-
Podání podnětu/založení spisu
09. 04. 2021
-
Zpráva o šetření - § 17
02. 11. 2021
Text dokumentu
Sp. zn. 2210/2021/VOP/EH Č. j. KVOP-46130/2021 Datum 2. listopadu 2021 Vážený pane docente, ukončil jsem šetření podnětu, který jste podal společně s partnerkou Vašeho zemřelého syna paní A. ve věci zamítnutí její žádosti o sirotčí důchod pro jejího osiřelého syna Josefa. Úvodem uvedu, že jsem oprávněn prošetřit postup orgánů sociálního zabezpečení při vyřizování žádosti o důchod a při zjištění jejich pochybení po nich požadovat přijetí opatření k nápravě. Naproti tomu mi nepřísluší mírnit dopady jejich zákonného postupu ani nahrazovat jejich činnost či kroky žadatele o důchod. Po prošetření věci jsem dospěl k závěru, že Česká správa sociálního zabezpečení (dále jen "ČSSZ") nepochybila, když rozhodla o zamítnutí žádosti paní A. o sirotčí důchod ze dne 15. října 2018 na základě zjištění, že nejsou splněny podmínky zákona o důchodovém pojištění pro nárok na tento důchod. Z podnětu vyplynulo, že jmenovaná podala dne 15. října 2018 žádost o sirotčí důchod pro syna Josefa. ČSSZ ji po jejím posouzení rozhodnutím ze dne 26. listopadu 2018 zamítla. Z rozhodnutí je přitom zřejmé, že ČSSZ tuto žádost zamítla z důvodu nezískání potřebné doby důchodového pojištění. Po obdržení rozhodnutí ČSSZ proti němu žadatelka přes řádné poučení o možnosti využití opravného prostředku námitky neuplatnila. S odstupem času pouze podala v březnu 2020 ministryni práce a sociálních věcí žádost o odstranění tvrdosti. Ministryně však po zhodnocení věci žádost rozhodnutím ze dne 17. prosince 2020 zamítla. Následně jste se obrátili na mě podnětem v dané věci s tím, že nebyly zohledněny některé doby výdělečné činnosti zemřelého. Vznik nároku na sirotčí důchod upravuje zákon o důchodovém pojištění. [1] Nárok na sirotčí důchod má nezaopatřené dítě, zemře-li rodič či osvojitel dítěte nebo osoba, která dítě převzala do péče nahrazující péči rodičů na základě rozhodnutí soudu. Současně však musí být splněna podmínka získání potřebné doby důchodového pojištění, nedošlo-li k úmrtí v důsledku pracovního úrazu. Zákon přitom pro účely důchodového pojištění definuje pojem nezaopatřené dítě i další pojmy s tím související. [2] Sirotčí důchod pak náleží po dobu, po kterou je dítě nezaopatřené, maximálně do dovršení věku 26 let. Sirotčí důchod je důchodem pozůstalostním, pro nárok na něj je proto rozhodující, kolik doby pojištění získal zemřelý rodič či osvojitel dítěte nebo osoba, které dítě převzala do péče, v posledních deseti, případně dvaceti letech přede dnem úmrtí. Podle zákona o důchodovém pojištění vznikne nezaopatřenému dítěti nárok na sirotčí důchod, pokud tato osoba ke dni úmrtí buď pobírala starobní či invalidní důchod nebo dosáhla důchodového věku a získala dobu pojištění pro starobní důchod nebo získala dobu pojištění potřebnou pro vznik nároku na invalidní důchod nebo zemřela následkem pracovního úrazu. Tyto původně stanovené podmínky vzniku nároku na sirotčí důchod byly v průběhu let opakovaně zmírněny. Proto se podmínka doby pojištění považuje pro účely vzniku nároku na sirotčí důchod za splněnou i tehdy, byla-li získána alespoň polovina doby pojištění potřebné pro nárok na invalidní důchod, tedy získala-li osoba starší 28 let věku alespoň 2,5 roku pojištění v posledních deseti letech přede dnem úmrtí a osoba starší 38 let věku alespoň 5 let pojištění v posledních dvaceti letech přede dnem úmrtí. Od 1. února 2018 pak došlo k dalšímu zmírnění podmínek pro nárok na sirotčí důchod, proto postačí, aby zemřelý získal alespoň 1 rok "čisté" doby pojištění (získané z titulu zaměstnání, samostatné výdělečné činnosti či dobrovolné účasti na pojištění) v období posledních deseti let přede dnem úmrtí, případně zemřelý starší 38 let alespoň 2 roky "čisté" doby pojištění v posledních dvaceti letech přede dnem úmrtí. V rámci svého šetření jsem se zaměřil na skutečnost, zda ČSSZ postupovala správně, když žádost o sirotčí důchod ze dne 15. října 2018 zamítla. Aby bylo možné postup úřadu celkově posoudit, byla vyžádána opakovaná součinnost ČSSZ za účelem získání potřebných informací a písemností k věci a nad rámec toho kontaktovány též zdravotní pojišťovny zemřelého pro případné zjištění dalších dob pojištění. Z poskytnuté spisové dokumentace jsem zjistil, že žádost ze dne 15. října 2018 byla uplatněna bez mezinárodního prvku a nebyly k ní předloženy žádné doklady prokazující neevidované doby pojištění zemřelého v České republice ani v cizině. Z podrobného odůvodnění rozhodnutí ČSSZ o zamítnutí žádosti a z přiloženého osobního listu důchodového pojištění je zřejmé, že nebyly splněny podmínky zákona o důchodovém pojištění pro vznik nároku na sirotčí důchod, konkrétně nebylo prokázáno získání potřebné doby důchodového pojištění, ani ve zmírněném rozsahu. Z důvodu nesplnění potřebné doby pojištění proto ČSSZ žádost rozhodnutím ze dne 26. listopadu 2018 zamítla. Veškerá prokázaná doba pojištění byla přitom zhodnocena dle evidence ČSSZ. Co se týče šetřených dob pojištění, podle údajů uvedených v žádosti o důchod zahájila Okresní správa sociálního zabezpečení Děčín (dále jen "OSSZ") dne 15. října 2018 šetření doby evidence zemřelého na úřadu práce. Výsledek svého šetření pak dodatečně postoupila ČSSZ dne 24. října 2018. Provedené šetření ČSSZ doložila. K Vašemu údaji o nezohlednění doby pracovní činnosti pro XX, o. s., od dubna 2011 do konce července 2012 ČSSZ uvedla, že v uvedeném období byl zemřelý evidován na úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání, což i doložila. Z Vámi přiložených písemností přitom vyplývá, že se v daném případě jednalo o dohody o provedení práce. V takovém případě však není vždy založena účast na důchodovém pojištění. Ta je dána pouze tehdy, jestliže příjem z dohody přesáhl v kalendářním měsíci částku 10 tisíc Kč. Podle poznámek, které jsou obsaženy v žádosti o důchod, byla doba pojištění ověřena dle evidence ČSSZ a k dosud případně neevidovaným dobám pojištění nebyly předloženy žádné doklady. Protože žádost neobsahuje žádné konkrétní informace o zaměstnání zemřelého a nebyly předloženy ani žádné doklady k jejich případnému posouzení, neprováděla ČSSZ šetření dalších dob pojištění. Proti rozhodnutí o zamítnutí žádosti o sirotčí důchod ze dne 26. listopadu 2018 nepodala žadatelka námitky a ani se na ČSSZ neobrátila podáním, v němž by zpochybnila zhodnocené doby pojištění. Rovněž neuplatnila novou žádost o sirotčí důchod, ke které by dokládala či v ní označila další doby pojištění zemřelého. Jediný podnět v dané věci podala paní A. dne 5. března 2020 formou žádosti o zmírnění tvrdosti zákona. V ní mimo jiné uvedla, že její partner byl velký cestovatel a dobrodruh, který pobýval několik let ve Velké Británii, Španělsku a Irsku, avšak nepodařilo se jí ani s pomocí přátel zemřelého zajistit žádné doklady, které by potvrzovaly jeho výdělečnou činnost v zahraničí. Bylo též zřejmé, že v dané věci marně kontaktovala i zastupitelské úřady. Ministryně práce a sociálních věcí však žádosti o odstranění tvrdosti rozhodnutím ze dne 17. prosince 2020 nevyhověla. V odůvodnění uvedla, že ani na základě důvodů, které žadatelka uvedla na podporu své žádosti, nelze v jejím případě trvání na zákonem stanovených podmínkách považovat za tvrdost předpisů sociálního zabezpečení. V situaci, kdy žadatelka nedoložila či alespoň neoznačila při podání žádosti další doby důchodového pojištění, než byly v té době v evidenci ČSSZ, nelze přičítat k tíži orgánu sociálního zabezpečení, že neprováděl další šetření dob pojištění. Z výše uvedeného je zřejmé, že ČSSZ postupovala správně, když žádost o sirotčí důchod zamítla v situaci, kdy nebylo prokázáno splnění podmínek zákona o důchodovém pojištění pro vznik nároku na tento důchod. Výsledek předchozího řízení však neznamená, že žadatelka nemůže podat žádost novou a doložit či alespoň v žádosti označit další doby důchodového pojištění zemřelého, například na základě nově nalezeného životopisu či jiných zjištění. V nové žádosti je třeba označit co nejpřesněji, ve kterém období pobýval a pravděpodobně i pracoval Váš syn v určitém státě. Je vhodné uvést i dosud zjištěné zaměstnavatele. Nově podanou žádostí a v ní uvedenými novými skutečnostmi se poté musí orgány sociálního zabezpečení opětovně zabývat, doplnit šetření dob pojištění u cizozemských nositelů důchodového pojištění a po zhodnocení věci o žádosti rozhodnout. Bude-li prokázáno získání potřebné doby pojištění, může ČSSZ rozhodnout o přiznání sirotčího důchodu. Proti rozhodnutí, se kterým by žadatelka nesouhlasila, se může bránit podání námitek, případně proti rozhodnutí o námitkách i uplatněním správní žaloby. Pro úplnost též uvedu, že žádost o odstranění tvrdosti lze případně podat i opakovaně, nesmí však obsahovat tytéž důvody. Z podkladů nevyplynulo, že by se ČSSZ zamítnutím žádosti o sirotčí důchod ze dne 15. října 2018 dopustila pochybení, své šetření proto uzavírám podle ustanovení § 17 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv. S pozdravem JUDr. Stanislav Křeček veřejný ochránce práv [1] Ustanovení § 52 zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění. [2] Ustanovení § 20 a následující zákona o důchodovém pojištění.