Spisová značka 5094/2015/VOP
Oblast práva Dávky státní sociální podpory
Věc přídavek na dítě rodičovský příspěvek
Forma zjištění ochránce Zpráva o šetření - § 18
Výsledek šetření Pochybení zjištěno
Vztah k českým právním předpisům 117/1995 Sb., § 19 odst. 2, § 30 odst. 1, § 62 odst. 1
359/1999 Sb., § 14 odst. 1, § 14 odst. 6, § 16 odst. 1
Vztah k evropským právním předpisům
Datum podání 18. 08. 2015
Datum vydání 10. 12. 2015
Časová osa případu
Sp. zn. 5094/2015/VOP

Text dokumentu

Veřejná ochránkyně práv Mgr. Anna Šabatová, Ph.D. V Brně dne 10. prosince 2015 Sp. zn.: 5094/2015/VOP/AV Vážená paní D., dovolte mi seznámit Vás s výsledky šetření postupu Úřadu práce České republiky, krajské pobočky v Ostravě (dále také "úřad práce"), a Úřadu městského obvodu X., které jsem vedla na základě Vašeho podnětu. Obrátila jste se na mě, protože nesouhlasíte s rozhodnutím úřadu práce ze dne 30. 7. 2015, č. j. 632075/15/OT, kterým Vám úřad práce uložil povinnost vrátit přeplatek na přídavku na dítě přiznaného D. S., narozené dne XXX, v celkové výši 2.500,- Kč, s rozhodnutím ze dne 30. 7. 2015, č. j. 632045/15/OT, kterým Vám úřad práce uložil povinnost vrátit přeplatek na přídavku na dítě přiznaného D. S., narozené dne XXX, ve výši 2.500,- Kč, a s rozhodnutím ze dne 30. 7. 2015, č. j. 632098/15/OT, kterým Vám úřad práce uložil povinnost vrátit přeplatek na rodičovském příspěvku ve výši 26.600,- Kč (vyplacený za období 12/2014 až 5/2015). Úřad práce Vám uložil povinnost vrátit přeplatky na dávkách, neboť jste neoznámila, že usnesení Okresního soudu v Ostravě ze dne 20. 6. 2014 o předběžném opatření, kterým Vám byly svěřeny nezletilé děti D. a D. S. do péče, bylo změněno usnesením Krajského soudu v Ostravě tak, že návrh na nařízení předběžného opatření se zamítá (usnesení nabylo právní moci dne 10. 12. 2014). Vážená paní D., seznámila jsem se s postupem úřadu práce i Úřadu městského obvodu X. ve Vaší věci. Bohužel Vám nemohu pomoci, neboť úřad práce postupoval při rozhodování o přeplatku na dávkách v souladu se zákonem. Přestože jste o děti fakticky pečovala, v období, za které jsou přeplatky stanoveny, jste neměla žádné soudní rozhodnutí o svěření dětí do péče. Právě rozhodnutí o svěření dětí do péče nahrazující péči rodičů je důležité pro to, aby Vám úřad práce mohl vyplácet přídavky na děti a rodičovský příspěvek.[1] V období od ledna 2015 do května 2015 jste tedy neměla nárok na přídavky na děti. Jelikož jste úřadu práce neoznámila, že předběžné opatření o svěření dětí do péče bylo zrušeno, máte bohužel nyní povinnost přídavky na děti vracet.[2] Rovněž jste povinna vrátit rodičovský příspěvek za období od prosince 2014 do května 2015. V případě rodičovského příspěvku je třeba splnit podmínky nároku na dávku po celý kalendářní měsíc, z tohoto důvodu musíte vrátit také dávku vyplacenou v měsíci prosinci 2014.[3] Není bohužel ani možné, abych prokázala, že Vás pracovníci úřadu práce nepoučili o tom, že jste měla hlásit úřadu práce zrušení předběžného opatření o svěření dětí do péče. V písemných oznámeních o přiznání sociálních dávek Vás totiž úřad práce informoval, že musíte jakékoliv změny ve skutečnostech rozhodných pro nárok na dávku úřadu práce sdělit. Seznámila jsem se rovněž s postupem Úřadu městského obvodu X. jako orgánu sociálně-právní ochrany dětí. Po prostudování spisové dokumentace jsem zjistila, že statutární město Ostrava, Úřad městského obvodu X., jako orgán sociálně-právní ochrany dětí pochybil, pokud podal návrh na nařízení předběžného opatření, kterým měly být nezletilé děti předány do Vaší péče, dle ustanovení § 74 zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, když k podání takového návrhu nebyl oprávněn. Domnívám se, že orgán sociálně-právní ochrany dětí Vás měl v prvé řadě poučit o tom, že Vy sama máte podat návrh na nařízení předběžného opatření dle § 74 občanského soudního řádu.[4] Případně mohl podat návrh, k jehož podání je podle zákona oprávněn,[5] pokud byly splněny zákonné podmínky, eventuálně měl podat podnět soudu.[6] Pokud by tak učinil, krajský soud by pravděpodobně usnesení okresního soudu o nařízení předběžného opatření z formálních důvodů nerušil a Vy byste mohla nadále o děti pečovat a pobírat sociální dávky. S ohledem na výše uvedené byste mohla zkusit požádat o poskytnutí náhrady škody,[7] která Vám vznikla v důsledku pochybení orgánu sociálně-právní ochrany dětí. Pokud byste chtěla tuto možnost vyzkoušet, můžete napsat dopis Ministerstvu práce a sociálních věcí (Na Poříčním právu 1/376, 128 01 Praha 2) a požádat o poskytnutí náhrady škody ve výši sociálních dávek, na které byste měla nárok, pokud byste měla oprávnění o děti pečovat (31.600,- Kč). Uveďte, že škoda vznikla z důvodu nesprávného úředního postupu Úřadu městského obvodu X. jako orgánu sociálně-právní ochrany dětí. V žádosti můžete uvést, že pokud by orgán sociálně-právní ochrany dětí postupoval v souladu se zákonem a uplatnil by správný návrh na svěření dětí do péče, měla byste na dávky nárok a nemusela byste je nyní vracet. K žádosti přiložte kopii usnesení Okresního soudu v Ostravě o nařízení předběžného opatření, kopii usnesení Krajského soudu v Ostravě o změně původního usnesení okresního soudu, kopie rozhodnutí úřadu práce o uložení povinnosti vrátit přeplatky na dávkách i toto mé vyrozumění. Pro inspiraci můžete využít formulář, který Vám zasílám v příloze. Formulář slouží skutečně pouze jako vodítko, nežádejte o poskytnutí přiměřeného zadostiučinění, jak je uvedeno ve formuláři, ale o přiznání náhrady škody. Žádosti o odškodnění by měly být vyřízeny v souladu s přiloženými zásadami. S ohledem na to, že jsem v postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí shledala pochybení, obracím se na správní orgán se žádostí o sdělení, jaké opatření k nápravě přijal, aby se toto pochybení v budoucnu neopakovalo. Jakmile obdržím vyjádření orgánu sociálně-právní ochrany dětí, budu Vás informovat. Uvítám, pokud mě vyrozumíte o tom, zda jste uplatnila žádost o odškodnění a jak byla vyřízena. S pozdravem Přílohy Desatero dobré praxe pro posouzení žádostí o odškodnění Žádost o přiměřené zadostiučinění za průtah správního úřadu (formulář) [1] V souladu s § 19 odst. 2 zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, přídavek na dítě náležející nezletilému nezaopatřenému dítěti se vyplácí osobě, která má dítě v přímém zaopatření, což je v souladu s § 7 odst. 10 téhož zákona osoba, které bylo dítě svěřeno do péče nahrazující péči rodičů na základě rozhodnutí soudu. [2] V souladu s § 62 odst. 1 zákona o státní sociální podpoře je příjemce dávky, který nesplnil některou jemu uloženou povinnost nebo přijal dávku nebo její část, ačkoliv musel z okolností předpokládat, že byla vyplacena neprávem nebo ve vyšší částce, než náležela, nebo jinak způsobil, že dávka byla vyplacena neprávem nebo v nesprávné výši, povinen částky neprávem přijeté vrátit; to neplatí, jde-li o přeplatek na rodičovském příspěvku. Jestliže byl rodiči vyplacen rodičovský příspěvek a nebyly přitom splněny podmínky nároku na tento příspěvek, je rodič povinen vrátit krajské pobočce Úřadu práce vyplacené částky rodičovského příspěvku, které mu nenáležely. [3] V souladu s § 30 odst. 1 zákona o státní sociální podpoře má rodič, který po celý kalendářní měsíc osobně celodenně a řádně pečuje o dítě, které je nejmladší v rodině, nárok na rodičovský příspěvek nejdéle do čtyř let věku tohoto dítěte. [4] Podle § 74 a násl. zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů. [5] Obecní úřad obce s rozšířenou působností podává za podmínek stanovených zvláštním právním předpisem návrhy soudu podle § 14 odst. 1 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů. Ocitne-li se dítě ve stavu nedostatku řádné péče anebo je-li život dítěte, jeho normální vývoj nebo jeho jiný důležitý zájem vážně ohrožen nebo narušen, je obecní úřad obce s rozšířenou působností povinen podat neprodleně návrh soudu na vydání předběžného opatření podle § 16 odst. 1 zákona o sociálně-právní ochraně dětí ve spojení s ustanovením § 924 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů ve spojení s ustanovením § 452 a násl. zákona č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních, ve znění pozdějších předpisů. [6] Podle § 14 odst. 6 zákona o sociálně-právní ochraně dětí podává obecní úřad soudu podněty k opatřením týkajícím se výchovy dětí podle zvláštního právního předpisu. O podání podnětu soudu obecní úřad neprodleně uvědomí obecní úřad obce s rozšířenou působností. [7] podle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád)