Spisová značka 7857/2014/VOP
Oblast práva Diskriminace - vzdělávání
Věc přístup ke vzdělávání
Forma zjištění ochránce Zpráva o šetření - § 18
Výsledek šetření Pochybení zjištěno
Výsledek šetření 2 Diskriminace neprokázána
Vztah k českým právním předpisům 561/2004 Sb., § 23 odst. 5, § 174 odst. 6
198/2009 Sb., § 1 odst. 1 písm. i), § 2 odst. 3
Vztah k evropským právním předpisům
Datum podání 07. 12. 2014
Datum vydání 02. 01. 2017
Heslář diskriminační důvod - etnický původ
Časová osa případu
Sp. zn. 7857/2014/VOP

Text dokumentu

Sp. zn.: 7857/2014/VOP/VB Brno 2. ledna 2017 Zpráva o šetření ve věci diskriminace při přestupu do základní školy A. Paní B. C. (dále také "stěžovatelka") se se svými dvěma dcerami D. a E. přestěhovala v roce 2014 do obce G. Chtěla, aby její dcery přestoupily do blízké základní školy A. Ředitel školy Mgr. H. I. však přestup neumožnil. Dcery musely dojíždět do dvacet jedna kilometrů vzdálené školy v P., což bylo finančně a časově náročné. Stěžovatelka se domnívá, že ředitel školy neumožnil dcerám přestup, protože jsou Romky. Případ jsem předala České školní inspekci (dále také "inspekce"), která pochybení nezjistila. A. Předmět a výsledek šetření A.1 Diskriminace Zákon o veřejném ochránci práv mi ukládá povinnost přispívat k prosazování práva na rovné zacházení, poskytovat metodickou pomoc obětem diskriminace a vydávat doporučení k otázkám souvisejícím s diskriminací.[1] Diskriminací se rozumí takové jednání, kdy se s jednou osobou zachází méně příznivě než s jinou osobou ve srovnatelné situaci mimo jiné na základě etnického původu. [2] Stěžovatelka tvrdí, že když přišla žádat o přestup svých dcer do základní školy A., ředitel školy jí mezi dveřmi úsečně odpověděl, že její dcery do školy nevezme. Naproti tomu ředitel školy tvrdí, že stěžovatelku informoval o možnosti přestupu její mladší dcery E. Starší dceru D. však přijmout nemohl, jelikož obě třídy sedmého ročníku byly naplněny do nejvyššího počtu žáků třicet. Navýšení tohoto počtu by bylo na újmu kvality vzdělávání a bezpečnosti. Dopustil se ředitel školy diskriminace? Shromážděné podklady neumožňují jednoznačně prokázat, že by ředitel školy diskriminoval dcery stěžovatelky kvůli jejich etnickému původu. Podezření na diskriminaci však nadále trvá. Není jasné, jak by navýšení počtu žáků ve třídě pouze o jednoho mohlo snížit kvalitu vzdělávání a zda by otázku bezpečnosti nešlo řešit například přesunem třídy do větší místnosti. A.2 Postup České školní inspekce Zákon o veřejném ochránci práv mi ukládá povinnost působit k ochraně osob před jednáním úřadů a dalších institucí uvedených v tomto zákoně, pokud je v rozporu s právem, neodpovídá principům demokratického právního státu a dobré správy, jakož i před jejich nečinností, a tím přispívat k ochraně práv a svobod. [3] Česká školní inspekce prošetřuje jednotlivá tvrzení uvedená ve stížnosti. [4] Na základě principu odpovědnosti se nevyhýbá posouzení otázky, která spadá do její působnosti. [5] Inspekci jsem žádala o prověření, z jakých důvodů ředitel školy nepožádal o povolení výjimky z nejvyššího počtu žáků ve třídě. Inspekce se spokojila s tvrzením ředitele školy, že navýšení počtu žáků (byť o jednoho) by bylo na újmu kvality vzdělávání a bezpečnosti žáků. Toto tvrzení inspekce již dále neověřovala. Byl postup České školní inspekce v souladu s právními předpisy? Inspekce porušila svou povinnost prošetřit jednotlivá tvrzení uvedená ve stížnosti a zároveň nepostupovala v souladu s principy dobré správy - principem odpovědnosti. B. Skutková zjištění B.1 Diskriminace Stěžovatelka uvedla, že navštívila ředitele školy ZŠ A. poprvé v září 2014. Děti z obce G. totiž standardně navštěvují ZŠ A. (obdoba spádové školy). [6] Ředitel školy jí mezi dveřmi úsečně odpověděl, že její dcery do školy nevezme. Když chtěla stěžovatelka potvrzení o nepřijetí, tak jí ředitel školy řekl, ať přijde za nějakou dobu, že se možná něco uvolní. Když při druhé návštěvě chtěla znovu potvrzení, ředitel školy je nechtěl vydat. Nakonec jí potvrdil, že nemůže povolit přestup její starší dceři D. z důvodu dosažení nejvyššího počtu žáků v obou třídách sedmého ročníku. Stěžovatelka požádala o pomoc Diakonii Českobratrské církve evangelické. Její pracovnice se na škole telefonicky dotázala na možnost přestupu. Stanovisko však bylo zamítavé s odůvodněním, že má škola v potřebných třídách plný stav a není možné děti přijmout. Stěžovatelka zároveň odmítla, aby Diakonie Českobratrské církve evangelické podala písemnou žádost o přestup. [7] Česká školní inspekce zjistila, že dcery stěžovatelky navštěvovaly ZŠ A. již v minulosti (od října 2013 do ledna 2014). Ředitel školy inspekci uvedl, že z jednání stěžovatelky nebylo zřejmé, že chce skutečně požádat o přestup. Domníval se, že se přišla pouze informovat. Správní řízení proto nezahájil. Česká školní inspekce označila stěžovatelčinu stížnost jako nedůvodnou. [8] Ředitel školy v reakci na moji výzvu uvedl, že stěžovatelka nebyla první, kdo se informoval o možnosti přestupu do sedmého ročníku. Na podzim 2014 se údajně dotazovali dva zájemci z obce S. V dubnu 2015 se dotazoval ředitel dětského domova X. v souvislosti s plánovaným přijetím nového dítěte. Ředitel školy všem sdělil, že jsou obě třídy sedmého ročníku plné. Podle tvrzení ředitele školy probíhalo jednání s těmito zájemci podobně neformálně jako se stěžovatelkou. Tito tři zájemci údajně nebyli Romové. [9] B.2 Postup České školní inspekce Stěžovatelčinu stížnost jsem postoupila České školní inspekci, aby mimo jiné prověřila, z jakých důvodů ředitel školy nepožádal o výjimku z nejvyššího počtu žáků ve třídě. Ředitel školy sdělil inspekci, že navýšení počtu žáků by bylo na újmu kvality vzdělávací činnosti, jelikož jsou v sedmém ročníku žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a nebyly by splněny podmínky bezpečnosti vzhledem k velikosti učeben. [10] Tyto informace jsem považovala za nedostatečné, a proto jsem požádala Českou školní inspekci o došetření. V této souvislosti inspekce zjistila, že ve dvou třídách sedmého ročníku se vzdělávaly tři děti s vývojovými poruchami učení - v VII. A jeden žák, v VII. B dva žáci. Škola se potýká s nedostatkem prostor pro výuku. Výuka probíhá nejen v běžných třídách, ale i v odborných učebnách a často dochází k přesunu žáků mezi učebnami. Inspekce má za to, že předpoklad újmy kvality vzdělávání s ohledem na přítomnost žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je oprávněn posoudit vždy ředitel školy. Podobně ředitel školy odpovídá za posouzení konkrétní míry narušení bezpečnosti žáků při navýšení počtu žáků ve třídě. [11] Ředitel školy v reakci na moji výzvu uvedl, že ve školním roce 2014/2015 školu navštěvovalo 560 žáků z celkové kapacity 800 zapsané ve školském rejstříku. Za optimální počet žáků ve třídě považuje dvacet žáků. Přes třicet žáků již dle jeho názoru nelze jít. Ve třídě VII. A byl jeden žák s vývojovou poruchou učení, ve třídě VII. B byl jeden žák s vývojovou poruchou chování a zároveň zdravotním znevýhodněním a jeden žák se zdravotním znevýhodněním. Tito žáci měli individuální vzdělávací plán. Ve třídách je postavený nábytek pro třicet žáků - tři řady po pěti lavicích. Přidáním další lavice by se zmenšil volný prostor ve třídě pro pohyb žáků o přestávkách, kterého je už i tak nedostatek. To by s sebou přineslo zvýšené riziko úrazů. Navíc by se musely lavice posunout dopředu směrem k tabuli a zhoršil by se sledovací úhel na tabuli (včetně digitální projekční techniky, na kterou se nelze dívat z ostrého úhlu). Tyto úpravy by bylo nutné provést nejen v kmenové třídě, ale i v dalších učebnách, protože se žáci během týdne v učebnách střídají. [12] C. Hodnocení věci ochránkyní C.1 Diskriminace Shromážděné podklady neumožňují jednoznačně prokázat, že by ředitel školy dcery stěžovatelky diskriminoval. Podezření na diskriminaci však nadále trvá. Antidiskriminační zákon zakazuje diskriminaci v oblasti přístupu a poskytování vzdělání. [13] Přímou diskriminací se rozumí jednání, kdy se s jednou osobou zachází méně příznivě než s jinou osobou ve srovnatelné situaci na základě chráněného důvodu. Chráněným důvodem je i etnický původ. [14] Stěžovatelka se domnívá, že ředitel ZŠ A. zacházel méně příznivě s jejími dcerami na základě etnicity, když neumožnil jejich přestup. Rovněž namítá, že se k ní ředitel školy při jejích návštěvách školy choval nestandardně (jednání mezi dveřmi, ředitel školy byl úsečný, nechtěl vydat potvrzení). Nemožnost přijetí obou dcer podporuje i vyjádření Diakonie Českobratrské církve evangelické. Ředitel školy navíc neumožnil přestup za situace, kdy základní škola A. plnila funkci školy spádové pro děti z obce G. Ředitel školy naopak tvrdí, že k méně příznivému zacházení nedošlo, jelikož přestup do sedmého ročníku neumožnil ani dalším žákům, kteří Romové nebyli (dva zájemci z obce S., jeden z dětského domova X.). Důvodem bylo naplnění nejvyššího počtu žáků ve třídách. K jednání se stěžovatelkou uvedl, že skutečně probíhalo částečně na chodbě, jinak ale standardně. Nesouhlasí s tvrzením stěžovatelky, že by neumožnil přestup ani její mladší dceři E. Jejímu přestupu na ZŠ A. nic nebránilo. Starší dceru D. přijmout nemohl. Navýšení počtu žáků ve třídě sedmého ročníku by totiž bylo na újmu kvalitě vzdělávání a zajištění bezpečnosti. S ohledem na rozpor v tvrzeních obou stran, zejména o neumožnění přestupu mladší dcery E. a průběhu jednání, nelze jednoznačně konstatovat, že ředitel školy dcery E. a D. diskriminoval. Podezření na diskriminaci však nadále trvá. Není jasné, jak by mohlo navýšení počtu žáků ve třídě byť o jedinou žákyni narušit kvalitu výuky (např. v VII. A, kde byl pouze jeden žák se speciálními vzdělávacími potřebami). Rovněž není známo, zda na škole například neexistují větší místnosti-třídy, kde by se žáci sedmé třídy mohli bezpečně vzdělávat i v počtu třiceti jedna. C.2 Postup České školní inspekce Česká školní inspekce porušila svou povinnost prošetřit jednotlivá tvrzení uvedená ve stížnosti a nepostupovala v souladu s principem odpovědnosti. Vyhláška stanovuje, že nejvyšší počet žáků ve třídě je třicet. [15] Zřizovatel školy může povolit výjimku z tohoto počtu až o čtyři žáky, pokud toto navýšení počtu není na újmu kvality vzdělávání a jsou splněny podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví. [16] Česká školní inspekce prošetřuje jednotlivá tvrzení uvedená ve stížnosti. [17] Na základě principu odpovědnosti se úřad nevyhýbá posouzení otázky, která spadá do jeho působnosti. [18] Když jsem postoupila stěžovatelčinu stížnost České školní inspekci, výslovně jsem uvedla, že je nutné ověřit důvody, proč ředitel školy nepožádal o udělení výjimky z nejvyššího počtu žáků ve třídě. Ředitel školy inspekci k tomu uvedl, že by se snížila kvalita vzdělávání s ohledem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s ohledem na podmínky bezpečnosti (velikost učeben). Česká školní inspekce se s tímto tvrzením spokojila a dále informaci neověřovala. Má za to, že zhodnocení konkrétní situace náleží řediteli školy. Rozumím tomu, že posouzení vlivu navýšení počtu žáků ve třídě na kvalitu výuky a bezpečnost žáků náleží do pravomoci ředitele školy. Zároveň jsem přesvědčena o tom, že k prověření námitky diskriminace je nutné posoudit i důvody pro odmítnutí navýšení počtu žáků ve třídě. Odkaz na kvalitu vzdělávání a bezpečnost žáků by totiž mohly být pouze zástupné důvody, kterými se zastírá diskriminace. Posouzení je navíc důležité i pro zhodnocení postupu ředitele školy, který neumožnil přestup za situace, kdy nebyla naplněna kapacita školy. [19] Byť jsem si vědoma toho, že může být složité zhodnotit vliv navýšení počtu žáků na kvalitu výuky a bezpečnost žáků, jsem přesvědčena o tom, že inspektoři a inspektorky mají pro takové zhodnocení odpovídající odborné znalosti a nástroje (návštěva školy, návštěva konkrétní třídy, nahlédnutí do dokumentace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, hospitace ve vyučovací hodině). Inspekce v tomto případě tvrzení ředitele školy ověřila až v návaznosti na moji žádost o došetření. Vlastní posouzení, zda jsou argumenty ředitele školy dostatečné, neprovedla vůbec. Dospěla jsem proto k závěru, že inspekce porušila svou povinnost prošetřit jednotlivá tvrzení uvedená ve stížnosti dle § 174 odst. 6 školského zákona. Zároveň porušila princip dobré správy - princip odpovědnosti. D. Závěry Dospěla jsem k závěru, že shromážděné podklady neumožňují jednoznačně prokázat, že by ředitel školy diskriminoval dcery stěžovatelky E. a D., když neumožnil jejich přestup do základní školy A. Podezření na diskriminaci však nadále trvá. Česká školní inspekce porušila svou povinnost prošetřit jednotlivá tvrzení uvedená ve stížnosti a zároveň nepostupovala v souladu s principem odpovědnosti. Zprávu zasílám ústřednímu školnímu inspektorovi a podle ustanovení § 18 odst. 1 zákona o veřejném ochránci práv žádám, aby se ve lhůtě 30 dnů od jejího doručení vyjádřil ke zjištěným pochybením a informoval mě o přijatých opatřeních k nápravě. Zpráva shrnuje moje dosavadní poznatky, které mohou být podkladem pro závěrečné stanovisko podle ustanovení § 18 odst. 2 zákona o veřejném ochránci práv. Jelikož stěžovatelka ani její dcery dle mých informací nemají zájem na dalším vzdělávání v ZŠ A., nepovažuji za účelné provedení opakované kontroly. Mám za to, že vhodná opatření k nápravě by v tuto chvíli byla tato: (1) Krajské inspektoráty budou každou inspekční činnost, při které se posuzuje diskriminace, konzultovat s ústředím. Cílem tohoto opatření je sjednotit postup jednotlivých krajských inspektorátů. (2) Ústředí navrhne třetí termín školení pro inspektory a inspektorky na téma rovného přístupu ke vzdělávání pořádané Kanceláří veřejného ochránce práv. Cílem tohoto opatření je vybavit sedmdesát pět inspektorů a inspektorek potřebnými informacemi k prověřování diskriminace. Zprávu zasílám rovněž stěžovatelce a řediteli základní školy A. Mgr. Anna Šabatová, Ph.D., v. r. veřejná ochránkyně práv [1] ustanovení § 21b písm. a) a c) zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů [2] Jedná se o tzv. diskriminaci přímou dle § 2 odst. 3 zákona č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon), ve znění pozdějších předpisů. [3] ustanovení § 1 odst. 1 zákona o veřejném ochránci práv [4] ustanovení § 174 odst. 6 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) [5] Blíže viz Principy dobré správy, dostupné na http://www.ochrance.cz/stiznosti-na-urady/principy-dobre-spravy/. [6] Blíže viz vyjádření starosty obce G. pana J. K. ze dne 8. ledna 2015. [7] Blíže viz vyjádření Mgr. N. O., koordinátorky služeb pro rodiny s dětmi, Diakonie Českobratrské církve evangelické, ze dne 6. ledna 2015. [8] Blíže viz výsledek šetření stížnosti České školní inspekce ze dne 19. června 2015. [9] Blíže viz vyjádření ředitele základní školy A. Mgr. H. I. ze dne 20. září 2016. [10] Blíže viz výsledek šetření stížnosti České školní inspekce ze dne 19. června 2015. [11] Blíže viz vyjádření Ing. Pavla Honzíka, ředitele Plzeňského inspektorátu České školní inspekce, ze dne 8. srpna 2015. [12] Blíže viz vyjádření ředitele ZŠ A. Mgr. H. I. ze dne 20. září 2016. [13] ustanovení § 1 odst. 1 písm. i) antidiskriminačního zákona [14] ustanovení § 2 odst. 3 antidiskriminačního zákona [15] ustanovení § 4 odst. 7 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů [16] ustanovení § 23 odst. 5 školského zákona [17] ustanovení § 174 odst. 6 školského zákona [18] Blíže viz Principy dobré správy, dostupné na http://www.ochrance.cz/stiznosti-na-urady/principy-dobre-spravy/. [19] ustanovení § 36 odst. 7 školského zákona: "Ředitel spádové školy je povinen přednostně přijmout žáky s místem trvalého pobytu v příslušném školském obvodu a žáky umístěné v tomto obvodu ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči, a to do výše povoleného počtu žáků uvedené ve školském rejstříku."