Spisová značka 1552/2023/VOP
Oblast práva Místní poplatky a řízení o nich
Věc poplatek za komunální odpad
Forma zjištění ochránce Spolupráce se státními orgány, NGO, soukromým sektorem, zahraničními subjekty
Výsledek šetření Nezjišťuje se
Vztah k českým právním předpisům 565/1990 Sb., § 10e
541/2020 Sb., § 13 odst. 1 písm. e), § 15 odst. 2 písm. c)
Vztah k evropským právním předpisům
Datum podání 14. 03. 2023
Datum vydání 13. 06. 2023
Časová osa případu
Sp. zn. 1552/2023/VOP

Právní věty

Placení místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství (§ 10e zákona o místních poplatcích) nezbavuje vlastníka nemovité věci zahrnující byt, rodinný dům nebo stavbu pro rodinnou rekreaci povinností stanovených mu zákonem o odpadech. Pokud současně poskytuje krátkodobé ubytování, je povinen mít zajištěno odstraňování odpadu z ubytovacích služeb písemnou smlouvou uzavřenou buď se svozovou společností, nebo s obcí (podle § 13 odst. 1 písm. e/ a § 15 odst. 2 písm. c/ zákona o odpadech).

Text dokumentu

Sp. zn. 1552/2023/VOP/RM Č. j. KVOP-22452/2023 Datum KVOP-22452/2023 13. června 2023 Vážená paní Ing. Kateřina Vlaszatá správa místních poplatků, bytového hospodářství a majetku obce Obecní úřad Karlovice Karlovice 183 793 23 Karlovice vlaszata@karlovice.eu Vážená paní inženýrko, odpovídám na Vaše dotazy k fungování poplatku za obecní systém odpadového hospodářství. Pro přehlednost dělím svoji odpověď do kapitol. Platba za odpady v případě krátkodobých pronájmů chat a chalup turistům Dotazujete se mě, jak řešit situaci, kdy někteří majitelé chat a chalup ve Vaší obci krátkodobě pronajímají tyto objekty turistům. V obci máte zaveden poplatek za obecní systém odpadového hospodářství, a to obecně závaznou vyhláškou obce Karlovice č. 2/2021, o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství (OZV č. 2/2021). Poplatníky tohoto poplatku jsou i vlastníci nemovitých věcí zahrnujících byt, rodinný dům nebo stavbu pro rodinnou rekreaci, ve které není přihlášena žádná fyzická osoba (§ 10e zákona o místních poplatcích [1]). Nesvědčí-li jim nárok na osvobození podle čl. 7 odst. 3 OZV č. 2/2021 proto, že jsou současně poplatníky z důvodu přihlášení v obci, jsou povinni poplatek platit. Pokud současně ta samá osoba podniká (podnikáním je i poskytování ubytovacích služeb), je rovněž povinna plnit povinnosti uložené jí zákonem o odpadech. [2] Ty jsou vymezeny zejména v ustanovení § 13 a následujících zákona o odpadech. Mezi ně patří i povinnost mít zajištěno odstraňování odpadu písemnou smlouvou uzavřenou buď se svozovou společností, nebo právě s obcí [podle § 13 odst. 1 písm. e) a § 15 odst. 2 písm. c) zákona o odpadech]. I pokud se tedy osoba stane poplatníkem místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství a obci poplatek platí, nezbavuje jí to dalších povinností uložených jí zákonem o odpadech v souvislosti s podnikatelskou činností. Pokud podnikatel tyto povinnosti neplní (tj. nebude mít uzavřenou smlouvu na odstraňování odpadu ani s obcí, ani se soukromým zařízením), vystavuje se riziku sankce. Kontrolu dodržování těchto povinností právnickými osobami a podnikajícími fyzickými osobami provádí Česká inspekce životního prostředí a/nebo obecní úřad (§ 134 a § 147 zákona o odpadech). Bližší informace k problematice krátkodobých pronájmů bytů/domů naleznete v přiloženém informačním letáku Sdílená ekonomika: Pronajímám byt přes Airbnb, Booking, ... Pokud byste se ráda dozvěděla něco více ohledně zákona o odpadech a povinností z něj vyplývajících, můžete si také poslechnout podcast z cyklu Na kávu s ombudsmanem, 26. díl - Odpad a životní prostředí dostupný např. na youtube.com. Pokud by Vás tento formát předávání informací zaujal, můžete si poslechnout i předchozí dva podcasty (díly 24. a 25.) věnované právě místním poplatkům. ¨ Plnění poplatkové povinnosti osobami, které nabyly čerstvě plnoletosti (18 až 20 let) Dále se tážete, jak postupovat v případě (ne)plnění povinností poplatníky, kteří čerstvě dosáhli plnoletosti (tj. ve věku 18 až 20 let). Dovršením osmnáctého roku věku se člověk stává zletilým a také plně svéprávným (§ 30 občanského zákoníku [3]). Od tohoto okamžiku tak má i plnou procesní způsobilost, což znamená, že může samostatně jednat se správcem poplatku (§ 24 daňového řádu). Také od tohoto okamžiku odpovídá za svůj případný dluh na místních poplatcích (nedoplatek na místním poplatku již nepřechází na zákonné zástupce podle § 12 zákona o místních poplatcích). Správce poplatku by tak měl již komunikovat přímo s poplatníkem. Před vyměřením dlužného poplatku mu však může například zaslat upozornění na poplatkovou povinnost. K tomuto upozornění lze využít vzoru připraveného Ministerstvem financí. [4] Obec Karlovice dále zavedla úlevu od poplatku pro osobu, které poplatková povinnost vznikla z důvodu přihlášení v obci a která je studentem ubytovaným na koleji, internátě nebo nájemním bytě, a to ve výši 200 Kč (čl. 7 odst. 4 OZV č. 2/2021). Nárok na úlevu od poplatku musí poplatník včas obecnímu úřadu ohlásit, jinak zaniká. Pokud tedy poplatník včas nárok na úlevu neohlásil a poplatek ani neuhradil, lze po skončení poplatkového období přistoupit k vyměření poplatku. Vzory rozhodnutí a metodické doporučení k vyměřování místních poplatků a aplikaci vybraných ustanovení daňového řádu jsou opětovně dostupné například na webu Ministerstva financí. S pozdravem JUDr. Stanislav Křeček veřejný ochránce práv Přílohy Ombudsman Sdílená ekonomika - ubytovací služby [1] Zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích. [2] Zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech. [3] Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. [4] Vzory jsou dostupné pod složkou Místní, správní a soudní poplatky, záložka Metodická doporučení, z adresy https://www.mfcr.cz/cs/legislativa/metodiky/2020/vzory-rozhodnuti-urcenych-pro-spravu-mis-38970.