Spisová značka 5073/2022/VOP
Oblast práva Diskriminace - zboží a služby
Věc ostatní
Forma zjištění ochránce Odložení
Výsledek šetření Nezjišťuje se
Vztah k českým právním předpisům 198/2009 Sb., § 3 odst. 1
94/2021 Sb., § 8a
Vztah k evropským právním předpisům
Datum podání 10. 02. 2022
Datum vydání 22. 08. 2022
Heslář diskriminační důvod - věk
Časová osa případu
Sp. zn. 5073/2022/VOP

Právní věty

Elektronizace a zavádění moderních technologií může vést ke znevýhodnění starších lidí. O diskriminace se však nejedná v případech, kdy existuje i jiné než elektronické či bezhotovostní řešení, které je přístupné i pro lidi, kteří moderní technologie nepoužívají.

Text dokumentu

Sp. zn. 5073/2022/VOP/JKV Č. j. KVOP-45515/2022 Datum 22. srpna 2022 Vážený pane A., odpovídám na Vaše podání týkající se znevýhodnění starších lidí v souvislosti se zaváděním moderních technologií. V původním podání a následném doplnění jste v obecnosti uvedl několik příkladů, jako je např. skutečnost, že od 1. ledna 2022 Česká správa sociálního zabezpečení přestala zasílat poštou přehled zaplacených záloh na důchodové pojištění pro OSVČ, možnost nařízení izolace nebo karantény prostředky komunikace na dálku, zpřístupňování certifikátu o prodělaném onemocnění covid-19 elektronickou formou, výplata důchodu na účet či postupné rušení papírových jízdenek pro cestování městskou hromadnou dopravou. Vzhledem k tomu, že si stěžujete pouze v obecné rovině a neuvádíte, jaká konkrétní újma Vám z důvodu postupující elektronizace vznikla, vyjádřím se k Vašim námitkám taktéž pouze v obecné rovině. V případech, které namítáte, jsem neshledal důvody, abych přistoupil k podrobnému posouzení námitek diskriminace. Vysvětlení uvádím níže. Znevýhodnění založené na věku a jeho legitimní ospravedlnění Nepřímou diskriminací se rozumí takové jednání nebo opomenutí, kdy na základě zdánlivě neutrálního ustanovení, kritéria nebo praxe je mj. z důvodu věku osoba znevýhodněna oproti ostatním. [1] O nepřímou diskriminaci se však nejedná, pokud by taková praxe byla objektivně odůvodněna legitimním cílem a prostředky k jeho dosažení byly přiměřené a nezbytné. Situace, na které upozorňujete, by mohly nepříznivě dopadat na osoby vyššího věku. Nepříznivý dopad by však v konkrétním případě bylo nutné prokázat např. statistikou. [2] Postupná elektronizace tak může být neutrální praxí, která negativně dopadá na určitou skupinu osob. Proces ustupování od tištěných dokumentů a používání bezhotovostních převodů je většinou motivován snahou o zjednodušení a zrychlení komunikace, časovou úsporu, snižování nákladů a hledání řešení ohleduplnějšího k životnímu prostředí. Přiměřenost a nezbytnost je třeba posuzovat v každém případě individuálně. Prostředky použité k dosažení těchto cílů lze většinou považovat za přiměřené a nezbytné, pokud existuje i jiné než elektronické či bezhotovostní řešení, které je přístupné i pro lidi, kteří nejmodernější technologie nepoužívají. [3] Případy řešené veřejným ochráncem práv Dovolte, abych Vás na tomto místě informoval o dosavadních případech, v nichž jsem reagoval na podobné námitky, jako uvádíte i Vy. Jedná se o příklady případů, které jsou dohledatelné v databázi ESO (evidence stanovisek ochránce). Zabýval jsem se upozorněním na skutečnost, že se České dráhy a Správa železniční dopravní cesty rozhodly pro rok 2020 již nevydávat jízdní řád v tištěné podobě. [4] Došel jsem k závěru, že ukončení vydávání tištěného jízdního řádu nepředstavuje diskriminaci založenou na věku, neboť lidé mohou i nadále dopravní informace získávat cestou, která není závislá na přístupu k internetu. Řešil jsem též stížnost na to, že jedna z bank zavedla ověřování plateb kartami na internetu pouze v mobilní aplikaci. [5] Ani v tomto případě jsem nedošel k závěru o diskriminaci, a to především z toho důvodu, že při nakupování na internetu lze zpravidla zvolit i jiný způsob platby, než je platba kartou. Bankovní služby na trhu rovněž poskytují různé banky, mezi nimiž si mohou klienti zvolit právě i s ohledem na služby, které nabízí. Pokud tedy konkrétnímu klientovi nevyhovuje používání mobilní aplikace, může přejít k jiné bance, která počítá i s jinými možnostmi ověřování plateb kartami na internetu. Přehled zaplacených záloh na důchodové pojištění pro OSVČ (tzv. inventura pohledávek) Česká správa sociálního zabezpečení od 1. ledna 2022 spustila novou službu, která má vést k usnadnění pro OSVČ při vyřizování úředních záležitostí a směřuje k elektronizaci státní správy. Současně přestala rozesílat tzv. inventuru pohledávek, resp. přehled zaplacených záloh na důchodové pojištění, které má OSVČ povinnost platit každý měsíc. Nově tak musí OSVČ využít online nástrojů, aby se k inventuře dostala. Součástí služby je i jednodušší vyplnění a podání Přehledu o příjmech a výdajích. Nutnou podmínkou pro využití služby je zřízení tzv. Identity občana nebo aktivní datová schránka. V případě, že OSVČ nedisponuje datovou schránkou a nemá ani zřízenou Identitu občana, může osobně navštívit pobočku ČSSZ a požádat o tištěnou inventuru pohledávek. K čistě elektronickému řešení existuje alternativa v podobě možnosti navštívit pobočku ČSSZ a vyžádat si tištěnou verzi přehledu zaplacených záloh na důchodové pojištění. Ve svém podání ani doplnění jste neuvedl, jakou konkrétní újmu Vám tato změna způsobila. Proto z mého pohledu nevzniklo podezření na diskriminaci, a neshledal jsem proto ani důvody pro zahájení šetření vedeného proti ČSSZ. Rád bych též upozornil, že od roku 2023 vznikne všem OSVČ datová schránka. [6] Podnikající fyzické osoby ji přitom nebudou moci znepřístupnit (tj. vypnout). Oznámení o povinnosti podrobit se izolaci nebo karanténě a elektronický certifikát o prodělání covid-19 V obecné rovině uvádíte znepokojení nad tím, že by Vám mohla být nařízena karanténa formou SMS. K tomuto bych rád uvedl, že v době vrcholící pandemie bylo běžnou praxí, že krajská hygienická stanice informovala o nařízení karantény pouze telefonicky, aniž by o tom vyhotovovala rozhodnutí. Proti této praxi se však postavily soudy, které tento postup označily za nesprávný [7] a upozornily především na nutnost vyhotovení písemného rozhodnutí. Následně bylo do tzv. pandemického zákona [8] doplněno ustanovení, [9] které výslovně zakotvuje možnost učinit oznámení o povinnosti podrobit se izolaci nebo karanténě ústně nebo písemně, včetně prostředku komunikace na dálku. Současně byla zakotvena i možnost požádat ústně či písemně o prošetření důvodnosti nařízení izolace či karantény. Ministerstvo zdravotnictví s účinností od 1. července 2022 vydalo k provedení pandemického zákona vyhlášku upravující právě formu oznámení o nařízení izolace nebo karanténního opatření. [10] Tato vyhláška upravuje zasílání oznámení o nařízení izolace nebo karanténního opatření prostřednictvím datové zprávy zasílané datovou schránkou. V případě, že někdo nemá zřízenou datovou schránku, je možné oznámení zaslat textovou zprávou (SMS), elektronickou poštou nebo telefonicky. Vyhláška pak podrobně upravuje, jaké prvky musí takové oznámení obsahovat. Povinnou součástí všech typů oznámení je poučení o právu požádat o prošetření důvodnosti nařízení izolace nebo karanténního opatření včetně informace, jakým způsobem tak lze učinit. Výše uvedené předpisy se uplatní pouze ve stavu pandemické pohotovosti, který byl ke dni 5. května 2022 ukončen. Aby se zákon i prováděcí vyhláška aktivovaly, musela by Poslanecká sněmovna ČR znovu vyhlásit stav pandemické pohotovosti. Mohu tedy přisvědčit Vaší obavě, že v době pandemické pohotovosti je možné oznámit povinnost podrobit se karanténě i formou SMS. V současné době však stav pandemické pohotovosti netrvá. Nezpochybňuji, že oznámení formou SMS může způsobit různé potíže, nicméně se v současné době jedná pouze o hypotetický problém, proto se jím nebudu zabývat. Pokud jde o certifikát o prodělaném onemocnění, povinnost prokazovat se jím za účelem využití služeb byla zrušena ke dni 10. února 2022. Už v době Vašeho podání se tak jednalo pouze o hypotetický problém. Vyplácení důchodu Ve svém doplnění letmo zmiňujete obavu, že nebude možné vyplatit důchod, pokud oprávněný nebude mít zřízený účet v bance. V současné době je však stále možné nechat si vyplácet důchod na účet i v hotovosti. Výplatu důchodu v hotovosti zajišťuje Česká pošta, s. p. Papírové jízdenky Vaši námitku ohledně postupného ukončování prodeje papírových jízdenek pro cestování městskou hromadnou dopravou uvádíte taktéž pouze v obecné rovině. Nijak nespecifikujete konkrétní město ani řešení, ke kterému přistoupilo. Mohu tedy rovněž v obecné rovině uvést, že pro vyhodnocení konkrétní praxe by bylo nutné znát podrobnosti, na základě kterých by bylo možné posoudit, zda existuje uspokojivá alternativa k preferovaným elektronickým prostředkům. Rovněž mohu uvést, že dopravní podniky řady měst zavádějí pro lidi v seniorském věku možnost bezplatné přepravy, k níž stačí pouze předložit občanský průkaz. Konkrétní řešení včetně stanovené věkové hranice pro využívání této výhody si mohou dopravní podniky stanovit dle vlastního uvážení. Závěrem Vážený pane A., protože jsou Vaše námitky spíše obecné a neuvádíte konkrétní újmu, kterou Vám způsobila postupující elektronizace, mohl jsem se vyjádřit pouze v obecné rovině. Věřím, že moje závěry přijmete s pochopením. S pozdravem JUDr. Stanislav Křeček veřejný ochránce práv Přílohy Ombudsman Diskriminace Diskriminace z důvodu věku Ochrana spotřebitele [1] Dle § 3 odst. 1 zákona č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. [2] Ve věci řešené pod sp. zn. 76/2021/DIS jsem se zabýval zvýhodněním elektronického průkazu příjemce oproti jeho papírové podobě a zjistil jsem, že věková struktura držitelů obou forem průkazu je velmi podobná a nelze dovodit, že by jednu z forem preferovala určitá věková skupina. Tím došlo k vyvrácení podezření na diskriminaci, kterou jsem následně neshledal. [3] Viz např. zprávu veřejného ochránce práv ze dne 14. dubna 2020, sp. zn. 1628/2020/VOP, dostupnou v evidenci stanovisek ochránce z https://eso.ochrance.cz/Nalezene/Edit/8024. [4] Viz zprávu veřejného ochránce práv ze dne 14. dubna 2020, sp. zn. 1628/2020/VOP, dostupnou v evidenci stanovisek ochránce z https://eso.ochrance.cz/Nalezene/Edit/8024. [5] Viz zprávu veřejného ochránce práv ze dne 29. září 2021, sp. zn. 6935/2020/VOP, dostupnou v evidenci stanovisek ochránce z https://eso.ochrance.cz/Nalezene/Edit/9846. [6] Bližší informace o zřizování datových schránek naleznete na stránkách Ministerstva vnitra ČR pod tímto odkazem https://www.datoveschranky.info/podnikatel/podnikajici-fyzicka-osoba-zivnostnik-apod.-. [7] Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 23. dubna 2021, č. j. 10 Ad 1/2021 - 30, rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 26. dubna 2021, č. j. 30 A 177/2020-102, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. srpna 2021, č. j. 10 As 229/2021-31, rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 24. listopadu 2021, č. j. 63 A 18/2021-29, rozsudek Krajského soudu v Praze ze dne 31. ledna 2022, č. j. 43 A 74/2021-32, dostupné na stránkách Nejvyššího správního soudu www.nssoud.cz. [8] Zákon č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 39/2022 Sb. [9] Ustanovení § 8a pandemického zákona. [10] Vyhláška č. 161/2022 Sb., o podrobnostech způsobu a formy oznámení o nařízení izolace nebo karanténního opatření.