Spisová značka 3731/2010/VOP
Oblast práva Řízení o odstranění staveb
Věc řízení o odstranění stavby
Forma zjištění ochránce Zpráva o šetření - § 18
Výsledek šetření Pochybení zjištěno
Vztah k českým právním předpisům 200/1990 Sb., § 50, § 58
500/2004 Sb., § 12, § 54, § 94
183/2006 Sb., § 133, § 174
Vztah k evropským právním předpisům
Datum podání 09. 07. 2010
Datum vydání 06. 06. 2011
Časová osa případu
Sp. zn. 3731/2010/VOP

Právní věty

Pokud je v případě sporu o zásah stavbou do sousedního pozemku zajištěno polohopisné zaměření stavby a vyjde při něm najevo, že namítaný zásah je v toleranci tzv. základní střední souřadnicové chyby pro dané území, lze přijmout závěr stavebního úřadu, dle něhož k zásahu prokazatelně nedošlo a není důvod k řešení věci veřejnoprávní cestou. Pak zbývá sporným stranám ještě možnost případného řešení věci občanskoprávní cestou.

Text dokumentu

V Brně dne 9. června 2011 Sp. zn.: 3731/2010/VOP/SN Průběžná zpráva o šetření veřejného ochránce práv neřešení námitky provádění stavby plotu na cizím pozemku A - Obsah podnětu Dle ustanovení § 14 a násl. zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů, jsem vedla šetření k podnětu paní E.Š., proti postupu Úřadu městské části a Magistrátu města ve věci stavby oplocení pozemků paní V.B., mezi pozemky parc.č. 694/1, 694/2 (paní B.) a p.č. 325/1 a 325/2 (manž. Š.) v k.ú. L. Konkrétně se podnět týká postupu: 1) Úřadu městské části, odboru územního rozvoje a výstavby (dále "stavební úřad"), ve věci samotné stavby již zmíněného plotu, který dle názoru stěžovatelky zasahuje betonovou podezdívkou částečně do jejího pozemku parc.č. 325/1 v k.ú. L; 2) Městské části, komise k projednávání přestupků (dále "KPP"), která uložila stěžovatelce pokutu za přestupek - poškození části hraniční nedokončené podezdívky předmětného plotu, v hranici mezi pozemky parc.č. 694/1 a 325/1 v k.ú. L; v té souvislosti se podnět týká i postupu Magistrátu města, odboru vnitřních věcí, který neshledal důvod k přezkumu citovaného sankčního rozhodnutí na základě podnětu stěžovatelky. Předmětné záležitosti jsem se na základě pověření veřejného ochránce práv JUDr. Pavla Varvařovského ujala já, neboť ochránce využil své možnosti dané mu ustanovením § 2 odst. 4 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů, delegovat na mě některé oblasti své činnosti, do níž patří i oblast stavebního řádu. B - Skutková zjištění V zájmu přesného posouzení celé záležitosti jsem shromáždila potřebný podkladový materiál a informace o uvedené záležitosti, a to v součinnosti s Úřadem městské části a Magistrátem. Kromě toho vycházím z poznatků z místního šetření na pozemcích parc.č. 325/1 a 325/2 v k.ú. L dne 9. 3. 2011, kde byla za účasti manž. Š. pořízena fotodokumentace zjištěného stavu věcí. Ze všech takto získaných podkladů vyplynuly skutečnosti, které popisuji dále. K tomu ještě pro přesnost uvádím, že pokud budou v dalším textu jmenována parcelní čísla pozemků, vždy se jedná o katastrální území L; toto k.ú. zde již proto nebude opakovaně uváděno. Záležitost oplocení Podle vyjádření stavebního úřadu, podaného k mé předchozí výzvě, byla součástí ohlášení stavby rodinného domu, k němuž stavební úřad vydal dne 11. 10. 2007 souhlas s provedením ohlášené stavby pod sp. zn. STU/20/0700719/000/001, také oprava stávajícího plotu v původní trase mezi pozemky parc.č. 694/1, 694/2 (paní B) a p.č. 325/1 a 325/2 (manž. Š). Tuto opravu měla představovat výměna sloupků a drátěného pletiva, kotveného do stávající kamenné podezdívky, s případným doplněním porušené podezdívky. Později (15. 5. 2008) ohlásila paní B stavebnímu úřadu změnu stavby rodinného domu, týkající se také oplocení: zahájením stavby mělo vyjít najevo, že původní kamenné zídky jsou ve špatném technickém stavu, proto projektant navrhl jejich odstranění a nové vyzdění s pomocí KB betonových pohledových bloků; nově má vzniknout podezdívka v různých výškách dle terénu pod drátěné pletivo na ocelových sloupcích v původní trase kamenných zídek. Ohlášení změn stavební úřad akceptoval mlčky. Opakovaně uplatňovanou námitkou manž. Š, dle níž došlo při budování nového plotu k zásahu do jejich pozemku parc.č. 325/1, se stavební úřad zabýval se závěrem, že jde o spor o hranici mezi pozemky, jehož řešení nepřísluší řešit úřadu, ale soudu. Stavební úřad mi k tomu sdělil, že opakovaně provedl tzv. "obhlídku stavby", ale žádné pochybení neshledal, a neprováděl již tedy kontrolní prohlídku této stavby. Ve svém vyjádření stavební úřad také uvedl, že z podnětu paní B se pokusil řešit spor s manž. Š podáním písemného vysvětlení ze dne 13. 4. 2010. V tomto vysvětlení stavební úřad navázal na stručný popis rozsáhlejší akce realizované v minulých letech v k.ú. L, nazývané "Rekonstrukce ....." (investor - statutární město), kolaudované v roce 2007. Jednalo se o soubor objektů, jejichž součástí bylo mimo jiné i vybudování účelové komunikace pro obsluhu vodního toku, umístěné na pozemku parc.č. 665/1, který má charakter vodní plochy a představuje zakrytou část horního toku........., dále bylo vybudováno nové oplocení vlastníkům pozemků, vesměs zahrad, přilehlých k této účelové cestě, anebo jiným částem stavby, jako náhrada za stavbou znehodnocené oplocení (po dohodě mezi vlastníky a investorem). Vybudování tohoto oplocení již nepožadovala paní B, takže stavba plotu podél komunikace byla ukončena stavbou plotu pro manž. Š, v hranici mezi pozemky parc.č. 325/1 a 325/2. Samotné zakončení tohoto plotu sloupkem mezi pozemky paní B (parc.č. 694/1, 694/2) a manž. Š (parc.č. 325/1, 325/2) ale podle vyjádření stavebního úřadu nevymezuje přesnou hranici mezi týmiž pozemky, nýbrž je pouze konstrukčním prvkem oplocení. Podle názoru stavebního úřadu stěžovatelka sloupek plotu chybně chápe jako hraničník a domáhá se posunutí podezdívky plotu paní B až na úroveň uvedeného sloupku oplocení. Poznatky z místního šetření Šetřením na místě samém dne 9. 3. 2011 bylo možno zjistit, že oplocení mezi pozemky manž. Š parc.č. 325/1 a 325/2 (jako část oplocení podél účelové komunikace, zbudované v rámci akce nazývané "Rekonstrukce .......") probíhá kolmo ve vztahu k nově budovanému oplocení paní B (mezi pozemky parc.č. 325/1 manž. Š a parc.č. 694/1 paní B). Sloupek, jímž je ukončeno drátěné oplocení, které odděluje pozemky parc.č. 325/1 a 325/2, sice není hraničníkem, nicméně nachází se přesně v polovině šíře betonové podezdívky nového plotu mezi pozemky parc.č. 325/1 a 694/1. Podle sdělení stěžovatelů se pod zídkou, rovněž v polovině její šíře, měl nacházet hraničník, což ale nebylo možno ověřit (zídka byla sice částečně ubourána, nikoliv ale po terén). Bylo nicméně možné vidět hraničník při drátěném oplocení mezi pozemky parc.č. 694/2 a 325/2, který měl být vytyčen odborným geodetem a je dle sdělení stěžovatelky uznáván úřady. Nutno dodat, že zmíněné oplocení mezi pozemky parc.č. 694/2 a 325/2 končí také u zmíněného sloupku oplocení mezi parc.č. 325/1 a 325/2, kolmo k hranici mezi těmito pozemky, a to rovněž v polovině šíře zídky mezi pozemky parc.č. 325/1 a 694/1. O zjištěném stavu věcí byla pořízena fotodokumentace. Záležitost pokuty KPP rozhodnutím ze dne 29. 1. 2010, čj. 284/09, uložila paní Š dle ustanovení § 50 odst. 1 písm. a) zákona o přestupcích[1] za přestupek proti majetku pokutu ve výši 500,- Kč. Konkrétně mělo dojít k tomu, že paní Š rozebrala část hraniční nedokončené podezdívky plotu paní B v bezprostřední blízkosti výše zmíněného sloupku oplocení mezi pozemky parc.č. 325/1 a 325/2 (mělo dojít k odstranění dvou celých a dvou půlek betonových tvárnic). Věcí se KPP zabývala na základě návrhu Policie ČR na projednání přestupku a vycházela ze spisového materiálu předloženého PČR, obsahujícího záznamy o podání vysvětlení v případě paní B i paní Š, dále protokol o ohledání. KPP vycházela také z ústního projednání věci, které proběhlo dne 21. 12. 2009 a při němž paní Š zastoupil pan Š. Do protokolu z uvedeného projednání uvedla paní B krom jiného, že realizovala oplocení na svém pozemku podle zaměření provedeného Ing. K. na objednávku manž. Š. To paní Š svým vyjádřením adresovaným KPP ze dne 11. 1. 2010 zpochybnila a sdělila, že dostavěním zídky (betonové podezdívky nového plotu) až k hraničnímu bodu a k plotu stěžovatelů byl znemožněn přístup k hraničnímu bodu i k samotnému plotu. Zde také došlo k částečnému odstranění tvárnic paní Š a poté následovalo projednání tohoto jednání jako přestupku, kdy stěžovatelka namítala, že pouze odstraňovala tvárnice přesahující na její pozemek. Stěžovatelka se původně proti rozhodnutí KPP ze dne 29. 1. 2010 neodvolala, posléze ale, k datu 23. 9. 2010, požádala Magistrát, odbor vnitřních věcí (dále "magistrát"), o jeho přezkoumání dle ustanovení § 94 odst. 1 správního řádu[2]. Magistrát však důvod k přezkumu neshledal a toto sdělil stěžovatelce dopisem ze dne 15. 10. 2010. V té souvislosti magistrát upozornil, že předmětem přestupkového řízení bylo zásadně posouzení otázky, zdali jednání paní Š naplnilo znaky skutkové podstaty projednávaného přestupku, či nikoliv. C - Právní zhodnocení Postup stavebního úřadu Z dosud shromážděných podkladů lze zjistit, že tzv. oprava plotu skutečně byla součástí původně (v r. 2007) ohlášené stavby rodinného domu, stejně jako se součástí později ohlášené změny stavby domu před dokončením (v r. 2008) stala výměna celého původního plotu. Také je ale skutečností, že již od roku 2008 uplatňovali manž. Š ke stavebnímu úřadu (dne 27. 10. 2008) a také ke starostovi městské části (19. 1. 2009, 2. 3. 2009) podání obsahující námitku provádění stavby nového plotu na cizím pozemku, resp. na pozemku parc.č. 325/1 manž. Š. Stěžovatelka ve svém podnětu namítla, že na svá podání manž. Š nikdy neobdrželi od stavebního úřadu ani od starosty městské části odpověď. Pravdou pak je, že ani v rámci součinnosti s Úřadem městské části jsem neshromáždila žádné doklady o tom, s jakým výsledkem prověřil stavební úřad skutkové okolnosti věci na místě samém a jak o tom pisatele vyrozuměl. Jediným dokladem o postupu stavebního úřadu v souvislosti s uvedenou námitkou je jeho výše citované sdělení ze dne 13. 4. 2010, adresované paní B a manž. Š. Tento dopis (jehož sepsání iniciovala paní B) má představovat jakési vysvětlení, dle něhož sloupek, jímž končí plot mezi pozemky parc.č. 325/1 a 325/2 (v místě, kde kolmo navazuje plot paní B mezi pozemky parc.č. 325/1 a 694/1), není hraničníkem. Nezabývá se ale otázkou souladu provádění stavby plotu paní B s ohlášením stavby rodinného domu, resp. s pozdějším ohlášením změny této stavby, jehož součástí byla i výměna původního plotu včetně podezdívky. V závěru citovaného dopisu pouze stavební úřad uvádí, že není v jeho kompetenci nařizovat vlastníku pozemku opětovné vytýčení hranic, a celou záležitost definuje jako občanskoprávní. Přístup stavebního úřadu k řešení věci hodnotím jako chybný z důvodů, které bych popsala následovně. Především není namístě, aby stavební úřad námitku provádění stavby plotu na cizím pozemku (tj. na pozemku manž. Š) redukoval na spor o hranici mezi pozemky s pouhým doporučením řešit tuto otázku občanskoprávní cestou. Naopak mám za to, že primárně měla být v tomto případě řešena a řádně zodpovězena otázka provádění stavby v souladu s ohlášením. Dle ohlášení má být stavba nového oplocení prováděna v trase oplocení původního a na vlastním pozemku paní B; stavební úřad musí být podle mého názoru schopen vypořádat se s otázkou, zda tomu tak skutečně je. Pokud stavební úřad vlastním šetřením dojde k závěru, že stavba byla provedena v souladu s ohlášením a na vlastním pozemku paní B, pak by měl manž. Š ozřejmit poměry v území přesněji než pouhým vysvětlením, že sloupek ukončující plot mezi pozemky parc.č. 325/1 a 325/2 nelze zaměnit s hraničníkem. Vzhledem k tomu, jak stavba plotu navazuje na přilehlé pozemky a stavby dalších oplocení (jak bylo možné také vidět na místě samém), vnímám námitku manž. Š jako zcela pochopitelnou. Nepřísluší mi ale, abych sama namísto stavebního úřadu jejich námitku potvrdila, nebo vyvrátila. Zejména by tedy stavební úřad měl prověřit skutečný stav věcí formou kontrolní prohlídky[3]. Tzv. "obhlídka", kterou stavební úřad zmínil ve svém vyjádření, není stavebním zákonem, ale ani správním řádem, upravena jako forma zajištění důkazu; správní řád sice upravuje jako jednu z forem zajištění důkazu také ohledání[4], v záležitostech podléhajících režimu stavebního zákona by ale mělo mít přednost uplatnění speciální právní úpravy zajišťování důkazů, tj. provedení kontrolní prohlídky postupem dle ustanovení § 132 a násl. stavebního zákona. Při kontrolní prohlídce by stavební úřad měl skutečný stav věcí hodnotit s pomocí všech podkladů, které k předmětné věci existují, tedy i včetně vytýčení hranic mezi pozemky. Případné nové vytýčení hranice mezi pozemky, pokud již bylo provedeno, skutečně nelze opakovaně požadovat, a to nejen od stavebníka, ale ani od manž. Š, kteří toto zajistili již v roce 2007 prostřednictvím Ing. K, úředně oprávněného zeměměřického inženýra[5]. Nicméně, je