-
Podání podnětu/založení spisu
03. 06. 2021
-
Odložení
26. 07. 2021
Text dokumentu
Vaše značka MUPt/60892/2020/38 Sp. zn. 3496/2021/VOP/MST Č. j. KVOP-31841/2021 Datum 26. července 2021 Vážený pane starosto, informuji Vás o výsledcích svého jednání s Ministerstvem zemědělství a Státním zemědělským intervenčním fondem (dále "SZIF"), které jsem požádal o posouzení, zda mohou městu Prachatice pomoci při zajištění finančních prostředků na péči o odebraná týraná zvířata. Ministerstvo i SZIF odpověděly na mou výzvu písemně. Zájem o osobní jednání neprojevily. Sdělení SZIF SZIF žádnými volnými prostředky nedisponuje. Dotace poskytuje pouze na základě zásad, která vydává Ministerstvo zemědělství a od nichž se SZIF nemůže odchýlit. Jedině ministerstvo může podmínky pro poskytování dotací upravit. V nejbližší době dojde k aktualizaci zásad pro rok 2022. Pokud by se ministerstvo rozhodlo upravit podmínky dotačního programu 23.A., je SZIF připraven realizovatelnost ihned posoudit. Sdělení Ministerstva zemědělství Ministerstvo odkázalo na dotační program 23.A a postup dle § 28d zákona na ochranu zvířat proti týrání,[1] který však vzhledem k přechodným ustanovením nelze v daném případě uplatnit. Ministerstvo v současné době nemá jiné možnosti, jak poskytnout obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností (dále "ORP") finanční prostředky na zajištění předběžné náhradní péče. Právní předpisy nezakazují, aby chovatel, jehož zvířata byla umístěna do předběžné náhradní péče, tato zvířata prodal nebo daroval jiné osobě. Není známo, zda byla manipulace se zvířaty chovateli zakázána v rámci trestního řízení. Převod by neměl vést k tomu, aby se zvířata vrátila do dosavadních podmínek chovu. Jejich novým vlastníkem by se proto neměli stát příbuzní dosavadního vlastníka. Nový chovatel by mohl zajistit zvířatům řádnou péči. Další pokračování předběžné náhradní péče by pak již nebylo nezbytné. Bylo by tedy žádoucí, aby ORP upozornil dosavadní chovatele na jejich povinnost uhradit vynaložené náklady předběžné náhradní péče a aby s nimi projednal možnost převést zvířata novým chovatelům. Ministerstvo odkázalo na "Výklad k problematice zvláštního opatření, zejména k umístění týraného zvířete do náhradní péče, podle zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů", který je dostupný na http://eagri.cz/public/web/file/518405/_2017Nahradni_pece.pdf. Zákon na ochranu zvířat proti týrání není koncipován tak, že je to ORP, kdo je v konečném důsledku povinen hradit náklady předběžné náhradní péče. Vynaložené náklady je povinen nahradit ten, kdo zvířata týral. Takto vynaložené náklady může ORP vymáhat i exekučně. Hrazení nákladů předběžné náhradní péče upravuje § 28c odst. 5 zákona na ochranu zvířat proti týrání. V daném případě však neprobíhá přestupkové řízení dle tohoto zákona, nýbrž trestní řízení. Právní úprava hrazení nákladů podle zákona na ochranu zvířat proti týrání je koncipována tak, aby se vztahovala na postupy, které probíhají primárně podle tohoto zákona. Ustanovení § 28c postup hrazení nákladů v případě spáchání trestného činu neupravuje. Ministerstvo neposkytuje metodickou pomoc v případě trestních řízení na úseku ochrany zvířat proti týrání, jelikož to není v jeho kompetenci. Závěr Z odpovědí SZIF a ministerstva plyne, že jinými prostředky, než postupem dle zákona na ochranu zvířat proti týrání a dle dotačního programu 23.A, městu Prachatice se zajištěním finančních prostředků pomoci nemohou. Přikláním se k doporučení, které ministerstvo uvedlo. Město Prachatice (městský úřad) může s dosavadními vlastníky projednat převod zvířat novým vlastníkům, kteří by se pak již o zvířata postarali na své náklady, nikoliv na náklady města. Stejně jako ministerstvu však ani mě není známo, zda v trestním řízení nebylo dosavadním vlastníkům zakázáno se zvířaty právně jednat (nakládat), tj. prodat, nebo je darovat. Připomínám rovněž možnost, kterou jsem uvedl ve svém předchozím dopisu. Pokud městský úřad - vydá rozhodnutí, jímž "překlopí" předběžnou náhradní péči do náhradní péče klasické, - vydá rozhodnutí, jímž vlastníkovi zvířat přikáže, aby náklady náhradní péče nahradil, a vlastník tyto náklady neuhradí do 3 měsíců ode dne, kdy mu je rozhodnutí oznámeno, bude moci městský úřad vydat rozhodnutí, kterým se zvířata stanou vlastnictvím státu. Vážený pane starosto, ještě jednou bych rád velice ocenil postup městského úřadu, který zajistil ochranu týraným zvířatům tím, že bezodkladně rozhodl o jejich odebrání do předběžné náhradní péče. V rámci kompetencí, které mi zákon o veřejném ochránci práv[2] svěřuje, však nemohu městu Prachatice pomoci jinak, než tímto vysvětlením. S pozdravem JUDr. Stanislav Křeček veřejný ochránce práv [1] Zákon č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání. [2] Zákon č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv.