-
Podání podnětu/založení spisu
23. 01. 2023
-
Zpráva o šetření - § 18
13. 02. 2023
Text dokumentu
Sp. zn. 456/2023/VOP/PF Č. j. KVOP-5820/2023 Datum 13. února 2023 Vážená paní A., oznamuji Vám, že jsem na základě Vašeho podnětu ve věci dávek nemocenského při dočasné pracovní neschopnosti ("DPN") prověřil postup Pražské správy sociálního zabezpečení ("PSSZ"). Zjistil jsem, že PSSZ pochybila, neboť Vám poskytla nesprávné informace o postupu ve Vaší věci. Tím porušila ustanovení § 4 odst. 2 správního řádu [1] a principy dobré správy. Šetření jsem zahájil na základě Vámi uváděných informací a doručených příloh. Vyplynulo z nich, že Vás odborná referentka oddělení nemocenského pojištění PSSZ informovala o tom, že Váš ošetřující lékař bude muset ukončit stávající DPN a poté vystaví novou DPN s novým jménem a rodným číslem. Dle sdělení referentky Vám poté budou náležet dávky nemocenského od 15. dne trvání DPN. S uvedeným postupem jste nesouhlasila. Poukazovala jste na to, že není důvod pro ukončení DPN, neboť nedojde k opětovnému nabytí pracovní schopnosti. Namítala jste, že budete krácena na výši dávky nemocenského, která se navyšuje v závislosti na délce trvání DPN. S ohledem na okolnosti Vašeho případu a z důvodu časové úspory byl Váš podnět řešen s Českou správou sociálního zabezpečení ("ČSSZ") prostřednictvím elektronické komunikace pověřených zaměstnanců Kanceláře veřejného ochránce práv a oddělením stížností ČSSZ. Pověřená pracovnice Kanceláře veřejného ochránce práv požádala ČSSZ o vyjádření k Vašemu případu. Z podkladů zaslaných ČSSZ vyplývá, že Vám nebyla vystavena další DPN než aktuálně otevřená DPN č. XXXXXXXXXX, trvající od 30. 9. 2022. V aplikaci v NEM k výplatě dávky nemocenského ze dne 24. 1. 2023 je uvedena poznámka: "Pojištěnec B. - YYYYYYYYY doložil nový RL a jméno a příjmení - došlo ke změně pohlaví na ženské - nyní se jedná o A. - nové RČ ZZZZZZZZ - doklady předány na odd. PV, kde změnu údajů přenesli do APV NEM". ČSSZ mi sdělila, že v obdobných případech se DPN vystavená na původní rodné číslo neukončuje, ale zajistí se přenesení nových údajů o pojištěnci/pojištěnce do evidence dočasných pracovních neschopností v aplikaci NEM. Tato aplikace je elektronický systém evidence údajů při zpracování dávek nemocenského pojištění, které vedou orgány nemocenského pojištění. Níže následuje moje hodnocení. Z Vámi doložených podkladů je zřejmé, že Vám referentka nemocenského pojištění PSSZ poskytla nesprávné informace ohledně řešení Vaší situace, což by bylo možné označit za nesprávný úřední postup. V sociální oblasti platí obecná poučovací povinnost vyplývající ze správního řádu. [2] Poučovací povinnost je odrazem ústavně zaručeného práva na právní pomoc obsaženého v čl. 37 odst. 2 Listiny, který říká, že každý má právo na právní pomoc v řízení před soudy, jinými státními orgány či orgány veřejné správy, a to od počátku řízení. [3] V rámci dobré správy by měl úředník při řízení poskytnout osobě přiměřené informace o zjištěných skutečnostech a o jejích povinnostech vůči úřadu a informovat ji o postupu úřadu tak, aby osoba plně pochopila účel řízení, orientovala se v jeho průběhu a mohla využívat svá procesní práva. Úředník by se měl snažit podávat přesné informace takovým způsobem, aby nikoho neuvedl v omyl. [4] Vaše DPN od 30. 9. 2022 trvá nadále, nyní je ale nově vedena pod Vaším novým rodným číslem a novým jménem. PSSZ Vám vyplácí dávky nemocenského ode dne vzniku DPN. K avizovanému ukončení DPN a vytvoření nové DPN vůbec nedošlo. Vaše současná výše dávky nemocenského odpovídá 72 % denního vyměřovacího základu, která náleží pojištěnci od 61. dne trvání DPN. [5] Nezbývá než konstatovat, že PSSZ jednala v rozporu s § 4 odst. 2 správního řádu a principy dobré správy, když Vám poskytla nesprávné informace o postupu ve Vaší věci. Jelikož Vaše DPN nebyla ukončena (tj. ošetřujícím lékařem ani posudkovým lékařem) a nadále Vám náleží dávky ve Vámi požadované výši, šetření dle ustanovení § 18 odst. 2 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, končím. ČSSZ zpracovala informativní list důchodového pojištění, v němž naleznete doby pojištění, které ČSSZ k Vašemu jménu a rodnému číslu eviduje. Pokud kontrolou údajů zjistíte, že na listu nejsou zaznamenány všechny doby, obraťte se přímo na ČSSZ, oddělení správy individuálních kont, Křížová 25, 225 08 Praha 5. Ve svém podnětu nad rámec rozebíraného problému naznačujete některé případy, v nichž jste v minulosti spatřovala nerovné jednání ze strany škol či podnikatelských subjektů. Co je a není diskriminací, již ze zákona mohu blíže posoudit, [6] se dozvíte v přiloženém informačním letáku. Pokud se skutečně setkáváte či v budoucnu setkáte s diskriminací, které se mohu věnovat, můžete se na mě obrátit s novým podnětem. Z něho by mělo být nade vši pochybnost patrné, kdo Vás diskriminoval, z jakého konkrétního důvodu, co přesně se stalo, čeho chcete dosáhnout, zda už jste se pokusila situaci vyřešit, případně zda máte k dispozici nějaké důkazy k podpoře svých tvrzení. S pozdravem JUDr. Stanislav Křeček veřejný ochránce práv Přílohy Diskriminace Nemocenské při dočasné pracovní neschopnosti Ombudsman Informativní list důchodového pojištění [1] Ustanovení § 4 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu - Správní orgán v souvislosti se svým úkonem poskytne dotčené osobě přiměřené poučení o jejích právech a povinnostech, je-li to vzhledem k povaze úkonu a osobním poměrům dotčené osoby potřebné. [2] Ustanovení § 4 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu. [3] VEDRAL, Josef. Správní řád: komentář. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: BOVA POLYGON, 2012, s. 117 a násl. ISBN: 978-80-7273-166-4. [4] Principy dobré správy jsou dostupné na webových stránkách veřejného ochránce práv http://www.ochrance.cz/stiznosti-na-urady/pripady-a-stanoviska-ochrance/principy-dobre-spravy/. Poučovací povinnost je obsažena v principu přesvědčivosti. [5] Ustanovení § 29 odst. 1 zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění - (1) Výše nemocenského za kalendářní den činí: a) 60% denního vyměřovacího základu do 30. kalendářního dne trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo nařízené karantény, b) 66% denního vyměřovacího základu od 31. kalendářního dne trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo nařízené karantény do 60. kalendářního dne trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo nařízené karantény, c) 72% denního vyměřovacího základu od 61. kalendářního dne trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo nařízené karantény. [6] Ustanovení § 1 odst. 5 ve spojení s ustanovením § 21b zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv.