Spisová značka 3120/2023/VOP
Oblast práva Místní poplatky a řízení o nich
Věc poplatek za komunální odpad
Forma zjištění ochránce Spolupráce se státními orgány, NGO, soukromým sektorem, zahraničními subjekty
Výsledek šetření Nezjišťuje se
Vztah k českým právním předpisům 565/1990 Sb., § 10e
65/2022 Sb., § 6e
Vztah k evropským právním předpisům
Datum podání 31. 05. 2023
Datum vydání 14. 06. 2023
Časová osa případu
Sp. zn. 3120/2023/VOP

Právní věty

I. Držitelé dočasné ochrany z Ukrajiny se na základě evidovaného pobytu v obci stávají poplatníky místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství (§ 10e odst. 1 a § 16c zákona o místních poplatcích). II. Ustanovení § 6e zákona č. 65/2022 Sb., zakotvující paušální náhradu nákladů na ubytování za osobu, které je poskytnuto bezplatné ubytování v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny, nezasahuje do povinnosti držitelů dočasné ochrany platit místní poplatek za obecní systém odpadového hospodářství. Nejedná se totiž vůbec o vztah ubytovatele a držitele dočasné ochrany, ale o veřejnoprávní povinnost držitele dočasné ochrany vůči obci, kde má evidovaný pobyt, stanovenou mu zákonem o místních poplatcích a příslušnou obecně závaznou vyhláškou.

Text dokumentu

Sp. zn. 3120/2023/VOP/RM Č. j. KVOP-22589/2023 Datum 14. června 2023 Vážená paní Jana Kopečková místní poplatky (odpady), vymáhání pohledávek Městský úřad Rýmařov náměstí Míru 230/1 795 01 Rýmařov kopeckova.jana@rymarov.cz Vážená paní Kopečková, odpovídám na Váš dotaz ohledně místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství a Ukrajinců. Tážete se, zda případný dlužný poplatek má správce poplatku vyměřovat Ukrajincům nebo jejich ubytovateli. Držitelé dočasné ochrany z Ukrajiny (uprchlíci) se na základě evidovaného pobytu v obci stávají poplatníky místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství. Je tomu tak proto, že poplatníkem místního poplatku je i fyzická osoba přihlášená v obci (§ 10e odst. 1 zákona o místních poplatcích [1]). Přihlášením fyzické osoby v obci se rozumí i ohlášení místa pobytu podle zákona o pobytu cizinců na území České republiky, zákona o azylu nebo zákona o dočasné ochraně cizinců, jde-li o cizince, který je žadatelem o poskytnutí dočasné ochrany podle zákona o dočasné ochraně cizinců či kterému byla dočasná ochrana poskytnuta (§ 16c zákona o místních poplatcích). Právě dočasná ochrana cizinců je tím nejčastějším důvodem, na jehož základě zde osoby prchající z Ukrajiny legálně pobývají. Pro bližší informace k pobytu osob prchajících z Ukrajiny prosím nahlédněte do přiloženého letáku Oprávnění k pobytu v ČR kvůli válce na Ukrajině. Setkala jste se však s názorem, že ze zaplacení poplatku za uprchlíka je odpovědný ubytovatel. Takové tvrzení však nemá oporu v zákoně. Aby bylo možné přičítat odpovědnost za zaplacení poplatku ubytovateli, musel by tak zákon výslovně stanovit. Zákon o místních poplatcích ani jiný právní předpis takový přechod poplatkové povinnosti neupravuje. Pokud by ubytovatel chtěl, může poplatek za uprchlíka uhradit. Pokud však poplatek nebude uhrazen včas a ve správné výši, může správce poplatku požadovat jeho úhradu pouze po uprchlíkovi, nikoliv po ubytovateli. Dlužný poplatek proto správce poplatku nemůže vyměřit nikomu jinému než uprchlíkovi (případně jeho zákonnému zástupci či opatrovníkovi v případech uvedených v § 12 zákona o místních poplatcích). Z dalších dotazů, které jsem v této souvislosti obdržel, jsem vyrozuměl, že tvrzení o odpovědnosti ubytovatele za placení poplatku za uprchlíka může mít původ v Metodickém doporučení [2] k praktické aplikaci postupů souvisejících s přijetím zákona č. 75/2023 Sb. v části vztahující se k novelizovanému § 6e zákona o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace [3] (zákon č. 65/2022 Sb.). V tomto ustanovení je zakotvena paušální náhrada nákladů na ubytování za uprchlíka, kterému je poskytnuto bezplatné ubytování. V metodickém doporučení je pak uvedeno "...za ubytování v objektech vedených v režimu zákona č. 65/2022 Sb., za nějž je požadována paušální náhrada nákladů na ubytování, proto není možné vyžadovat žádné další poplatky související s ubytováním, zejména náklady na služby (správa či úklid společných prostor, revize, výtah atd.), poplatky (např. svoz komunálního odpadu) a energie." Dle mého názoru se Ministerstvo vnitra v metodickém doporučení pouze snaží postihnout nejčastější typy plateb, které se snaží ubytovatelé přenášet na uprchlíky. Pokud ubytovatel provozuje například penzion, kde musí platit za odstraňování odpadu z poskytování ubytovacích služeb, může se v praxi objevit snaha přenést část této platby na uprchlíka, což je neslučitelné s paušální náhradou nákladů na ubytování. Ustanovení § 6e zákona č. 65/2022 Sb. však nijak nezasahuje do povinnosti uprchlíků platit místní poplatek za obecní systém odpadového hospodářství. Nejedná se totiž vůbec o vztah ubytovatele a uprchlíka, ale o veřejnoprávní povinnost uprchlíka vůči obci, kde má evidovaný pobyt, stanovenou mu zákonem o místních poplatcích a příslušnou obecně závaznou vyhláškou. Zastupitelstvo obce však může v obecně závazné vyhlášce zakotvit osvobození pro uprchlíky z Ukrajiny nad rámec zákona. Vzhledem ke specifické situaci uprchlíků dále přichází v úvahu možnost, že by jim správce poplatku hromadně prominul poplatek (§ 16b zákona o místních poplatcích). Pokud by správce poplatku k takovému kroku chtěl přistoupit, může využít připraveného vzoru dostupného na webových stránkách Ministerstva financí. [4] Zda však k hromadnému prominutí poplatku přistoupí, závisí na jeho uvážení. Uprchlíci sami pak mají možnost požádat o individuální prominutí poplatku (§ 16a zákona o místních poplatcích). V žádosti je třeba zejména popsat a doložit jejich aktuální životní situaci, kvůli které mají problém zaplatit poplatek. Jako doprovodný důvod mohou uplatnit i to, že fakticky systém odstraňování komunálního odpadu nezatěžují, neboť jsou ubytováni u Vás v penzionu, kde odvoz odpadu zajišťujete v jiném režimu. Přikládám leták Komunální odpad - promíjení poplatku, který blíže vysvětluje, jak prominutí poplatku funguje. Na prominutí poplatku však není právní nárok. To znamená, že i když poplatníci doloží, že se nacházejí ve složité životní situaci, nemusí úřad jejich žádosti vyhovět. Své rozhodnutí ale musí úřad vždy odůvodnit. S pozdravem JUDr. Stanislav Křeček veřejný ochránce práv Přílohy Ombudsman Komunální odpad Komunální odpad - promíjení poplatku Oprávnění k pobytu v ČR kvůli válce na Ukrajině [1] Zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích. [2] Text metodického doporučení je dostupný na webu Svazu měst a obcí ČR z adresy: https://www.smocr.cz/Shared/Clanky/12932/metodicke-doporuceni-k-lex-ukrajina-v.pdf. [3] Zákon č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace. [4] https://mfcr.cz/cs/verejny-sektor/dane/mistni-spravni-a-soudni-poplatky/aktualni-informace/2022/informace-pro-obecni-urady-ve-veci-promi-46744.