v působnosti stavebního úřadu uvážit, zdali by bylo v zájmu přesného posouzení věci vhodné i případné využití tzv. expertní součinnosti dle ustanovení § 174 stavebního zákona[6]. Stavební úřad by měl s výsledkem posouzení souladu stavby plotu s ohlášením seznámit manž. Š, a řádně tak reagovat na jejich dřívější podání v této věci. Postup KPP a magistrátu K záležitosti projednání přestupku paní Š dle ustanovení § 50 přestupkového zákona (proti majetku) musím uvést, že k postupu a výslednému rozhodnutí KPP nemám zásadních výhrad, pro něž bych považovala za vhodné přijmout opatření dle zákona o veřejném ochránci práv. KPP měla k posouzení věci podklady, které jí dle ustanovení § 58 přestupkového zákona poskytla Policie ČR. Ta v souladu s ustanovením § 58 odst. 2 písm. f) cit. zákona provedla nezbytná šetření k zajištění důkazních prostředků potřebných pro pozdější dokazování před správním orgánem (tj. KPP) a projednání přestupku navrhla. Sama stěžovatelka později jednání odpovídající přestupku nepopřela, i když vysvětlila, co ji k rozebrání části zděné podezdívky plotu sousedky vedlo. K tomu musím dodat, že toto vysvětlení samo o sobě nemohlo nic změnit na samotné skutečnosti, že k přestupku došlo. Stav věcí, který sama stěžovatelka vyhodnotila jako problém, bylo třeba řešit cestou právní, třebaže tato cesta se z pochopitelných důvodů mohla stěžovatelce jevit jako zdlouhavá a bezvýsledná. Pokuta za přestupek byla stěžovatelce sice vyměřena při dolní sazbě zákonem stanovené sazby (která je ustanovením § 50 odst. 2 přestupkového zákona vymezena od 0 Kč do 15 000,- Kč), mimo jiné však i proto, že KPP zohlednila i vyjádření paní Š, že motivem jejího jednání bylo odstranit části zdi zasahující na její pozemek, aniž by chtěla samotnou stavbu poškodit. Za daných okolností nemám důvod vytýkat ani magistrátu, že nepřistoupil k přezkumu rozhodnutí KPP ze dne 29. 1. 2010 v této věci. Přezkoumat pravomocné rozhodnutí lze pouze pro nezákonnost, a ta nebyla v daném případě shledána. Magistrát kromě toho postupoval v souladu s ustanovneím § 94 odst. 1 správního řádu, dle něhož jestliže správní orgán neshledá důvody k zahájení přezkumného řízení, sdělí tuto skutečnost s uvedením důvodů do 30 dnů podateli. V daném případě magistrát skutečně na podání paní Š do 30 dní reagoval. Zbývá mi přesto jedna výtka, kterou musím vyslovit jak KPP, tak i magistrátu, která ale nesměřuje přímo k vydání rozhodnutí KPP o pokutě ani k pozdějšímu posuzování tohoto rozhodnutí magistrátem. Týká se okolnosti, že paní Š v rámci přestupkového řízení (v podání ze dne 11. 1. 2010) a později i v podnětu k přezkoumání rozhodnutí o pokutě uváděla i skutečnosti, jejichž posouzení by příslušelo stavebnímu úřadu (přesah zídky na pozemek manž. Š). Přesto KPP ani magistrát v této části podání paní Š nepostoupily stavebnímu úřadu podle příslušnosti dle ustanovení § 12 správního řádu. Přitom magistrát ve svém sdělení paní Š (o neshledání důvodů k přezkumu rozhodnutí KPP) uvedl, že správní orgán I. stupně nebyl oprávněn zabývat se obsahem žádostí adresovaných jiným správním orgánům; tím spíše není jasné, proč k postoupení nedošlo. Mám za to, že KPP i magistrát by měly tato podání stavebnímu úřadu dle citovaného ustanovení správního řádu ještě dodatečně postoupit vzhledem k tomu, že se rovněž vztahují k otázce souladu stavby plotu s ohlášením, kterou stavební úřad zatím nedořešil. D - Závěr Jak vyplývá z výše popsaného sledu událostí a z mých závěrů, ke kterým jsem ve věci dospěla, pochybení jsem shledala v postupu stavebního úřadu, částečně pak i v postupu KPP a magistrátu. Z tohoto důvodu předkládám tuto zprávu k vyjádření v souladu s ustanovením § 18 odst. 1 zákona o veřejném ochránci práv k vyjádření starostovi městské části a primátorovi statutárního města. V podrobnostech odkazuji zejména na předešlou část C této zprávy obsahující právní zhodnocení celé věci. V neposlední řadě bude tato zpráva zaslána také stěžovatelce. RNDr. Jitka S e i t l o v á zástupkyně veřejného ochránce práv úryvek z dopisu stěžovatelce ze dne 11. 1. 2012 Vzhledem k výtce, že v daném případě nevyčerpal veškeré důkazní prostředky, stavební úřad zajistil polohopisné zaměření stavby plotu mezi zmíněnými pozemky, a to prostřednictvím Ing. A. Ch., úředně oprávněného zeměměřického inženýra. Výsledkem toho je geodetická technická zpráva ze dne 16. 9. 2011. S výsledkem provedeného zaměření následně stavební úřad seznámil dne 9. 11. 2011 stavebníka, Vás a pana V. Š. Z jednání kromě jiného vyplynulo, že se stavbou plotu v části za lomovým bodem mezi pozemky parc.č. ... a ... směrem k pozemku parc.č. ... jsou spokojeny obě sporné strany vzhledem k tomu, že v této části stavebník se stavbou plotu ustoupil cca 0,10 m do svého pozemku. Spor o zásah stavbou plotu do Vašeho pozemku se pak týká navazující části plotu směrem k veřejnému prostranství. Z výše citované geodetické technické zprávy Ing. A. Ch. plyne závěr, dle kterého rozestavěná zeď na pozemku parc.č. ... zasahuje v rozmezí 0,05 m – 0,08 m do pozemku parc.č. ..., namítaný zásah do sousedního pozemku je tedy v toleranci základní střední souřadnicové chyby mxy = 0,14 m v k.ú. L. Stavební úřad na základě těchto skutečností vyslovil závěr, dle něhož okolnost, že zásah do sousedního pozemku je v již zmíněné toleranci, znamená, že spor o hranici mezi pozemky může rozhodnout pouze soud. Podle názoru stavebního úřadu nebylo prokazatelně zjištěno, že stavba zasahuje do pozemku manž. Š., přičemž povolená stavba plotu může být dokončena tak, jak byla povolena, tj. v hranici mezi pozemky parc.č. .... a ..., směrem do veřejného prostranství. Na výsledek jednání jste Vy a pan Š. reagovali společným podáním ze dne 16. 11. 2011 určeným stavebnímu úřadu. Tímto jste zejména sdělili, že nemůžete akceptovat stanovisko, dle něhož je přesah plotu v povolené toleranci. Je zřejmé, že trváte na námitce nedodržení hranice ve smyslu vytyčení provedeného geodetem Ing. K., resp. protokolu o vytyčení ze dne 12. 3. 2008, s tím, že dle tohoto dokumentu je v části mezi lomovými body č. 3272-117 a 2580-52 odchylka 0,00 – 0,25 m. Ještě dopisem ze dne 7. 12. 2011 adresovaným vedoucí stavebního úřadu jste také zpochybnili závěr stavebního úřadu o ústupku stavebníka ve Váš prospěch (posunutí části plotu o již zmíněných 0,10 m směrem do pozemku stavebníka). Vážená paní Š., dovolte mi, abych Vám nyní sdělila, jakým způsobem nadále hodnotím celou záležitost. Jak už vyplývá ze závěrečného stanoviska, předmětem mnou vedeného šetření nebylo přimět stavební úřad k tomu, aby vyřešil spor mezi Vámi a stavebníkem o tom, kudy přesně vede hranice mezi Vašimi pozemky, a přijmout opatření v případě zjištění, že prováděná stavba zasahuje do Vašeho pozemku. Ani případný takový zásah by totiž nemusel nutně znamenat realizaci stavby v rozporu s ohlášením. Podle ohlášení má být stavba prováděna v trase původních zídek, které dříve plnily funkci plotu mezi pozemky. Stavební úřad na základě aktuálního zaměření skutečného provedení stavby nezjistil její provádění v rozporu s ohlášením, zároveň ale nemohl s jistotou potvrdit, ani vyloučit zásah stavby do Vašeho pozemku. To by pak mohlo nasvědčovat tomu, že ani původní kamenné zídky nebyly výhradně na pozemku stavebníka, nejde však o doklad toho, že by ohlášená stavba byla prováděna v rozporu s ohlášením. Avšak jedině takový rozpor bych mohla hodnotit jako důvod k opatřením veřejnoprávní povahy ze strany stavebního úřadu. Stavební úřad měl tedy především zjistit, zda je stavba oplocení prováděna podle ohlášení. Z vyjádření stavebního úřadu, které jsem obdržela k závěrečnému stanovisku, vyplynulo, že stavební úřad na základě aktuálních zjištění nezjistil rozpor stavby s ohlášením, a tedy ani důvod k jejímu pozastavení a dalším opatřením. Stavební úřad při posuzování této konkrétní věci vycházel kromě jiného z aktuálního polohopisného zaměření již prováděné stavby, které sám objednal u úředně oprávněného zeměměřického inženýra. Na základě tohoto zaměření stavební úřad dospěl také k názoru, že zásah stavby plotu do Vašeho pozemku nelze s jistotou prokázat vzhledem k tomu, že jde o zásah v již zmíněné toleranci základní střední souřadnicové chyby. Jedná se o úvahu stavebního úřadu, kterou úřad vyslovil na základě řádně zajištěného podkladu zpracovaného osobou k tomu kvalifikovanou. Musím dodat, že stavební úřad ani není příslušný k tomu, aby poskytnuté zaměření, resp. jeho závěry, případně zpochybnil. [1] Zákon č. 200/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů. [2] Zákon č. 500/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů. [3] Dle ustanovení § 133 odst. 2 písm. a) stavebního zákona (zák. č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů) stavební úřad při kontrolní prohlídce zjišťuje dodržení rozhodnutí nebo jiného opatření stavebního úřadu týkajícího se stavby anebo pozemku. [4] Správní řád zná důkaz formou "ohledání" a přichází v úvahu i v případě nemovitých věcí (viz jeho ustanovení § 54), nicméně i využití tohoto postupu předpokládá dodržení konkrétních pravidel, včetně vyrozumění osoby, která je oprávněna s ohledávanou věcí nakládat, vyžaduje se též pořízení protokolu o ohledání dle ustanovení § 18 odst. 3 správního řádu. [5] V této souvislosti nelze nevzpomenout vyjádření paní B do protokolu z projednání přestupku paní Š, že při výstavbě plotu uvedené vytýčení upřednostnila. [6] Dle ustanovení § 174 odst. 1 stavebního zákona v souvislosti s územním a stavebním řízením, s posuzováním způsobilosti stavby k užívání, se změnami v užívání stavby, s odstraňováním stavby, s dohledem a uplatňováním svých zvláštních pravomocí může stavební úřad zabezpečit součinnost autorizovaného inspektora, znalce a vědeckého nebo jiného specializovaného odborného pracoviště.