Systematická návštěva byla zaměřena pouze na střední stupeň zabezpečení (SSZ). Kapacita věznice pro odsouzené zařazené do SSZ činí 356 osob, v době provedení návštěvy bylo ve věznici ve SSZ kmenově umístěno celkem 349 odsouzených. Odsouzení zařazení do SSZ byli umístěni ve třech oddílech (na třech patrech téže ubytovny), a to na oddíle B, C a D. Každý oddíl je rozdělen mříží na dvě stejně velké části. Oddíl B zahrnuje nástupní oddíl a výstupní oddíl (oba na B1). Součástí oddílu C je bezdrogová zóna. Oddělení pro výkon kázeňských trestů (OVKT) určené pro celou věznici a krizová cela se nachází v přízemí téže ubytovny. Foto č. 1: Věznice Rapotice (zdroj: Vězeňská služba České republiky 2023) Průběh návštěvy Návštěvu provedli pověření zaměstnanci Kanceláře veřejného ochránce práv (Kancelář) Mgr. Petra Galová, JUDr. Jiří Matuška a JUDr. Milan Svoboda a Bc. Jitka Bolinová Fialová. Návštěva proběhla bez předchozího ohlášení dne 18. dubna 2023. Ředitel věznice plk. Mgr. František Melichar se o návštěvě dozvěděl při jejím zahájení. Zaměstnanci Kanceláře mu předali pověření k provedení návštěvy a vyžádali si potřebnou součinnost a dokumentaci. Zaměstnanci Kanceláře navštívili ubytovny odsouzených zařazených do SSZ a další prostory, které mohou tito odsouzení využívat. Hovořili s ředitelem věznice, vedoucím oddělení výkonu trestu mjr. Mgr. Janem Šicem a jeho zástupci; dále s vedoucím zdravotního střediska MUDr. X., vychovateli a odsouzenými zařazenými do SSZ. Na místě zastižený personál poskytl veškerou součinnost, za což děkuji. Zaměstnanci Kanceláře si po provedení návštěvy vyžádali další podklady, které mi věznice zaslala. Shrnutí V průběhu systematické návštěvy jsem neshledal, že by ve věznici docházelo ke špatnému zacházení. V následujících oblastech však doporučuji přijetí změn. První oblast se týká materiálního vybavení věznice. Kuchyňky na standardních oddílech nejsou vybaveny, a odsouzení si tak nemohou sami připravovat jídlo. Doporučuji, aby kuchyňky byly vybaveny alespoň základními kuchyňskými pomůckami. Byť věznice nyní buduje nové cely na oddělení pro výkon kázeňských trestů, doporučuji rekonstruovat i stávající cely na tomto oddělení, především odstranit tzv. turecké záchody a nahradit je standardní toaletou. Další oblastí je poskytování zdravotní péče odsouzeným cizincům. Věznice by měla při poskytování zdravotní péče v případě potřeby zajistit a využívat služeb profesionálních tlumočníků. Jedině tak je možné stanovit správnou diagnózu a poskytnout odpovídající zdravotní péči. Věznice by také měla odsouzeným poskytnout ceník zboží v kantýně. Dále doporučuji, aby věznice častěji obměňovala jídelníček, zejména snídaně odsouzeným, kteří odebírají základní stravu. Mezi pozitivní stránky bych výslovně zařadil celkovou atmosféru ve věznici, zařízení návštěvní místnosti s kantýnou i snahu vedení věznice rozšířit dětský koutek v této místnosti. Celková atmosféra ve věznici byla dobrá, komunikace personálu věznice s odsouzenými probíhala standardním způsobem bez zaznamenání nevhodného chování ze strany personálu. Na personál věznice ani na vztahy mezi odsouzenými navzájem si odsouzení nestěžovali. Zjištění 1. Kontakt s vnějším světem Kontakt s vnějším světem probíhá standardním způsobem; odsouzení mohou kontaktovat své blízké dopisy, telefonicky nebo přes Skype. Telefony jsou na chodbách oddílů. V průběhu systematické návštěvy někteří odsouzení telefonovali. Návštěvy většinou probíhají o víkendech. Odsouzení mohou přijímat návštěvy ve velké návštěvní místnosti s dětským koutkem a kantýnou. Věznice povoluje běžný společenský kontakt s návštěvou a odsouzení si mohou pochovat děti mladší 15 let. Věznice má v úmyslu rozšířit dětský koutek. Foto č. 2 a 3: Návštěvní místnost s kantýnou; dětský koutek v návštěvní místnosti 2. Materiální podmínky 2.1 Vybavení kuchyňky Život ve vězení se musí co možná nejvíce přibližovat pozitivním aspektům života na svobodě. Výkon trestu bude zajišťován tak, aby umožnil osobám zbaveným svobody jejich opětovné začlenění do svobodné společnosti. [10] Jsou-li pro to vytvořeny ve věznici odpovídající stavební, materiální a hygienické podmínky, umožní se zejména odsouzeným umístěným ve výstupních oddílech věznic, aby si stravu připravovali sami z potravin dodaných věznicí. [11] Na standardních oddílech jsou součástí kulturních místností kuchyňky, které ale nebyly dostatečně vybaveny. Nebyla v nich rychlovarná konvice ani vařič, pouze mikrovlnná trouba. Ve skříňkách nebylo žádné nádobí k přípravě pokrmů. Horkou vodu si odsouzení mohou napustit z várnic na chodbě svého oddílu. Odsouzení si tak nemohou uvařit ani připravit studené jídlo. Někteří nebyli s vybavením kuchyňky spokojeni, mikrovlnná trouba jim připadala nedostatečná. Na oddíle C pak kuchyňka součástí standardního oddílu nebyla vůbec. Vybavenou kuchyňku má výstupní oddíl a bezdrogová zóna. Odsouzení zde mohou používat nádobí na vaření, sporák, ledničku s mrazákem, toustovač a mikrovlnnou troubu, případně kuchyňský robot. Foto č. 4 a 5: Kuchyňka na oddíle B a D. Věznice by měla mít zájem na tom, aby odsouzení trávili svůj čas smysluplně, co nejvíce se připravovali na život po propuštění a byli schopni se o sebe postarat. Pokud jsou tedy na oddílech kuchyňky, je škoda této příležitosti nevyužít a neumožnit odsouzeným, aby si připravili studené či teplé jídlo. Doporučuji vybavit kuchyňky na standardních oddílech základními kuchyňskými pomůckami, například vařičem, talíři, hrnky, příbory, pánvemi, hrnci, kráječi nebo vařečkami. Opatření: 1) Vybavit kuchyňky na standardních oddílech základními kuchyňskými pomůckami (do 3 měsíců). 2.2 Oddělení pro výkon kázeňských trestů - turecké záchody OVKT je zřízeno ve vyčleněném prostoru věznice odděleném od místností, ve kterých jsou odsouzení ubytováni. Prostory oddělení musejí vyhovovat příslušným hygienickým předpisům. [12] Jsou-li ubytovacími místnostmi cely, musejí být vybaveny sociálním zařízením, které obsahuje záchod a umyvadlo s tekoucí pitnou vodou. [13] Ve věznici jsou zřízeny tři cely pro výkon kázeňských trestů. Do každé je možné umístit vždy až 3 osoby. Na těchto celách jsou tzv. turecké záchody. Ředitel věznice uvedl, že nyní jsou ve výstavbě další cely OVKT, přičemž toalety jsou zde již standardní v tzv. antivandalovém provedení. Cely na OVKT neslouží k trvalému umístění osob, ale odsouzení zde mohou strávit nepřetržitě i několik dnů. Proto by podle mého názoru měly splňovat podmínky, které platí pro ubytovací místnost. Drtivá většina odsouzených v českých věznicích nepochází ze zemí, kde je běžné používání tzv. tureckého záchodu a může to být pro ně ponižující, pro osoby se zdravotním omezením pak dokonce výrazně problematické. I při výkonu kázeňského trestu by měla být zachována důstojnost člověka. Nemusí dojít k ponížení z hlediska objektivního pozorovatele. Stačí, když to pociťuje dotčená osoba. Při ponižujícím zacházení se tedy musí brát ohled na subjektivní hledisko. [14] Přestože se budují nové cely na OVKT se standardní, antivandalovou toaletou, doporučuji rekonstruovat i stávající cely na OVKT, tedy odstranit turecké záchody a vybudovat zde toaletu v antivandalovém provedení. Opatření: 2) Zpracovat investiční záměr na rekonstrukci stávajících cel na OVKT s cílem nahradit tzv. turecké záchody standardní toaletou v antivandalovém provedení (do 6 měsíců). 3. Zdravotní péče Zdravotní služby je možné pacientům poskytovat pouze s jejich svobodným a informovaným souhlasem. [15] Pacient má právo dorozumívat se způsobem pro něj srozumitelným a dorozumívacími prostředky, které si sám zvolí, včetně tlumočení druhou osobou. V případě osob ve výkonu trestu odnětí svobody ustanoví tlumočníka (jde-li o tlumočení z cizího jazyka) Vězeňská služba ČR. [16] V případě, že je mezi pacientem a lékařem jazyková bariéra, není možné získat informovaný souhlas. Výbor CPT doporučuje, aby věznice podnikly příslušné kroky k zajištění toho, aby v případech, kdy se lékaři nemohou s vězni během lékařských vyšetření/konzultací domluvit v důsledku jazykové bariéry, mohly dotyčné osoby využít služby profesionálního tlumočníka. [17] Tlumočníci se při poskytování zdravotních služeb ve věznici nevyužívají. Pokud by se lékař s pacientem nedomluvil, tak by zavolal jiného odsouzeného, který by mohl tlumočit. Ředitel věznice uvedl, že mají z Generálního ředitelství Vězeňské služby nasmlouvané tlumočníky, kteří by mohli tlumočit například při kázeňském řízení. Při zdravotních úkonech však věznice tlumočníky nevyužívá. Pokud tlumočí jiný odsouzený, dozvídá se o zdravotním stavu pacienta. Takové informace by mohl zneužít, případně mohou vzniknout nesrovnalosti mezi pacientem a lékařem během tlumočení jiným odsouzeným. V akutních případech je tlumočení jiným odsouzeným ospravedlnitelné a pochopitelné. Při běžném poskytování zdravotních služeb však trvám na zajištění tlumočníka, před kterým se odsouzený může otevřeně vyjádřit. [18] Využití tlumočníka je nezbytné v zájmu zachování a udržení zdraví vězňů. Jedině srozumitelnou komunikací lze dojít ke stanovení správné diagnózy a k poskytnutí odpovídající a správně zaměřené zdravotní péče. Doporučuji proto více využívat služeb tlumočníků během zdravotních úkonů. Opatření: 3) Zajistit a využívat v případě potřeby profesionální tlumočníky při poskytování zdravotní péče cizincům (průběžně). 4. Kulturní a sociální potřeby 4.1 Nákupy v kantýně Odsouzený má právo nakupovat nejméně jedenkrát týdně v prodejně věznice potraviny a věci osobní potřeby. Minimální sortiment zboží stanoví vnitřní řád věznice. [19] Vnitřní řád věznice stanoví, že sezónní zelenina a ovoce (např. rajčata, papriky, okurky, jablka, pomeranče, citrony...) patří mezi zaručený sortiment zboží vězeňské prodejny. [20] Ceny zboží v kantýně nesmí přesahovat ceny obvyklé v obci, v jejímž územním obvodu se věznice nachází. [21] Odsouzení si stěžovali na vysoké ceny zboží v kantýně. Uváděli, že například cukr stojí asi 80 Kč. Ředitel uvedl, že ceník má vedení věznice od provozovatele kantýny k dispozici asi týden dopředu, pokud provozovatel ceník mění. Odsouzení ceník na oddílech neměli. Podle podkladů, které mi ředitel zaslal, věznice pravidelně provádí kontroly cen zboží v kantýně. [22] Vedení věznice při kontrole zjistilo nedostatky (u některého zboží byla cena nepřiměřeně vysoká; provozovatel změnil cenu zboží, aniž by dodržel ustanovení smlouvy, a nenahlásil cenu zboží předem věznici), které provozovatel napravil (snížil cenu u vybraného zboží). [23] Ceny zboží v kantýně nyní nepřesahují ceny obvyklé v obci, v jejímž územním obvodu se věznice nachází. Doporučuji ale, aby odsouzení měli ceník zboží na oddílech k dispozici. Opatření: 4) Vyvěsit na oddíly ceník zboží v kantýně (průběžně). 5. Stravování Odsouzeným se poskytuje pravidelná strava za podmínek a v hodnotách, které odpovídají požadavku udržení zdraví a přihlížejí k jeho zdravotnímu stavu, věku a obtížnosti vykonávané práce. V rozsahu, v jakém to umožňuje provoz věznice, se přitom přihlíží k požadavkům kulturních a náboženských tradic odsouzených. [24] O přiznání léčebné výživy rozhoduje lékař. [25] Někteří odsouzení si stěžovali, že mají málo jídla, řada dalších si jídlo chválila. Většina odsouzených ale uváděla, že se jídelníček každých 14 dnů opakuje. Jídelníček na nástěnkách oddílů nevisel. Odsouzení ale uváděli, že není potřeba, aby měli jídelníček vyvěšen, protože vědí, co který den bude k jídlu. Od ředitele věznice jsem si vyžádal jídelníčky za posledních 6 týdnů, abych zjistil, zda se strava pravidelně opakuje. Porovnal jsem jídelníčky v jednotlivých týdnech pro pondělí, středu a pátek. [26] Domnívám se, že strava se často opakuje u stravní normy nazvané Zs, Ns, Ms, Vs, někdy dokonce každý týden, zejména u snídaní. Obědy se opakují přibližně po třech týdnech. Večeře jsou obdobné, například ve středu bývá rizoto, ale mění se složení - někdy je rizoto s kuřecím, jindy s vepřovým masem, někdy s robi masem apod. Jídelníčky schvaluje ředitel věznice i nutriční terapeut. Dieta, vegetariánská i bezlepková strava se připravuje. Složení stravy nemohu hodnotit. Doporučuji ale, aby odsouzeným u stravní normy Zs, Ns, Ms, Vs věznice častěji obměňovala alespoň snídaně, které se opakují v jídelníčku nejvíce. Opatření: 5) Častěji obměňovat jídelníček [alespoň snídaně] odsouzeným se stravní normou Zs, Ns, Ms, Vs (průběžně). Přehled opatření k nápravě Do 3 měsíců * Vybavit kuchyňky na standardních oddílech základními kuchyňskými pomůckami (opatření č. 1). Do 6 měsíců * Zpracovat investiční záměr na rekonstrukci stávajících cel na OVKT s cílem nahradit tzv. turecké záchody standardní toaletou v antivandalovém provedení (opatření č. 2). Průběžně * Zajistit a využívat v případě potřeby profesionální tlumočníky při poskytování zdravotní péče cizincům (opatření č. 3). * Vyvěsit na oddíly ceník zboží v kantýně (opatření č. 4). * Častěji obměňovat jídelníček [alespoň snídaně] odsouzeným se stravní normou Zs, Ns, Ms, Vs (opatření č. 5). [1] Na základě § 1 odst. 3 a 4 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv. [2] Podle § 2 odst. 4 zákona o veřejném ochránci práv. [3] Podle § 1 odst. 4 písm. a) zákona o veřejném ochránci práv. [4] Špatným zacházením se rozumí jednání, které nerespektuje lidskou důstojnost a dosahuje určitého stupně závažnosti (samo o sobě, nebo při kumulativním účinku jednotlivých zásahů). Ve věznici může mít špatné zacházení například podobu nezajištění bezpečí, nerespektování lidské důstojnosti, anebo podobu nepřiměřeného používání omezovacích prostředků. [5] Podle § 25 odst. 6 zákona o veřejném ochránci práv. [6] Podle § 21a ve spojení s § 15 zákona o veřejném ochránci práv. [7] Ustanovení § 21a odst. 3 a 4 zákona o veřejném ochránci práv. [8] Tzv. sankční opatření, u kterých se postupuje obdobně podle § 20 odst. 2 zákona o veřejném ochránci práv. [9] Evidence stanovisek ochrance (ESO) je dostupná z https://eso.ochrance.cz. [10] Evropská vězeňská pravidla - Doporučení Rec[2006]2-rev Výboru ministrů Rady Evropy k Evropským vězeňským pravidlům [revize 2020], čl. 5 a 6. Ochrance.cz [online]. Brno: Kancelář veřejného ochránce práv, 2022 [cit. 9. 5. 2023]. Dostupné z: https://www.ochrance.cz/media/revidovana_evropska_vezenska_pravidla_2020_.pdf. [11] Ustanovení § 16 odst. 2 zákona č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody. [12] Ustanovení § 63 vyhlášky č. 345/1999 Sb., kterou se vydává řád výkonu trestu odnětí svobody. [13] Ustanovení § 17 odst. 5 zákona o výkonu trestu odnětí svobody. [14] Rozsudek Evropského soudu pro lidská práva ve věci Tyrer proti Spojenému království ze dne 25. 4. 1978, stížnost č. 5856/72, odstavec 32. [15] Ustanovení § 28 odst. 1 zákona o zdravotních službách. [16] Ustanovení § 30 zákona o zdravotních službách. [17] Zpráva z návštěv zařízení 2022, vazební věznice, bod 3.5, doporučení 18 [online]. Brno: Kancelář veřejného ochránce práv [cit. 17. 5. 2023]. ISBN 978-80-7631-065-0. Dostupné z: https://www.ochrance.cz/uploads-import/ESO/Brozura%20vazebni%20veznice%2010-22%20online.pdf. [18] Tamtéž. [19] Ustanovení § 23 zákona o výkonu trestu odnětí svobody. [20] Ustanovení čl. 16 odst. 3 vnitřního řádu. [21] Ustanovení § 31 řádu výkonu trestu odnětí svobody. [22] Podle Smlouvy o provozování prodeje potravinářského, drogistického a průmyslového zboží ze dne 20. 11. 2020, č. j. VS-186187-2/ČJ-2020-800650-VERZAK. [23] Zpráva o výsledku průběžné kontroly ve Věznici Rapotice ze dne 10. února 2023, č. j. VS-1415-2/ČJ-2023-800600. Zpráva o výsledku operativní kontroly ve Věznici Rapotice ze dne 21. března 2023, č. j. VS-64311-2/ČJ-2023-800600. [24] Ustanovení § 16 odst. 1 zákona o výkonu trestu odnětí svobody. [25] Ustanovení § 15 odst. 2 řádu výkonu trestu odnětí svobody. [26] Jídelní lístek v období od 1. března 2023 do 30. dubna 2023.