Spisová značka 5299/2014/VOP
Oblast práva Energetický regulační úřad, Státní energetická inspekce
Věc ostatní
Forma zjištění ochránce Odložení
Výsledek šetření Nezjišťuje se
Vztah k českým právním předpisům 458/2000 Sb., § 10 odst. 2 písm. a)
500/2004 Sb., § 27 odst. 1
Vztah k evropským právním předpisům
Datum podání 25. 08. 2014
Datum vydání 22. 09. 2014
Časová osa případu
Sp. zn. 5299/2014/VOP

Text dokumentu

Zástupce veřejné ochránkyně práv JUDr. Stanislav Křeček V Brně dne 22. září 2014 Sp. zn.: 5299/2014/VOP/PN Vážený pane doktore, odpovídám na Vaše podání doručené dne 15. srpna 2014, které se týká postupu Energetického regulačního úřadu (dále jen "ERÚ") v návaznosti na podání Vašeho mandanta pana R. D. Vyřízení podnětu jsem se na základě pověření veřejné ochránkyně práv Mgr. Anny Šabatové, Ph.D., ujal já, neboť veřejná ochránkyně práv využila své možnosti dané jí ustanovením § 2 odst. 4 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů, přenést na mě některé oblasti své působnosti, do nichž spadá i činnost Energetického regulačního úřadu. Z dokumentů přiložených k Vašemu podnětu vyplývá, že se Váš mandant domáhá zahájení řízení o zrušení licence energetické společnosti, a. s.., jakož i zahájení řízení o správním deliktu proti uvedené společnosti, a to z důvodu, že daný držitel licence nemá dle tvrzení Vašeho mandanta vlastnické či užívací právo k plynovodu "Vlt přípojka plynu J.". V první řadě, s ohledem na obsah některých Vašich podání,[1] v nichž se např. dovoláváte účastenství dle § 27 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, uvádím, že účastníkem obou typů řízení, jejichž zahájení se Váš mandant dovolává, je pouze subjekt, proti němuž se vedou (tj. držitel licence). Nadto je třeba si uvědomit, že řízení o správním deliktu lze zahájit pouze z moci úřední. Řízení o zrušení licence lze rovněž zahájit z moci úřední, případně také na návrh držitele licence. Z uvedeného vyplývá, že neexistuje žádná další osoba, která by mohla učinit podání (návrh), jehož následkem by bylo zahájení uvedených řízení. Skutečnost, že v případě řízení o správních deliktech není účastenství dotčených osob myslitelné, potvrzuje např. rozhodnutí rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ve věci sp. zn. 1 Afs 81/2010 ze dne 8. 11. 2011, které jasně deklaruje, že rozhodováním o správním deliktu nemůže být přímo dotčeno žádné veřejné subjektivní právo či povinnost podatele podnětu, které by zakládalo jeho účastenství v deliktním řízení. Tuto skutečnost nijak neovlivňuje ani to, že podatel může mít právní zájem na výsledku řízení o správním deliktu vzhledem k jeho vlastním soukromoprávním vztahům. Jedná se však o dotčení nepřímé, a navíc o dotčení na právech soukromých nikoliv veřejných. Veřejnoprávní kontrola však nesleduje primárně zájem jednotlivce, nýbrž jejím cílem je hájit veřejný statek jako takový a trestat porušování právních norem (obvykle veřejného práva).[2] Váš mandant je tedy v pozici podatele podnětu ve smyslu § 42 správního řádu, dle něhož má právo být vyrozuměn, jak správní orgán naložil s jeho podnětem (zahájil správní řízení, neshledal důvody pro zahájení správního řízení z moci úřední, postoupil podnět příslušnému správnímu orgánu). Postupem dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, může také získat kopii vydaného rozhodnutí ve věci, nabylo-li právní moci. Aniž bych nyní posuzoval otázku, zda skutečnosti uváděné Vaším mandantem v obecné rovině odůvodňují zahájení řízení o zrušení licence dle § 10 odst. 2 písm. a) energetického zákona[3] nebo řízení pro podezření ze spáchání správního deliktu dle § 91 odst. 1 písm. b) uvedeného zákona, z Vámi doložených podkladů dovozuji, že předmětem řízení vedeného pod sp. zn. 23 C 238/2012 u Okresního soudu v Českých Budějovicích. je mj. vlastnictví předmětného plynovodu, resp. oprávněnost jeho umístění na pozemku Vašeho mandanta. Za dané situace, kdy soud rozhoduje o otázce, která má zásadní vliv i na případný další postup ERÚ, považuji za rozumné vyčkat závazného rozhodnutí v soudním řízení. Soudní rozhodnutí pak nutně bude determinovat i postup ERÚ. S ohledem na uvedené úvahy neshledávám v tuto chvíli důvod pro zahájení šetření postupu Energetického regulačního úřadu, a proto Váš podnět odkládám v souladu s § 12 odst. 2 písm. b) zákona o veřejném ochránci práv pro zjevnou neopodstatněnost. S pozdravem JUDr. Stanislav Křeček v. r. [1] Viz podání ze dne 5. 3. 2014. [2] Viz NAGY, P., SLOVÁČEK, D. Spotřebitelská sdružení ve správních řízeních. Správní právo. Praha: Ministerstvo vnitra, 2013, č. 1, s. 34-35. [3] Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů.