-
Podání podnětu/založení spisu
19. 09. 2023
-
Vyjádření pro Ústavní soud
12. 10. 2023
-
Poznámka/Výsledek případu
Ústavní soud zrušil čl. 5 odst. 1 věty poslední a přílohy č. 3 ve slovech „Objemný odpad 3,30 Kč/kg“ obecně závazné vyhlášky obce Stachy č. 1/2022, o stanovení obecního systému odpadového hospodářství. Ve zbývající části návrh zamítl.
Poznámka/Výsledek případu
Text dokumentu
Ústavní soud Joštova 8 660 83 Brno Sp. zn.: Pl. ÚS 39/23 Naše sp. zn.: 19/2023/SZD/RM Naše č. j.: KVOP-37816/2023 Brno 12. října 2023 Navrhovatel: Ministerstvo vnitra Účastníci řízení: Obec Stachy, se sídlem Stachy 200, 384 73 Návrh na zrušení čl. 4 odst. 2, čl. 5 odst. 1 věta poslední, přílohy č. 3 ve slovech "Objemný odpad 3,30 Kč/kg", čl. 5 odst. 2 a čl. 10 odst. 2 obecně závazné vyhlášky obce Stachy č. 1/2022, o stanovení obecního systému odpadového hospodářství Vyjádření vedlejšího účastníka - veřejného ochránce práv Systémem datových schránek I. Uvedení do problematiky Podáním ze dne 20. září 2023 jsem vstoupil jako vedlejší účastník do řízení o návrhu na zrušení čl. 4 odst. 2, čl. 5 odst. 1 věta poslední, přílohy č. 3 ve slovech "Objemný odpad 3,30 Kč/kg", čl. 5 odst. 2 a čl. 10 odst. 2 obecně závazné vyhlášky obce Stachy č. 1/2022, o stanovení obecního systému odpadového hospodářství (dále jen OZV). Návrh podalo Ministerstvo vnitra. Jednou z klíčových otázek, které jsou Ústavnímu soudu předloženy, je to, zda jsou obce oprávněny požadovat za přebírání objemného a nebezpečného odpadu od nepodnikajících fyzických osob jinou platbu než poplatek za komunální odpad [1]. V širším kontextu lze pak tuto otázku chápat i tak, zda jsou obce oprávněny zpoplatnit přebírání jakéhokoliv komunálního odpadu od nepodnikajících fyzických osob nad rámec poplatků za komunální odpad. Ve své praxi se setkávám s obdobnými snahami obcí, a to zejména v případech, kdy objem komunálního odpadu produkovaného nepodnikající fyzickou osobou překračuje množství, které obec vzhledem k místním podmínkám považuje za obvyklé. [2] Z tohoto důvodu jsem se rozhodl zapojit se do řízení o tomto návrhu jako vedlejší účastník. II. Právní hodnocení Ztotožňuji se se závěrem Ministerstva vnitra, že obce nejsou oprávněny od nepodnikajících fyzických osob v souvislosti s nakládáním s komunálním odpadem vybírat jakoukoli (byť i soukromoprávní) úhradu nad rámec poplatků za komunální odpad, neboť by se jednalo o obcházení zákonné úpravy. Ve shodě s Ministerstvem vnitra mám proto za to, že obec Stachy zpoplatněním odkládání nebezpečného a objemného odpadu dle čl. 4 odst. 2, čl. 5 odst. 1 věta poslední v návaznosti na přílohu č. 3 a čl. 5 odst. 2 OZV postupuje v rozporu s § 59 a násl. zákona o odpadech [3]. Právní úpravu nakládání s komunálním odpadem, jakož i právní úpravu poplatků za komunální odpad podrobně rozebírá ve svém vyjádření Ministerstvo vnitra. Ve stručnosti ji dále shrnuji i já a doplňuji ji o své poznatky a závěry z řešení individuálních podnětů. Obcím je zákonem o odpadech uložena povinnost přebrat veškerý komunální odpad vznikající na jejím území při činnosti nepodnikajících fyzických osob [4]. Komunálním odpadem se rozumí směsný a tříděný odpad z domácností, zejména papír a lepenka, sklo, kovy, plasty, biologický odpad, dřevo, textil, obaly, odpadní elektrická a elektronická zařízení, odpadní baterie a akumulátory, a objemný odpad, zejména matrace a nábytek, a dále směsný odpad a tříděný odpad z jiných zdrojů, pokud je co do povahy a složení podobný odpadu z domácností [5]. Současně je obcím stanovena povinnost určit místa pro oddělené soustřeďování komunálního odpadu, a to alespoň nebezpečného odpadu, papíru, plastů, skla, kovů, biologického odpadu, jedlých olejů a tuků a od 1. ledna 2025 rovněž textilu [6]. Ke splnění těchto povinností musí obec nastavit obecní systém odpadového hospodářství, což může učinit obecně závaznou vyhláškou [7]. Z uvedených ustanovení zákona o odpadech tak vyplývá, že objemný a nebezpečný odpad produkovaný nepodnikajícími fyzickými osobami je komunálním odpadem, který je povinna přebírat ta obec, na jejímž území vzniká. K financování obecního systému odpadového hospodářství může obec zavést jeden z poplatků za komunální odpad (tj. buď poplatek za obecní systém odpadového hospodářství, nebo poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci). Stanoví-li zákon obci povinnost přebírat komunální odpad od nepodnikajících fyzických osob a stanoví-li jí současně pravomoc zavést k financování tohoto systému jeden z poplatků za komunální odpad, pak není přípustné, aby obec vybírala další (byť soukromoprávní) platbu za plnění svých veřejnoprávních povinností. Právní úpravu obecního systému odpadového hospodářství a jeho financování lze považovat za natolik komplexní, že neumožňuje obcím zavést další pravidla nad její rámec, byť by tak činila formou obecně závazné vyhlášky. Obec Stachy k financování obecního systému odpadového hospodářství zavedla místní poplatek za obecní systém odpadového hospodářství [8]. Předmětem tohoto poplatku je jednotlivá možnost využívat obecní systém odpadového hospodářství, která je dána přihlášením v této obci nebo vlastnictvím jednotlivé nemovité věci zahrnující byt, rodinný dům nebo stavbu pro rodinnou rekreaci, ve které není přihlášena žádná fyzická osoba a která se nachází na území této obce. [9] Není přitom rozhodné, zda vůbec a v jaké míře poplatník této možnosti ve skutečnosti využívá. Jak upozorňuje i důvodová zpráva k novele zákona zavádějící nové poplatky za komunální odpad, [10] pro naplnění předmětu poplatku dokonce postačí, když rozhodná skutečnost nastane byť v jednom dni poplatkového období (např. jen poslední den v kalendářním měsíci má poplatník evidován ve městě trvalý pobyt, resp. jen poslední den v kalendářním měsíci zde má ve vlastnictví "evidenčně prázdnou" nemovitou věc). Stejné sazbě poplatku tedy podléhá jak ten, kdo prakticky tento systém nevyužívá (například proto, že se ve městě zdržuje jen omezeně, nebo proto, že žije velmi ekologicky), tak naopak i ten, kdo produkuje velké množství odpadu (například proto, že se nechová ekologicky, nebo proto, že rekreační nemovitost užívá celá rozvětvená rodina). Poplatek za obecní systém odpadového hospodářství je paušálním poplatkem za provoz celého systému. Vzhledem k tomu, že sazba místního poplatku nemůže přesahovat ročně 1 200 Kč a úředníci spravují poplatkové povinnosti množství poplatníků, musí být správa poplatku jednoduchá a efektivní. Poplatek je proto záměrně koncipován tak, aby úřadům postačovalo vycházet pouze z údajů v evidencích (registr obyvatel, katastr nemovitostí) a úřady nemusely v každém jednotlivém případě zkoumat skutečnou produkci odpadů. Nerozporuji právní úpravu poplatku za obecní systém odpadového hospodářství, upozorňuji však na to, že se ve své praxi poměrně často setkávám s případy, kdy paušální platba poplatku dopadá na některé poplatníky velmi přísně. Často jde o osoby žijící v zahraničí a osoby nevyužívající nemovitou věc zahrnující byt, rodinný dům nebo stavbu pro rodinnou rekreaci kvůli jejímu špatnému technickému stavu [11]. Jen ve velmi omezeném množství případů přitom dosáhnou tito poplatníci na prominutí poplatku [12]. V těchto případech obce z paušálního nastavení poplatku za obecní systém odpadového hospodářství profitují. O to více považuji za nepřípustné, když obce hledají cesty, jak ten samý princip obejít v případech, které se jim "nehodí", například proto, že poplatník produkuje větší množství či jinou skladbu komunálního odpadu, než považují vzhledem k místním podmínkám za standardní. I z těchto důvodů proto obec Stachy nesmí zavést další platbu za přebírání komunálního odpadu od nepodnikajících fyzických osob, neboť by to bylo v rozporu se samotnou podstatou jí zavedeného poplatku za obecní systém odpadového hospodářství. III. Závěr S ohledem na mé zkušenosti z řešení individuálních podnětů se připojuji k návrhu Ministerstva vnitra na zrušení čl. 4 odst. 2, čl. 5 odst. 1 věta poslední, přílohy č. 3 ve slovech "Objemný odpad 3,30 Kč/kg" a čl. 5 odst. 2 obecně závazné vyhlášky obce Stachy č. 1/2022, o stanovení obecního systému odpadového hospodářství. Pokud jde o návrh Ministerstva vnitra na zrušení čl. 10 odst. 2 OZV, týkající se pravidel komunitního kompostování, ponechávám jej s ohledem na nedostatek vlastních poznatků z praxe bez vyjádření. JUDr. Stanislav Křeček veřejný ochránce práv [1] Dle § 10d zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích: "Poplatky za komunální odpad jsou a) poplatek za obecní systém odpadového hospodářství a b) poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci." [2] Viz má odpověď ve věci sp. zn. 791/2023/VOP/RM ze dne 13. června 2023 dostupná z https://eso.ochrance.cz/Nalezene/Edit/12158. Obdobné dotazy se objevují i v rámci seminářů zaměřených na poplatky za komunální odpad, které Kancelář veřejného ochránce práv pořádá pro obecní úřady. [3] Zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech. [4] Dle § 59 odst. 1 zákona o odpadech: "Obec je povinna přebrat veškerý komunální odpad vznikající na jejím území při činnosti nepodnikajících fyzických osob. Pokud obec zavedla poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci na základě kapacity soustřeďovacích prostředků podle zákona o místních poplatcích, je povinna přebírat směsný komunální odpad vznikající na jejím území při činnosti nepodnikajících fyzických osob v množství odpovídajícím kapacitě soustřeďovacích prostředků." [5] Dle § 11 odst. 2 písm. a) zákona o odpadech. [6] Dle § 59 odst. 2 zákona o odpadech. [7] Dle § 59 odst. 4 zákona o odpadech. [8] Viz obecně závazná vyhláška obce Stachy č. 4/2021 o místních poplatcích účinná do 31. prosince 2022, obecně závazná vyhláška č. 2/2022 o místních poplatcích, zveřejněná ve Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů pod č. 1/2023. [9] Viz § 10f zákona o místních poplatcích. Obdobně též viz důvodová zpráva k zákonu č. 543/2020 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpadech a zákona o výrobcích s ukončenou životností, k § 10f: "Předmětem poplatku za obecní systém odpadového hospodářství je skutečnost, že má poplatník v obci možnost využívat obecní systém odpadového hospodářství podle ustanovení § 59 a 60 zákona o odpadech, tedy že obec takový systém zavedla a provozuje ho..." [10] Tamtéž. [11] Viz např. má odpověď ve věci sp. zn. 14441/2022/VOP, dostupná z https://eso.ochrance.cz/Nalezene/Edit/11458 nebo můj informační leták Komunální odpad, který je dostupný z https://www.ochrance.cz/letaky/komunalni-odpad/komunalni-odpad.pdf. [12] Možnost individuálního prominutí poplatku za obecní systém odpadového hospodářství je zakotvena v § 16a zákona o místních poplatcích.