Spisová značka 14851/2022/VOP
Oblast práva Správa na úseku zaměstnanosti
Věc ostatní
Forma zjištění ochránce Zpráva o šetření - § 17
Výsledek šetření Pochybení nezjištěno
Vztah k českým právním předpisům
Vztah k evropským právním předpisům
Datum podání 25. 07. 2022
Datum vydání 14. 12. 2022
Časová osa případu
Sp. zn. 14851/2022/VOP

Text dokumentu

Vaše značka UPCR-2022/66695-20001001/1 Sp. zn. 14851/2022/VOP/EHŠ Č. j. KVOP-61733/2022 Datum 14. prosince 2022 Vážený pan Mgr. Viktor Najmon generální ředitel Úřadu práce České republiky - generální ředitelství Dobrovského 1278/25 170 00 Praha 7-Holešovice Vážený pane generální řediteli, informuji Vás, že jsem uzavřel šetření krajských poboček Úřadu práce ČR, které jsem zahájil z vlastní inciativy podle ustanovení § 9 písm. d) zákona o veřejném ochránci práv. [1] Cílem šetření bylo ověřit stávající praxi úřadů práce při poskytování příspěvků na aktivní politiku zaměstnanosti, o které požádali uchazeči o zaměstnání s exekucí nařízenou přikázáním pohledávky z účtu u peněžního ústavu, resp. tedy uchazeči o zaměstnání se zablokovaným účtem, na nějž by měl být příspěvek úřadem práce zaslán. Jak již bylo Generální ředitelství Úřadu práce ČR informováno, zahájil jsem šetření z vlastní iniciativy v této věci, protože jsem se v rámci vyřizování konkrétního podnětu v minulosti setkal s praxí úřadu práce, kdy důvodem neposkytnutí příspěvku na aktivní politiku zaměstnanosti bylo nařízení exekuce a obstavení účtu žadatele o příspěvek. Konkrétně šlo o příspěvek na zřízení pracovního místa pro osobu se zdravotním postižením za účelem výkonu samostatné výdělečné činnosti. Mou snahou bylo informovat úřady práce o možnosti poskytnutí příspěvku na aktivní politiku zaměstnanosti i žadatelům v exekuci a o možnosti ochrany příspěvku v takové situaci prostřednictvím návrhu žadatele na částečné zastavení exekuce. Usiloval jsem o zjištění, zda úřady práce v uvedené situaci žadatelům příspěvek poskytují či ne a zda je poučují o možnosti ochrany příspěvku prostřednictvím návrhu na částečné zastavení exekuce. Za tím účelem jsem se obrátil na ředitele a ředitelky jednotlivých krajských poboček Úřadu práce ČR se žádostí o spolupráci při šetření a sdělení, zda úřad práce poskytuje příspěvky na aktivní politiku zaměstnanosti i žadatelům v exekuci se zablokovaným účtem a poučuje je o možnosti ochrany příspěvku prostřednictvím návrhu na částečné zastavení exekuce. Současně jsem požádal o předložení anonymizovaných kopií vyrozumění úřadu práce o zamítnutí žádostí o příspěvky na aktivní politiku zaměstnanosti, u nichž byla důvodem zamítnutí skutečnost, že na účet žadatele je vedena exekuce, za období od 1. ledna 2020 do 30. června 2022. Pokud taková vyrozumění úřad práce nemá, vyzval jsem k upřesnění, zda je to z důvodu, že o příspěvky na aktivní politiku zaměstnanosti nežádali uchazeči, kteří měli exekuci na účet, nebo z důvodu, že takovým uchazečům úřad práce příspěvek poskytl, a odhadem v kolika případech to bylo. Poznatky získané šetřením jsem zamýšlel zobecnit a využít pro své doporučení pro praxi úřadů práce, případně metodické usměrnění Generálním ředitelstvím Úřadu práce ČR. Proto jsem o zahájení šetření krajských poboček Úřadu práce ČR informoval právě i Generální ředitelství Úřadu práce ČR. Obdržel jsem vyrozumění Mgr. Zdeňky Cibulkové, ředitelky odboru zaměstnanosti a nepojistných sociálních dávek Generálního ředitelství Úřadu práce ČR, shrnující výstupy jednotlivých krajských poboček. Mgr. Zdeňka Cibulková mě informovala, že krajské pobočky evidují pouze jeden případ, kdy byl uchazeči o zaměstnání poskytnut příspěvek na zřízení společensky účelného pracovního místa za účelem výkonu samostatné výdělečné činnosti, přičemž po jeho vyplacení úřadem práce exekutor příspěvek zablokoval. Úřad práce neměl v době rozhodování o příspěvku informace o nařízení exekuce a obstavení účtu ze strany klienta. Úřad práce zaslal exekutorovi vyjádření, že se jedná o účelově určený finanční příspěvek, přičemž nyní očekává vyjádření exekutora o výsledku "ne/odblokování" finančních prostředků. Mgr. Zdeňka Cibulková dále jako poznatek z praxe uvedla příklad krajské pobočky v Liberci z roku 2018, kdy uchazečka o zaměstnání neměla z důvodu exekuce zřízený bankovní účet a žádala o příspěvek na zřízení pracovního místa za účelem výkonu samostatné výdělečné činnosti. Úřad práce žádost posoudil dle platných kritérií k poskytnutí příspěvku (podnikatelský záměr, možnost podpory uchazeče o zaměstnání). Uchazečka o zaměstnání si zřídila účet, úřad práce schválil její žádost a informoval ji o zpracování platby. Po připsání platby na účet žadatelka "vybrala" příspěvek. Pokud by byl účet exekučně obstaven (případně příspěvek před vybráním zabaven), byl úřad práce připraven komunikovat s exekutorem a řešit nezabavitelnost účelově určeného příspěvku. Dle sdělení krajské pobočky příspěvek pomohl žadatelce nejen k podnikání, které provozuje dodnes, ale také splatit dluhy právě prostřednictvím příjmů z podnikání. Podle aktuálních vyjádření krajských poboček nezaznamenalo Generální ředitelství Úřadu práce ČR kromě individuálního podnětu šetřeného v minulosti veřejným ochráncem práv (na který navazovalo šetření z vlastní inciativy v této věci) žádný další případ zamítnutí příspěvku z důvodu nařízení exekuce a obstavení účtu žadatele o příspěvek. Generální ředitelství Úřadu práce ČR tedy nemá k dispozici požadované kopie vyrozumění o zamítnutí příspěvku v období od 1. ledna 2020 do 30. června 2022. Obecně lze podle Mgr. Zdeňky Cibulkové konstatovat, že pokud byly podané žádosti zamítnuty, tak pouze z důvodů nesplnění konkrétních podmínek pro poskytnutí příspěvku na aktivní politiku zaměstnanosti dle platných právních předpisů a vnitřních řídících aktů Úřadu práce ČR, např. z důvodu nedoplatku na pojistném a na penále na veřejné zdravotní pojištění. Mgr. Zdeňka Cibulková doplnila, že uchazeči o zaměstnání nejsou povinni oznamovat úřadu práce, že mají exekuci nařízenou přikázáním pohledávky z účtu. Tato informace nemusí být úřadu práce před vyplacením příspěvku na účet žadatele známa. Z toho důvodu není možné poskytnout informaci, kolika uchazečům o zaměstnání s nařízenou exekucí a obstaveným účtem poskytl Úřad práce ČR příspěvek v rámci aktivní politiky zaměstnanosti. Tuto informaci nemá Úřad práce ČR k dispozici. Přesto je podle Mgr. Zdeňky Cibulkové Úřad práce ČR v úzkém kontaktu se zástupci neziskových organizací, které pomáhají klientům s oddlužením. Mgr. Zdeňka Cibulková uvedla a doložila, že na základě mého šetření požádalo Generální ředitelství Úřadu práce ČR ředitele a ředitelky krajských poboček o postoupení právního výkladu veřejného ochránce práv svým zaměstnancům, kteří tak byli informováni o možnosti vyjmout účelově určený příspěvek z exekuce formou návrhu na částečné zastavení exekuce. V případě, že bude hodnotící komisi konkrétního úřadu práce známa informace, že žadatelem je uchazeč o zaměstnání s exekucí nařízenou přikázáním pohledávky z účtu u peněžního ústavu, je nutné, aby s ním byla konzultována uvedená možnost ochrany poskytnutého příspěvku na zahájení podnikání prostřednictvím návrhu na částečné zastavení exekuce. Generální ředitelství Úřadu práce ČR dále připravilo pro žadatele o příspěvek na zřízení společensky účelného pracovního místa za účelem výkonu samostatné výdělečné činnosti, který má exekučně zablokovaný bankovní účet, informační materiál, který obsahuje poučení o možnosti podat v uvedené situaci návrh na částečné zastavení exekuce. Generální ředitelství Úřadu práce ČR tak samo vstřícně přistoupilo ke konstruktivnímu řešení situace, což velice vítám, a výše zmíněná přijatá opatření považuji za dostatečná. Věřím, že najdou uplatnění v praxi, a příspěvky na aktivní politiku zaměstnanosti tak budou moct více naplnit svůj smysl a uchazeči o zaměstnání si s jejich využitím budou moct obstarat dostatečné prostředky obživy a potažmo také splatit svůj dluh (jak ostatně potvrdila i zmíněná praxe krajské pobočky v Liberci). Šetření krajských poboček Úřadu práce ČR tak končím v souladu s ustanovením § 17 zákona o veřejném ochránci práv. O ukončení šetření informuji rovněž ředitele a ředitelky krajských poboček Úřadu práce ČR. Děkuji za spolupráci. S pozdravem JUDr. Stanislav Křeček veřejný ochránce práv [1] Zákon č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů.